Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fann disse på Finn.no;

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19581904

Sjelden mulighet til å få fingrene i ein tilsynelatende URØRT 2.3S AUTOMAT!!!

Og denne;

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19573877

Spessiell og seriøst bygd Taunus med ei SVÆRT lang spec. liste. Godkjent i vognkort med 2.0i og 5 trinns. Har, etter det eg kjenner til levd eit noko "hardt" liv dei siste åra, men absolutt ein unik Taunus som bør bli tatt vare på!

Posted

Spessiell og seriøst bygd Taunus med ei SVÆRT lang spec. liste. Godkjent i vognkort med 2.0i og 5 trinns. Har, etter det eg kjenner til levd eit noko "hardt" liv dei siste åra, men absolutt ein unik Taunus som bør bli tatt vare på!

Mener å huske denne stod tilsalgs for 1 år eller 2 år siden i Bergen. Da var den strøken, og stod vel til samme pris.

Litt vel dyr nå kanskje. . .

Posted

Mener å huske denne stod tilsalgs for 1 år eller 2 år siden i Bergen. Da var den strøken, og stod vel til samme pris.

Litt vel dyr nå kanskje. . .

Var da vel på Voss trur eg me seier, ca. samme pris ja. Strøken... Nei, men fin og i bra stand ja. Var nok behandla med litt meir kjærlighet og respekt da ja.. Var stortsett bare ute i solskinn og ALDRI om vinteren.

Men, denne børabsolutt komme til heder og verdighet igjenn! Bilen er kosta på STORE summer under oppbygging. Bygget av elektroingenør, stort sett ford komponenter og SVÆRT bra utført arbeid. Listen over utstyr og mods her er LANG ;) !

Posted
Jaggu Scorpio dash i den åsså, hehe.

Sierra dash ja, og rattstamme med tilt og teleskop, fra samme bil, alle låser er også fra Sierra, legg også merke til spylerveske tank i motor-romm, også fr Sierra. Bygger av denne bilen har brukt atskillige timer... Starta ombygging av motor/gir i 1989, var ikkje flust av Sierra på opphogg på den tiden, så motor og gir er henta i BELGIA, eg har innførsels-papirene :lol:

Posted (edited)

Åssen er det med bremser, understell, styring og slikt. Vesentlige ting som kjøreteknisk gjør at bilen "vokser". Er det originalt eller modifisert? Ok, mye el. utstyr som må tilpasses litt for å kunne monteres i Taunus, men den gir vel ikke inntrykk av å være noe mer enn ganske gjennomsnitlig ombygd, med pri. på en del unødvendige ting, som Sierra instrumenter, tiltratt, o.l. Bilen er vel originalt en 2,0 også, så ikke noe spesielt at den er godkjent med 2,0i ohc motor. Nå er jeg kansje litt kritisk, men..

Er jo en fin bil å kjøpe for å bygge videre på, men skulle absolutt ha vært to-dørs..

Ellers er jo 2,3 S`en et klenodium, som burde kjøpes av en entusiast og pusses opp og bevares helt original. vel, ihvertfall nesten :P Hvis km.standen er reel, så blir jo dette fort en fin bil. Fikk egentlig litt lyst på den.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted
Åssen er det med bremser, understell, styring og slikt. Vesentlige ting som kjøreteknisk gjør at bilen "vokser". Er det originalt eller modifisert? Ok, mye el. utstyr som må tilpasses litt for å kunne monteres i Taunus, men den gir vel ikke inntrykk av å være noe mer enn ganske gjennomsnitlig ombygd, med pri. på en del unødvendige ting, som Sierra instrumenter, tiltratt, o.l. Bilen er vel originalt en 2,0 også, så ikke noe spesielt at den er godkjent med 2,0i ohc motor. Nå er jeg kansje litt kritisk, men..

Er jo en fin bil å kjøpe for å bygge videre på, men skulle absolutt ha vært to-dørs..

Ellers er jo 2,3 S`en et klenodium, som burde kjøpes av en entusiast og pusses opp og bevares helt original. vel, ihvertfall nesten :P Hvis km.standen er reel, så blir jo dette fort en fin bil. Fikk egentlig litt lyst på den.

Tja.. Kan sei mykje om bravo`n, men at den er over GJENNOMSNITETT ombygd, det er den!!!!

Kva som er unødvendig og nødvendig kjem vel ann på auget som ser?? og seff. kva bruksområde bilen skal ha?

Denne bilen er bygd som ein "comfor" Taunus, "Ghia`n" slik Ford kanskje hadde/burde laget den, dersom Sierraen ikkje hadde komet og overtatt..

Eg veit at han som utførte dette bygget var ute etter å få ein mest mulig "moderne" og familievennleg Taunus, (difor 4 dørs). noko eg vil påstå at han langt på veg lukkast med. Bilen har dei aller fleste finessane ein forventar å finne i ein moderne bil.

Da eg overtok denne bilen var det mykje som ikkje var slik eg vile gjort det om eg skulle byggd sjølv, (m.a. 4 dørs og Orion baklysa), men eg har stor respekt for personen som har utført bygget og når ein ikkje bygger sjølv, så "må ein ta det som er der".

Bilen er, som du seier, eit kjempe fint utgangspunkt å bygge videre på. Da den var i mi eige, la eg min "tutch" på verket, samt utbetra ein del småtterier i finsh og kosmetikk.

Når det gjelder motor, så har du heilt rett i at dette orinalt er ein 2.0 OHC, i 1989 var alikevell ein TAUNUS 2.0i ganske kult! Itilleg godkjent i vognkortet. At den kanskje ikkje "dreg skinnet av pølsa" i dag, skal eg væra enig i. Bygger av bil hadde nok planer om turbo. (Tanken til venstre i motor rommet er eit halv ferdig vann innsprøytnings prosjekt).

Understellet på bilen er, (var i allefall når eg solgte den), Capri 2.8i vent. skiver og Granada 2.8i Calippere, (godkjent i vognkort), med Greenstuff klosser. Bakaksel var standar 2.0 Atlas med panhard stag+ poly foringer på heile hekken.

Så langt kom eg før eg solgt den videre, her var forsatt mykje å ta tak i men....

Så eg synes du er litt kritisk ja! Men det er jo di vurdering.

Når det gjelder 2.3S`n så er eg sjølv KJEMPE sugen på denne. Ser heil og fin ut, spess. i interiøret og det er "hard to find" parts. Ellers så må kompinasjonen med S og AUTOMAT væra uvanleg. Ghia og automat er ikkje uvanleg, men i kombinasjonen med S utstyr???

Vel, vel eg har alt for masse biler som det er og eg har jo også vært eigar av ein svært bra "ein eigers" 77 mod. 2.3S, (riktig nok uten automat da!), så denne er vel ikkje for meg? :P

TIL ALLE ANDRE: LØØØØP OG KJØP!!!!!!!

Posted

Modifisering av understell, bremser og styring behøver jo ikke nødvendigvis å gå utover komforten. Vil heller si tvert i mot. Men som du sier, fordi hva som er unødvendige forandringer kommer jo an på øyet som ser. Uansett så står det selvsagt respekt av jobben som er gjort med denne Taunusen.

Posted
Modifisering av understell, bremser og styring behøver jo ikke nødvendigvis å gå utover komforten. Vil heller si tvert i mot. Men som du sier, fordi hva som er unødvendige forandringer kommer jo an på øyet som ser. Uansett så står det selvsagt respekt av jobben som er gjort med denne Taunusen.

Understell er jo modifisert; :huh: Større bremser, Panard, poly, senk. Styring også for den del, er jo etter montert servo. Alt er gjort med moderasjon og ja, det øker komforten.

Som sagt, det er mykje som kunne vert gjort annerledes og forbedret, men det er jo et godt utgangspunkt også til det meir ekstreme.

NB. Da eg solgte bilen hadde eg ikkje kommet så langt at eg hadde montert poly foringer forran, tviler på at dette er gjort nå heller. Dette MÅ utføres. Etter at eg monterte panhard stag og poly foringer på bakaksel vart bilen KANON på hekken, gjekk som et tog på skinner.

Framme der i mot..... Første Taunusen eg har hatt som slapp før forran enn bak! :P

Ordentlige st.dempere fra f.eks. Spax hadde heller ikkje vert feil...

Posted

Som jeg da skriver: "modifisering av understell, osv.. behøver nødvendigvis ikke å gå utover komforten. Heller tvert i mot". Jeg fikk altså med meg at div. ting er gjort med understellet.

Det er da fælt så tydelig man må uttrykke seg på dette forumet da.. Går jo så fint på ALLE andre forum..