Lompe Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Hei. Har en 86' modell sierra med OHC motor. Her funker ikke choke i det hele tatt. Litt irriterende å starte bilen 5-6 ganger hver morgen. Ikke liker jeg det..ikke liker naboene det.Kan noen gi meg ett eller to råd for hvordan jeg kan feilsøke på forgasseren? Kan jeg tvangs-styre choke på noe vis eller hur? Takker for all hjelp jeg kan få. J Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Finnes ombyggingsett til manuellchok på mange rekvisita forretninger. Kan sjekke om det er dårlig kontakt på elektrisk choken, eller sjekke om det er strøm på ledninga som går inn på den. Der skal det være strøm så lenge tenninga er på . ikke uvanlig at det er problemer med denne. Eldre gassere har kjølevannstyrt choke som bruker å fune utmerket, veit ikke om denne kanskje kan passe på nyere forgassere. '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompe Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Det sitter en brei kontakt inn på gassern.. På hvilket av disse pinnene skal det være strøm, og skal det være 12v da?Dette ombygg settet..er det å finne på torshov, biltema osv? Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Den breie kontakta er til tomgangsjusteringa. Over den igjen er det en singel ledning som er til choken. Må ta av filterboksen for å se den. Selve chok-enheten fra granada/taunus gasser passer rett over. Da legger du vannslange fra det lille uttaket på vannpumpa og inn på choken og ut fra chok og inn på torpedo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompe Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 okey.. den ensomme kontakten.. og den skal ha 12v så den varmer opp elementet? Slik at når det er varmt nok skrur choken seg av? Burde ikke choken min da stått PÅ hele tiden da, hvis den ikke får noe strøm? om ikke AV? Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Så chokspjeldet i gasseren står ÅPENT hele tida? Da må du se om mekanismen har hengt seg opp.. Elementet består av ei bimetallfjør som utvider seg når den blir varm og kryper når den blir kald(stengt spjeld) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompe Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 okey... jeg har faktisk ikke sett hvordan det ser ut under luftfilterboksen. Kan jo hende det hjelper å smøre opp mekanismen der. Men skal ut å åmåle å se om jeg får noe strøm. Hvis jeg ikke får noe strøm, er det en ide å sette strøm dit med en bryter? Som blir en slags tvangs-styring, eller er det bare tåplig? Da valser jeg ut å sjekker.. Takk=) Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Kan nok funke det ja. Har lurt på å gjøre det sjøl au Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompe Posted November 9, 2009 Author Share Posted November 9, 2009 Jeg har 7,2V på tomgang i den ledningen som går til choke. Er dette nok? skal det være 12V? Bilde av gasser... spjeldet står slik, hvertfall sto det slik etter en kjøretur på 10min. så regner med at ikke mye skjer etter det heller. Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Det skal stå slik når den er varm ja. Tyder jo at choken din fungerer som den skal da igrunn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompe Posted November 10, 2009 Author Share Posted November 10, 2009 (edited) Den står slik før bilen er varm også da? Skrudde av luftfilteret før jeg starta bilen i morges. Sto i samme stilling. Men hvis choken funker (at 7V er riktig).. hva kan jeg sjekke som gjør at den må startes 4-5 ganger og holdes på gassen i 2 min før den går på tomgang? Takker for respons så langt. Edited November 10, 2009 by Lompe Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 Okey, da funker det ikke som det skal. Den skal være stengt når motor er kald. Har du sett at det svarte huset sitter skikkelig? Sitter i en flens med tre skruer. Hvis det sitter godt må spjeldet ha hengt seg opp eller noe.. Kanskje prøve å trykke litt på det. Men hvis du løsner de tre skruene og dreier hele huset skal sjeldet følge med. Da ser du jo om det henger sammen inni der hvertfall. Min chok fungerer heller ikke og jeg har akkurat like mye spenning i den ledninga som du har målt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompe Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Det choke-spjeldet har ikke satt seg fast.. går fint ann å åpne og lukke det. Men når man slipper spjeldet hopper det tilabke til åpen stilling. Noen som vet om jeg ødelegger choken ved å sette 12V på den? eller skal det være 7V? Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Har du kjent på det svarte huset om det blir varmt etter noen minutter? Blir den det fungerer den i alle fall. Det du da kan prøve, er å løsne de tre skruene til det svarte huset når den er helt KALD, og vri huset mot klokka slik at spjeldet er lukket. Skru fast og start opp. Da starter den med en gang se, og da skal spjeldet åpne gradvis. Prøvde 12V på min her om dagen, men funka ikke for det gitt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Det choke-spjeldet har ikke satt seg fast.. går fint ann å åpne og lukke det. Men når man slipper spjeldet hopper det tilabke til åpen stilling. Noen som vet om jeg ødelegger choken ved å sette 12V på den? eller skal det være 7V? Du ødelegger den ikke med 12 volt nei. Driftspenninga til choken er vekselstrøm, og spenninga varierer med turtall. Dvs. at med høyere turtall vil choken varmes opp forterere. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompe Posted November 28, 2009 Author Share Posted November 28, 2009 Yes.. her er problemet løst. Jeg fikk tak i et chokehus fra en annen gasser. Monterte det på å vips... chokehuset ble varmt og motoren ble gla. Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now