Pusur_ Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Hei igjenn godt folk. Kjøpte en Cossie grill til sierra mk1 her for en stund siden. Men når den kom frem viste det seg at den hadde gått av i sending. Altså grillen jeg mottok var i to deler. Det var ikke noe galt med innpakkingen, så det er nok uforsiktighet som er kodeordet til denne hendelsen. Har nå fyllt ut ei "skademelding" og levert grillen med embalasje til posten som jeg ble bedt om. Men vet noen hvordan det fungerer med erstatnig osv? Var på den lokale Ford forhandleren og innhentet nypris på en slik, og den viste seg og være 3405.- Jeg skrev da den summen på "Krever erstatning`s sum", vet noen hvordan posten hånterer dette? Tenker da på at oppkravsbeløpet var kun 414.- Hva går de ut i fra? Kan jeg forvente og få tilbake 3405.-? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Sendt med sporing ? Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janna Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Hvid du har krav på erstatning, blir det nok en tilsvarende vare.Tviler på at de er så dum at de betaler for en helt ny en :-) Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Fikk vite at pakken var forsikret for opptil 10.000.- Men hvordan skal posten skaffe en tilsvarende vare da? evt finne verdien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janna Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Fikk vite at pakken var forsikret for opptil 10.000.- Men hvordan skal posten skaffe en tilsvarende vare da? evt finne verdien? Søke på nettet og kjøpe en brukt en til deg? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Søke på nettet og kjøpe en brukt en til deg? Tror du de gjør det da? Det hadde jo selvfølgelig vert det beste. Men har noen vert borti dette? Virker som disse inleggene er basert på antagelser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Eller finn fram nokke sparkel og lim og gjør det beste ut av det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Søke på nettet og kjøpe en brukt en til deg? ja, han som ødela pakka sitter på fmcn.no i kveld haha '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Eller finn fram nokke sparkel og lim og gjør det beste ut av det.. Unødvendig når man har betalt for en som er hel da... ja, han som ødela pakka sitter på fmcn.no i kveld haha Lite sannsynelig Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Er jo bare å si at du var heldig som fant en i det hele tatt og at de er å få nye også. Hvordan de fikser det er vel deres problem bare du får en tilsvarende vare eller bedre. Oppkravssummen kan være en delbetaling/sluttoppgjør i en handel som innbefatter flere andre deler.. Bare fantasien setter grenser. Bare husk hva du har jugd om og tenk ut løgnen på forhånd. Hehe.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Du får nok kun tilbake beløpet som varen er oppgitt til. Hvis du i det hele tatt får noe igjen. Posten er veldig flinke til å gi skylden for skader på dårlig embalasje/innpakking, og da får du ingentig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Ja, det er nok sånn. Beløpet posten er erstatnings-ansvarlig for, er vel det samme som man betaler for selve varen. Altså dette beløpet, minus postoppkrav. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Ja, det er nok sånn. Beløpet posten er erstatnings-ansvarlig for, er vel det samme som man betaler for selve varen. Altså dette beløpet, minus postoppkrav. Så hvis jeg har forskuddsbetalt en vare, men vil ha frakta i oppkrav så får jeg ingenting? Høres merkelig ut, når pakken er forsikret for inntil 10.000.- Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Så hvis jeg har forskuddsbetalt en vare, men vil ha frakta i oppkrav så får jeg ingenting? Høres merkelig ut, når pakken er forsikret for inntil 10.000.- Hva er poenget med å sende noe i oppkrav hvis det er forhåndsbetalt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Hva er poenget med å sende noe i oppkrav hvis det er forhåndsbetalt?? Har gjort det flere ganger jeg. For å slippe tull med hvor mye frakt det skal betales osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 oppkrav og forhåndsbetaling??? for noe piss.. sjekk ut posten.no for priser... oppkrav koster kjøper 100kr mer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted November 7, 2009 Author Share Posted November 7, 2009 oppkrav og forhåndsbetaling??? for noe piss.. sjekk ut posten.no for priser... oppkrav koster kjøper 100kr mer.. Dette har jeg gjort 2-3 ganger av kjøpers interesse.... Så da er det vel åpenbart at dette ikke er piss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted December 14, 2009 Author Share Posted December 14, 2009 Da kan jeg svare på denne tråden selv. Fikk 2914.- i erstatning Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraPøwer Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Da kan jeg svare på denne tråden selv. Fikk 2914.- i erstatning Heldig der! 1986 Ford Sierra Coupe 1986 MK1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Har en sak med Posten gående jeg og nå... Bestillte no deler fra Summit igjen som ikke dukka opp. Ba etterhvert om ett sporingsnr så jeg kunne sjekke den. Fikk det, men pakka var kommet til postkontoret men returnert grunnet ufullstendig adresse. Var adressert til jobben ved mitt navn, da det stort sett er der jeg er, så det bruker å funke fint. Prata med Summit igjen som sender meg en skannet kopi av deres del av fraktbrevet, hvor adressen er helt riktig iht postens egen beskrivelse av hvordan dette skal skrives. Tilbake til Posten kommer det etterhvert frem at adressen blir manuellt skrivd over til/på ett norsk fraktbrev i tollen. Disse har da sløyfet linja med firmaets navn, så det da står mitt navn og firmaets adresse. Da er adr ufullstendig, og pakken blir returnert. Men alikevel mener de det er avsenders ansvar. De tar overhode ingen selvkritikk, bare beklager det som har skjedd og bla bla bla. Summit var eksemplariske å sendte den gratis tilbake til meg med ekspress mail når de endelig mottok den igjen. Sendte en lang skriftelig klage på dette men fikk samme svar. At det er avsenders ansvar med adressering. Sendte tilbakeom de i det hele tatt har lest hva jeg har skrevet.. Ikke no svar.. Sender 3 uker seinere om hvor saken står.. Ingen svar.. Hva gjør man med sånt a?? Forbrukerrådet? Kostet meg jo i prinsipp ikke noen penger, da Summit var utrolig hjelpsomme og greie, men hele saken irriterer meg grenseløst. Fikk ikke gjort en dritt på bilen på over en mnd da det jeg mangla lå i denne pakka.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Har en sak med Posten gående jeg og nå... Bestillte no deler fra Summit igjen som ikke dukka opp. Ba etterhvert om ett sporingsnr så jeg kunne sjekke den. Fikk det, men pakka var kommet til postkontoret men returnert grunnet ufullstendig adresse. Var adressert til jobben ved mitt navn, da det stort sett er der jeg er, så det bruker å funke fint. Prata med Summit igjen som sender meg en skannet kopi av deres del av fraktbrevet, hvor adressen er helt riktig iht postens egen beskrivelse av hvordan dette skal skrives. Tilbake til Posten kommer det etterhvert frem at adressen blir manuellt skrivd over til/på ett norsk fraktbrev i tollen. Disse har da sløyfet linja med firmaets navn, så det da står mitt navn og firmaets adresse. Da er adr ufullstendig, og pakken blir returnert. Men alikevel mener de det er avsenders ansvar. De tar overhode ingen selvkritikk, bare beklager det som har skjedd og bla bla bla. Summit var eksemplariske å sendte den gratis tilbake til meg med ekspress mail når de endelig mottok den igjen. Sendte en lang skriftelig klage på dette men fikk samme svar. At det er avsenders ansvar med adressering. Sendte tilbakeom de i det hele tatt har lest hva jeg har skrevet.. Ikke no svar.. Sender 3 uker seinere om hvor saken står.. Ingen svar.. Hva gjør man med sånt a?? Forbrukerrådet? Kostet meg jo i prinsipp ikke noen penger, da Summit var utrolig hjelpsomme og greie, men hele saken irriterer meg grenseløst. Fikk ikke gjort en dritt på bilen på over en mnd da det jeg mangla lå i denne pakka.. Sånn har det desverre blitt med alt som posten/staten driver med... På papiret har man alle rettigheter, men når det kommer til stykket, driter de i alt -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted December 14, 2009 Author Share Posted December 14, 2009 Det jeg gjorde var at jeg hadde utallige telefonsamtaler med posten der jeg sto på mitt. Var ikke på noen måte villig til å gi meg og truet de med å gå rettens gang. Det var da de ga etter. Jeg hadde jo aldri giddi å gått til retten, men en trussel var nok. For en slik pakke er forsikret for inntil 10.000.- Og da er det uvesentlig hva jeg har betalt for varen. Noe de forsto tilslutt. Så kodeordet er: Stå på ditt, og ikke vis noe velvilje! Det gjør aldri de heller! Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Nei velvilje har de nulltolleranse på... Veit ikke om jeg i det hele tatt kan få noe ut av det i kroner og øre, men hadde iallefall vært fint med en "tilståelse" og lovnad om bot og bedring, men når de står så bastant på sitt selv om det umulig kan være riktig fyrer jeg litt.. Blir en prinsipp sak. Feilen deres kostet meg jo ingenting, annet enn utsettelse på skruinga. Og å prise den er rimlig håpløst da det bare er hobbymekk. Hadde det vært ett reelt alternativ til posten hadde jeg aldri mer brukt de. Med feks DHL tar det kortere tid fra Hongkong og til døra mi enn med posten fra Trondheim og til mitt postkontor, hvor jeg må hente den selv. Prisen er dessuten omtrent det samme på små, lette pakker. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest lilleputt Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 (edited) en smart ting å gjøre er jo å ha bilder av adressekortet og innpakningen før sending ( om mulig ) og etter mottakelse, så¨om de skulle påstå skade grunnet dårlig innpakkning vil du ha bevis på hvordan det er pakket inn og da må det diskuteres videre om evt hva som kan være grunnen til f.eks skade, du har også et godt utgangspunkt i erstatningssaker om du har dokumentasjon som dette og selvfølgelig bilde av delen før den pakkes inn hvis det lar seg gjøre.be alltid om kollinummer når du får en tilsendt pakke så du kan spore å se hvor pakken er selv når du ønsker og du legger fort merke til om noe har skjedd og kan ringe inn til postenkundeservice og be dem om å sjekke opp i dette, veldig ofte kan pakker bli gjenglemt i et hjørne eller liknende og kundeservice har sin egen gruppe som sitter å sporer opp pakker som dette.alt i alt er det viktig å vite alt om sendingen , hva som er inni hvordan det er pakket inn og bilder som gjør posten sitt arbeid enklere. for din egen del :-) erstatning varierer etter hvilken sendigstype du velger dette kan dere jo høre med postkontoret hva de anbefaler.enkelte erstatninger går kun etter vekt og andre går etter delends verdi men du får aldri mer i erstatning enn du har betalt krever du frakt erstatning er det mulighet for at du får det i tilegg, hvis du ikke krever det driter de i det. Edited December 27, 2009 by lilleputt Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 1. "en smart ting å gjøre er jo å ha bilder av adressekortet og innpakningen før sending ( om mulig ) og etter mottakelse, så¨om de skulle påstå skade grunnet dårlig innpakkning vil du ha bevis på hvordan det er pakket inn og da må det diskuteres videre om evt hva som kan være grunnen til f.eks skade, du har også et godt utgangspunkt i erstatningssaker om du har dokumentasjon som dette og selvfølgelig bilde av delen før den pakkes inn hvis det lar seg gjøre." 2. "be alltid om kollinummer når du får en tilsendt pakke så du kan spore å se hvor pakken er selv når du ønsker og du legger fort merke til om noe har skjedd og kan ringe inn til postenkundeservice og be dem om å sjekke opp i dette, veldig ofte kan pakker bli gjenglemt i et hjørne eller liknende og kundeservice har sin egen gruppe som sitter å sporer opp pakker som dette.alt i alt er det viktig å vite alt om sendingen , hva som er inni hvordan det er pakket inn og bilder som gjør posten sitt arbeid enklere. for din egen del :-)" 1. I mitt tilfelle har jeg fått tilsendt pr mail fra Summit, den opprinnelige sendingsbrevet, som ble videre sendt Posten som "bevis". 2. Sporingsnr er sjekt det, men nå er det jo sånn at jeg betaler (alt for mye) for at de grisa som driver med dette skal ta seg av logistikken. Skal jo ikke være nødvendig å fotfølge ei pakke på pcen fra usa og til meg. Sendt forøvrig enda en "purring" pr mail før jul uten at jeg har hørt noe etter den heller.. Over en mnd siden forrige svar. Funderer på å sende alt til forbrukerombudet, så kan de se på det. Evnt legge det i bunken med andre saker på posten. Blir den stor nok blir det vel no oppvask etterhvert forhåpentligvis. ***** monopol bedrifter! '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now