glosviken Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 eg har ein 91 cosworth 4x4 skal til og trimme litt no osso tenkte eg og ta ein vurdering ka som burde gjerast med den?kor mykje Kompresjon ska der vere på eid god motor og olje trykk? biler: 1976 ford Granada coupe. 1986 ford Sierra cosworth. 1988 ford Sierra cosworth. 1992 ford escort cosworth wolf. 1987 ford Sierra cosworth 4x4. 1991 ford Sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 eg har ein 91 cosworth 4x4 skal til og trimme litt no osso tenkte eg og ta ein vurdering ka som burde gjerast med den?kor mykje Kompresjon ska der vere på eid god motor og olje trykk? litt vanskelig og bedømme stand på en motor uten og ha sett hørt prøvd osv da, :/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 minimum oljetrykk skal være 2,4 bar på 2000 rpm. og på en god motor bør det vel vere minst dette på tomgang ved varm motor.Hvor mye det pleier være på en nybygd motor er det sikkert andre her inne som vet Kompresjon bør hvertfall være lik på alle sylindere, og i området rundt standard komp 8:1 Hvor mye er "litt" trimming ? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 Kompresjon bør hvertfall være lik på alle sylindere, og i området rundt standard komp 8:1 kompresjonsforholdet er som regel likt på alle sylindrer, så lenge man ikke har en blanding av forskjellige vitale deler i motoren. kompresjonstrykket derimot pleier vel å ligge på 12-13 bar et sted? det bør helst ikke avvike mer enn 5-10% mener jeg å huske fra videregående. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 kompresjonsforholdet er som regel likt på alle sylindrer, så lenge man ikke har en blanding av forskjellige vitale deler i motoren. kompresjonstrykket derimot pleier vel å ligge på 12-13 bar et sted? det bør helst ikke avvike mer enn 5-10% mener jeg å huske fra videregående. kompresjon skal selfølgelig vere likt, men ujevn komp kan vere indikasjon på slitt motor..Det er da ingen som blander forskjellige deler i motoren...? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 kompresjon skal selfølgelig vere likt, men ujevn komp kan vere indikasjon på slitt motor..Det er da ingen som blander forskjellige deler i motoren...? nei, men du blander kompresjonstrykk og kompresjonsforhold. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Hva er kompresjonstrykket da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 d er d trykke som blir laga av att stemple komprimerer luft og bensin. om d er mye slitasje så siger trykket ut og du får ett lavere kompresjon trykk, om du tar en kompresjons test og ser att alle cyl ligger javnt på foreksempel på ca 12bar men om det er 12 på ene 8 på neste og 10 å 13 foreksepel, da trenger den en overhalling, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Kompresjonstrykk er det trykket som blir inne i sylinderen under kompresjonstakten. Når luft komprimeres økes trykket, kort og enkelt forklart.Kompresjonsforholdet er fast for den aktuelle motoren og endrer seg ikke om motoren er god eller slitt. For øvrig er kompresjonstrykket for Cosworth'en er opprinnelig 8,5 bar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Kan også legge til at ved en kompresjonstest vil alle feil som påvirker lufta fra den går inn luftfilteret til den går ut av eksosanlegget påvirke resultatet. Har du en f.eks en ventilløfter som ikke fungerer, vil dette gi utslag på resultatet. Ett dårlig batteri vil også gi utslag. Med en sylinderlekkasjetester får du også muligheten til på kartlegge hvor motoren eventuelt slipper ut kompresjon. Man kan da lytte f.eks på oljepåfyllinga for å høre om det lekker mye fra stempelringene. Eller lytte i eksosanlegget etter utette eksosventiler, gasspjeldet for utette innsugsventiler. Sammen vil kompresjonstest og sylinderlekkasjetest gi ett bedre bilde på tilstanden på en motoren en vær for seg. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Kan også legge til at ved en kompresjonstest vil alle feil som påvirker lufta fra den går inn luftfilteret til den går ut av eksosanlegget påvirke resultatet. Har du en f.eks en ventilløfter som ikke fungerer, vil dette gi utslag på resultatet. Ett dårlig batteri vil også gi utslag. Med en sylinderlekkasjetester får du også muligheten til på kartlegge hvor motoren eventuelt slipper ut kompresjon. Man kan da lytte f.eks på oljepåfyllinga for å høre om det lekker mye fra stempelringene. Eller lytte i eksosanlegget etter utette eksosventiler, gasspjeldet for utette innsugsventiler. Sammen vil kompresjonstest og sylinderlekkasjetest gi ett bedre bilde på tilstanden på en motoren en vær for seg. Vil ett dårlig batteri gi utslag på en komp test ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Jepp, motoren kan sveive fortere på testing av cyl nr 1, når du måler på cyl nr 2 kan batteriet være litt mere tappet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Vist det er så dårlig at startmotoren roterer vesentlig saktere fra man begyner på første sylinder til man er ferdig med siste så Men det vil man så klart merke. Er noen år siden jeg utførte komp test sist. Men lærte vel på skola at man bla skal sjekke at batteriet er i god stand før komp test - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 nei, men du blander kompresjonstrykk og kompresjonsforhold. Hehe, for lite kaffi Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Jepp, motoren kan sveive fortere på testing av cyl nr 1, når du måler på cyl nr 2 kan batteriet være litt mere tappet. Åja da skjønte jeg det:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now