Jump to content

Startmotor gåen, bilen trillestarter ikke


Guest andersw

Recommended Posts

Guest andersw

Hei, skulle kjøre til sverige i dag, men etter 100m ca stoppet jeg og lot bilen stå på tomgang i en ganske hard oppoverbakke for å kaste søppel. Da jeg skulle kjøre igjen, virket det ikke som om bilen ville frem, og jeg kvalte den. Da jeg skulle starte igjen hørte jeg en "knekkelyd" eller lignende fra motorrommet, og alt som bruker strøm inne i bilen skrudde seg av et lite sekund. Prøvde å starte igjen og hørte at startmotoren hadde gått, så jeg prøvde å trille i gang. Motoren gikk rundt et par ganger, og så låste bakhjula seg. Prøvde å starte den to ganger til, med samme resultat. Er redd for at motoren har skjært seg, men jeg aner ikke hvorfor. Den har gått 150 000, og ikke rævkjørt noe spesielt (gammel mann hadde den frem til 130 000). Forgasser. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Til opplysning så røyklegger bilen noe ******, uten at den bruker vann eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å dra motoren rundt ved å dra den rundt ved hjelp av f.eks. en pipe på veiva?

På den skruen som står i senter av reimhjulet på veiva, er vel 19mm.

Prøv å dra den rundt slik, når den står i fri.

 

Hvilken farge er det på røyken?

Har du sett om den har brukt noe olje? Eller vann i olja eller motsatt?

 

Kan jo være at starteren har kilt seg i inngrep også..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Skal prøve å dra den rundt til uka, samtidig som jeg bytter starter. Hvit farge på røyken, ikke vann i olja osv. Akkurat bytta olje, filter og kjølevæske. Tenkte kanskje startern hadde kilt seg fast ja, men to kompiser av meg mente det var lite sannsynlig. Håper hvertfall at det er det og ikke motoren som har skjært seg. Takker for svar :)

 

Kjører på 95 oktan uten blyerstatning forresten. Har ikke merka noe som helst forskjell på det og 98 m/ blyerstatning. Bytta batteri i går, uten at jeg tror det har noe med saken å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Høres mest sansynlig ut som startmotor som har kilt seg ja. Kjører du uten blyerstatning på topp som skal ha blybensin vil du sakte men sikkert slite ut ventilseter lenge før tida. Det kan faktisk gå ganske fort. Da skal fu være spesielt oppmeksom på om bilen begyner å putre i eksosen når motoren er varm. For da er det en eksosventil eller flere som har slitt seg så mye at de er uten klaring.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Er andre tanken med 95 og uten blyerstatning da. Men ikke for å være bedreviter eller noe: Jeg jobber på bensinstasjon, og har snakket med sjefen ang. blyerstatning og oktantall. Han sier at alt vi selger som tilsetning og sånn til drivstoff er bare tull, bortsett fra kondensfjerner. Han sier at blyerstatning og alt sånn allerede er inkl. i bensinen. Denne informasjonen har han fra kurs han har vært på. I tillegg så kjenner jeg en del bilmekanikere som også sier at blyerstatning bare er tull. Jobber på esso hvis noen lurte. Bare si fra hvis noen her har gode argumenter som motsier det jeg påstår, vil gjerne høre andres meninger ^^.

 

Tror dere det er noe stress å ta ut startmotoren dersom den har kilt seg fast?

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Tok ut startmotoren i dag og prøvde å trillestarte, i lange bakker og mens vi taua bilen. Motoren går litt rundt, og så låser hjula seg, akkurat som da startmotoren satt i. Han ene mente det kunne være bensinpumpa som har tatt kvelden, men motoren ville vel gått rundt uansett når den blir dratt rundt av bakhjula? Fatter ikke hva det kan være. Kan nevne at jeg har hørt tikking fra den ene sylindern den siste tiden, men ser ingen sammenheng. Kommer eksos ut når motoren går rundt.

Link to comment
Share on other sites

Er andre tanken med 95 og uten blyerstatning da. Men ikke for å være bedreviter eller noe: Jeg jobber på bensinstasjon, og har snakket med sjefen ang. blyerstatning og oktantall. Han sier at alt vi selger som tilsetning og sånn til drivstoff er bare tull, bortsett fra kondensfjerner. Han sier at blyerstatning og alt sånn allerede er inkl. i bensinen. Denne informasjonen har han fra kurs han har vært på. I tillegg så kjenner jeg en del bilmekanikere som også sier at blyerstatning bare er tull. Jobber på esso hvis noen lurte. Bare si fra hvis noen her har gode argumenter som motsier det jeg påstår, vil gjerne høre andres meninger ^^.

 

Tror dere det er noe stress å ta ut startmotoren dersom den har kilt seg fast?

 

Siden du snakker om Esso produkter tror jeg deg gjerne. Mesteparten av tilsetninger man får kjøpt på flasker er bare tull. Men jeg har opplevd forskjellen med og uten blyerstatning selv.

Den første Sierraen jeg hadde var en 84 mod, uten herda ventilseter. Alle ohc før 85 skal ha bly. 85 til 89 kan ha herda ventilseter, men langt fra alle har det. Det står merking på toppen som angir om du har herda ventilseter.

Men tilbake til førstesierraen min. Jeg kjørte ei god stund uten blyerstatning. Men så begynte den å fjuske veldig med varm motor, og dor veldig dårlig. Gikk helt normal før motor ble helt varm. Etter litt feilsøking fant jeg ut at det var en eksosventil som var uten klaring. Justerte denne til 0,25 som er den klaringen den skal ha, og kjørte videre uten blyerstatning. Kjørte vel kanskje 3-4000 km før den begynte å fjuske igjen. Ja samme ventilen var helt uten klaring, + at flere av de andre hadde veldig lite klaring. Jeg ble da anbefalt å kjøre blyerstatning på tanken, og da den fra statoil, og ingen andre produseneter. Vistnok kunn den som funker. Jeg trengte etter dette ikke å justere ventilene nevneverdig resten av tiden jeg hadde bilen. Vist man ser bort fra økt klaring pga slitasje på kam da.

 

Dette var mitt motargument :)

 

Kan også legge til at blyerstatning ikke er ment for å erstatte den ekstra oktanen blybensin hadde, men kun for å smøre ventilseter. Og nyere motorer har ikke behov for noen form for blyerstatning pga bedre material i ventiler og ventilseter...

 

Edit: Holdt på å glemme noe her.

Høres ut som du kan ha noen lagre som har skjært seg. Da vil motor være veldig vanskelig å rotere runt. Den tikkingen du har hørt kan være rådebank desverre :(

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Prøv å gjør som nevnt over her, ta ei pipe på veiva og se om du hvertfall greier å rotere veiva ihvertfall ei full omdreining rundt..

Er godt mulig det har løsna en ventil eller bøyd seg, slik at når stemplet går mot topp, greier det ikke nå toppunkt, før det skal snu og gå ned igjen pga ventil som butter i stempelet..

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Takk for svar begge to :)

 

Var ute og turna motoren nå, gikk helt fint. Var ikke veldig hard å dra rundt, så virker som om den er fin. Så jeg prøver å bytte bensinpumpa. Men jeg skjønner ikke hvordan det at bensinpumpa er gåen kan føre til at hjula låser seg? Gjør motoren så forbanna mye motstand? Det var vått/sludd på veien da vi prøvde, og husker helt men tror det gjaldt for det meste andre gir at de låste seg...

 

Forresten, hvor sitter den forbanna bensinpumpa på sierraen? :P

 

EDIT: Fant bensinpumpa nå. Den sitter rett ved oljefilteret hvis jeg ikke tar helt feil :P Men den er vel mekanisk, så da skal det vel mye til for at den ikke skal fungere? En kamerat mente også at det kunne være reg reima som har hoppa eller lignende, slik at tenninga blir feil, og at det er derfor motoren gjør så mye motstand. Har bytta rotor og lokk nylig da, dersom det kan ha noe med saken å gjøre.

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Mekanisk bensinpumpe sitter på venstresida av blokka. Følg bensinslangene så finner du den :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Japp. Bilens venstre side. Høyre sett forrfra.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...