Jump to content

16v topp i sierra


Guest Roko

Recommended Posts

vet det har vært diskutert før om å få satt i en 16v topp i sierra. Men har noen spørsmål, jeg ikke helt finner svar på og gjerne vil ha klarhet i:

 

1. 16v fra scorpio passer jo best siden denne sitter montert i lengderetning, men hvor bolt-on er dette? Hvilke modifiseringer av eksos, innsug osv. må til?

2. Bruker 16v samme type motorstyring (EEC-IV) eller er denne mye oppdatert?

3. Er det noen forskjell i 16v fra scorpio med 136hk, i forhold til den fra escort rs2000 med 150hk, annet en motorstyring? Er toppene forskjellige? Tenker da på forbrenningsrom, innsug og eksoskanaler, ventiler osv.

4. hvis det er tilfelle at rs2000-toppen og scorpiotoppen er forskjellige, kan da rs2000 toppen brukes med scorpio innsug og eksos? eller er dette forskjellig?

5.hvis spmørsmål 3 ikke er tilfelle, siden rs2000 har betydelig mer hk og da er sprekere enn scorpioen sin, er det vanskelig å få kombinert motorstyringen fra rs2000 med scorpions, følere og givere, og å få dette til å passe med resten av bilens ledningsnett?

6. Er det andre fysiske modifiseringer som må utføres for å få 16v i en sierra? med tanke på plass i motorrom, ledningsnett og deler?

7. Siden alle tre er 2,0 liters motorer, er det noen som har erfaring med dette angående godkjenning, Blir plutselig mye mer jobb hvis bremser og understell må oppgraderes for å få dette lovlig...

8. Noen som har eventuelle erfaringer med å gjøre en slik modifisering? Hvis det er noen spesielle ting som er viktige å huske på og vite om, om de som har gjort dette vil dele sine erfaringer?

 

En økning til 136 hk hadde jo vært noe, men om man med tilnærmet samme jobben kan få 150, så er det jo like greit å gjøre det... men regner med at det er lettere å få tak i scorpio deler enn rs2000 deler...

 

 

Tusen takk for svar, råd og erfaringer :D Virker jo som om flere her har vært inne på tanken, men har ikke sett noe resultater, så om noen vil dele dette hadde jo det vært supert for oss som drømmer om noe mer en 118 slitne ponnier, men som ikke vil gå veien med å bytte halve bilen vår, bare fordi vi kjøpte dohcen :P

Link to comment
Share on other sites

det er ganske bolt on siden det er samme bundelen som 8v dohc ;)

 

om du leser deg igjenom denne tråden finner du svaret på det meste av de andre spørsmålene dine..

riktignok er dette en 4x4 med 2,3l bunndel men toppen og den biten er lik..

http://forum.fordsierraclub.co.uk/viewtopi...=64&t=39543

 

å en prosjekttråd til..

http://forum.fordsierraclub.co.uk/viewtopi...=64&t=36300

 

her har du å litt å lese på

http://martyn.sillyproject.com/16v.htm

 

om du skulle finne på å bygge en 8v dohc'en til 16v så lag prosjekttråd! vi mangler virkelig et 16v bygg her inn ;)

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Bremser må være godkjent for antall hester i motoren. Så får du da 150 hester ut av motoren må du ha bremser som er godkjent for dette. Så bremser fra en 2.9l Sierra skal vel holde her. Eventuelt Cosworth, da har du litt å gå på angående videre trimming og.

Ikke så mye jobb å bygge om heller.

Edited by sierraracing

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...