pez Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Høres ut som jeg har tatt en diff, IGJEN Er noen små lyder baki der å regner med det er diffen som er på tur. Hører at noen sveiser diffen, blir lyden borte og hvordan gjøres dette???? På forhånd takk!
RHeskja Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 tror ikke du skal sveise så mye baki der så lenge du ikke skal ha den til bilcross... Når diffen blir sveisa så betyr de de at den er konstant låst, så begge hjula går altid rundt på likt i samme fart. Å til gatebruk er de nesten umulig å kjøre med, du må spinne gjennom svinger, og de sliter mye dekk.. Men dritkult å spinne rundinger med
Janna Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Det spørs jo hva du sveiser det.Noen kan sikkert forklare det bedre enn meg, men det er en stor "splint" som holder noen hjul på plass.Denne kan løsne,og da får du en lyd hver gang den treffer pinjongen, og til slutt knuser noe.For å være sikker på at den ikke løsner på min 4. diff, har jeg fått sveist den fast.Har ikke noe å si for kjøreegenskaper, og ikke noe som blir konstant låst. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
pez Posted February 25, 2005 Author Posted February 25, 2005 Non som har bilder?? Kan du forklare nærmere janna??? Mvh
Leo Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 Tull og tøys at det er så ille å kjøre med ESAB-sperre. (sveisa diff) Nå har jeg kjørt med det i 1,5 år og min konklusjon er at jeg heller kjører med 100% sperre enn å kjøre med åpen diff. Joda, det merkes, spesiellt når dekkene begynner å bli slitt, da skrubber det en del når du tar brå svinger, men ikke verre enn at det i mine øyne er bedre enn full hjulspinn på innerhjulet og null action. Når det gjelder å sveise for å bli kvitt lyder, er det en helt annen sak. Om du har slakke mellom pinjong og kronhjul, kan det til en viss grad taes inn. Dette gjøres ved å skjære en fuge framover diffen, for så å sveise den igjen. Dette krymper diffhuset og tvinger pinjongen bakover mot kronhjulet. Dette er en jobb for en som vet hva han gjør... Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest rally sport Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 leo hvorfor gi råd om noe som du ikke har peiling på i det hele tatt?Slakk mellom kronhjul/pinjong (backlash)justeres på to måter først måen finne ut riktig "høyde" til pinjongen (shimses ,ikke sjære å sveise)når det er ok justerer en backlashen til ca 0,15 mm (7 1/2 cossi)dette gjøresmed å skru på side lagrene..Når det gjelder sperre så er ZF den beste men ikkeden helt letteste å få fatt i lengre -Quaife fungerer greit nok ca 12000 for denlykke til
RSCoz Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 HVIS den pinnen som holder solhjul har løsnet, så kan du sveise den.Ville uansett ikke prøvd bilen engang før du har fikset det. Vil tro du nesten klarer å låse hjulene på tørr asfalt hvis den kiler seg.
Syvers Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 quaife ? skal få en fin pris av meg christian
Leo Posted February 27, 2005 Posted February 27, 2005 leo hvorfor gi råd om noe som du ikke har peiling på i det hele tatt?Slakk mellom kronhjul/pinjong (backlash)justeres på to måter først måen finne ut riktig "høyde" til pinjongen (shimses ,ikke sjære å sveise)når det er ok justerer en backlashen til ca 0,15 mm (7 1/2 cossi)dette gjøresmed å skru på side lagrene..Når det gjelder sperre så er ZF den beste men ikkeden helt letteste å få fatt i lengre -Quaife fungerer greit nok ca 12000 for denlykke til Så jeg har ikke peiling? Å krympe klaring er et urgammelt triks som ble brukt før. Det er en nødløsning som kan prøves fort og gale om du ikke vil bruke penger på justering. Hva som er best kan ikke defineres uten å definere behovet, men du har rett i at både ZF sin åpne lamellbrems og Quaife sin torsen er bra. Dog til relativt snill gatebruk er kanskje en viskosebrems å foretrekke, da disse er myke og fine å kjøre med. Audi (som jeg jobber med) bruker torsen senterdiff, disse skrubber litt ved pådrag i brå sving, vet ikke om Quaife sine differ oppfører seg slik. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest Taunus Basic Posted February 27, 2005 Posted February 27, 2005 Jepp, sveising av huset kan benyttes som en NØDløsning. ESAB sperre derimot, er ikke akkurat noe jeg vil anbefale. Jo det virker, men hvis det ikke sveises 100%, og på de rette stedene så kan det fort avslutte hele livet på diffen. 52plukk opp.Dessuten, ESAB kan være moro på sommerføre, hvis du har power til slippe begge hjula. Har du ikke power blir det endel hopping og rykking. Og sist men ikke minst, ESAB på vinterføre, gir grei fremkommelighet FREMOVER, men i sving kan det gå galt VELDIG FORT. ESAB er en nødløsning, som er siste utvei før man kjøper ny diff. Husk på det, at det i mange tilfeller holder å bytte innmaten, som kan kjøpes til relativt greie priser fra England. Man trenger ikke bytte alt.Men det må beregnes litt tilpassing og finjustering for å få shimset alt rett.Blir det ikke rett, så holder ikke Diffen lenge.. Kanskje bare noen tusen km i verste tilfelle. Det bør beregnes en etterjustering etter noen tusen kilometer også. Da kan du ha diff i minst 100tusen km.Dette til info..
Ruudsengen Posted February 27, 2005 Posted February 27, 2005 ESAB sperre er gromt både sommer og vinter spør du meg.Har kjørt med det et års tid nå.Må nesten venne seg til det,men etter hvert er det drit artig. Ta det pent i rundkjøring og kryss så. Høres litt vilt ut med stiv aksling.Høres ut som om noe kommer til å knekke baki der. På vinterføre er det bare å styre bilen gjennom sving med gassen..
Guest rally sport Posted February 27, 2005 Posted February 27, 2005 leo:beklager skjønte ikke at du tulla før du hadde posta innlegg nr2
pez Posted February 28, 2005 Author Posted February 28, 2005 Ingen som har no bilder med forklaring å gi meg.....???
Leo Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 Jeg har aldri krympa klaring med sveising, så framgangsmåten skal jeg ikke begi meg ut på å forklare. Uansett er det nok helst på tide å pelle ned og gå litt grundigere til verks. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Syvers Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 eeh quaife ? hva er problemme ? quaife ? hehe
Syvers Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 pris har vel ikke noe å si for pez! bare å handle du fikser vel en quaife diff til 12000 kr! cosworth.no tar vel 13500 kr tror jeg!
pez Posted March 1, 2005 Author Posted March 1, 2005 Er ikke alle som er som deg vet du Syvers Blakk å jævelig som vanlig. Skulle hatt tak i en bra og brukt diff (gjerne quife). **** typisk at slik skal skje nå altså, FA.. !
Syvers Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Nei alle er ikke som meg! bli som meg gutta! kjør penere så slipper dere påkost
Syvers Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Her christian! http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=683805
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now