Jump to content

Hva mener folket egentlig om Scorpio?


skyhawk

Recommended Posts

Tenkte å bare åpne en liten diskusjon hva folk mener og synes om Scorpio.

 

En ting jeg har lurt på lenge er hvorfor det er så lite interesse for Scorpio her i landet generelt, men sikter stort sett til på forumet her. De aller fleste som er over middels interessert i Forden sin er jo på forumet her, og jeg kan ikke se at det er så utrolig mange Scorpiofolk her.

 

Etter det jeg har lest og hørt folk si om Scorpio, kan de ikke fordra den. Karosseriet er bare feil og stygt, at det en kjedelig bil med lite potensiale, gubbebil etc. Gubbebil - hva var ikke Sierra og 240 i sin tid da? For å gjøre det helt klart prater jeg kun om Scorpio 85 - 94, ikke frosken, den er bare dømt til å være upopulær ditto.

Diskuterte litt angående hva man fikk av utstyr på Scorpio blandt annet for noen dager sia, under Scorpio her å det var flere som ikke helt trodde meg da jeg lista opp hva du faktisk fikk på en Ghia modell fra 1985. Så det er tydelig at dette faktisk er en ganske undervurdert bil som mange ikke vet så veldig mye om.

 

Jeg blir sikkert upopulær når jeg sier det, men jeg personlig synes Scorpio er en mye penere bil enn Sierra. Mye penere og mer "aerodynamisk" utseende og penere linjer hvertfall med tanke på at den kom i 1985. Synes også interiøret er mye penere enn i Sierra. (synes Sierra har et veldig firkanta og "boksete" interiør med noe rare løsninger som kasettrom midt i dashen etc)

 

Bilen var jo ment til å være Fords flaggskip på midten av 80-tallet og utover 90 tallet. Den solgte aldri like bra som Sierra og ble heller aldri produsert i så mange eksemplarer som Sierra langt ifra. Folk synes vel den gang at det var ikke verdt å betale det ekstra det kosta å få en Scorpio enn Sierra å ble derfor ikke så etterspurt. Men jeg synes det er rart at den dag i dag, snart 25 år etter at den ble lansert, at det ikke er større interesse for den blandt Ford interesserte som oss på forumet her. Det er jo i dag en helt yppelig bil for de som ønsker seg en billig og bra Ford som et alternativ til Sierra. Man får jo de nesten gratis, med massevis av utstyr, en rekke motoralternativer alt ifra en relativt ok arbeidshest 2.0, til flere V6 motorer og 2,9 24V Cosworth. Deletilgangen er relativt enkel, da masse fra Sierra også passer rett over (flere av motorene i Scorpio er jo akkurat de samme som sitter i Sierra og) og dessuten det kryr av Scorpio delebiler der ute.

 

Å bare for å få det helt klart - jeg dømmer ikke Sierra. Jeg har aldri hatt en selv å er overbevist om at det er en god bil, men det er Scorpio og.

 

Hva mener dere om Scorpio, helt ærlig? Fyr løs B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 86 modell scorpio med lite utstyr for 1\2 år siden. FORFERDELIG å kjøre..

 

MEN så kjøpte jeg en Scorpio 94 modell med GODE seter og en god del utstyr! Dette var andre saker ! den var ekstremt god å kjøre. faktisk beste "eldre" forden jeg noengang har kjørt !

 

Angrer litt på at jeg solgte den nå...

 

Men etter salget så ble jo suget for en Scorpio cosworth veldig stort og jeg vurderer sterkt å kjøpe en scorpio cosworth når Cossien er ferdig !( blir nok aldri helt ferdig)

 

Jeg syntes scorpioen ikke er så ille jeg ? Ja klart den er større og mer klumpete enn sierraen, men skal du ha en cruise bil så velger jeg scorpio fremfor sierra :)

 

Skal jeg ha lekebil\sladdebil så velger jeg sierra for jeg syntes disse er bedre å sladde med..

 

Jeg personlig liker sierra sedan karosseriet og 86 3dørs karosseriet best :)

 

Men jeg kan ikke få meg til å si at scorpioen er stygg altså.. for det er den jo ikke..

Link to comment
Share on other sites

86 modelle din hadde vel ikke servo engang tipper jeg? 86 med lite utstyr, høres ut som en CL. Jeg har hatt en 94 og en 85, skal si at 94en var litt bedre å kjøre da den hadde en del lettere servo blandt annet, men begge var gode på hver sin måte. 85 modellen tok seg opp mot min 94 med kratfigere motor, bedre clutch, gearkasse++ Men sier vel seg selv, 94 modellen var tross alt 10 år nyere.

Edited by skyhawk
Link to comment
Share on other sites

Helt siden fadern kjøpte en scorpio når jeg var ca 10 år gammel har jeg vært hekta på Scorpio og bestemte meg at sånn skulle jeg ha når jeg fikk lappen , og sånn ble det, syntes de har et veldig bra design og ikke minst god komfort, stor plass og veldig greie å skru på+ hiv på rs stylinga så bir den veldig tøff :D

eneste minuset er vel at de ruster , men med litt go vilje og arbeidslyst så er jo det lett å fikse.

Har jo nå så si hatt de fleste av scorpio typene (bortsett fra frosk) og de har vært like gode å kjør alle sammen, men vil si at en 87 mod CL kan ikke måle seg med en 94 mod CL mtp konfort

 

Sjekket selv med Biltilsynet i fjor og da pr 31.07.08 var det 3137 Scorpioer registrert og 643 avregistrerte

De talla gjelder da fra 85-98mod

2478 av de er fra 85-94

Liste etter modell betegnelse

Modell betegnelse Registrerte Avregistrerte Total

2,0 GL 20 21 41

"Scorpio" 71 26 97 Disse står bare oppført som scorpio på BT reg

"4x4" 94 58 152 Disse står bare oppført som 4x4 på BT reg

2,0 i CL 319 357 676

2,0 i GL 100 140 240

2,9 24v Ghia 30 4 34

2,0 i Ghia 5 14 19

2,4 i CL 76 78 154

2,4 i GL 37 40 77

2,4 i Ghia 1 4 5

2,8i Ghia 50 79 129

2,8i GL 83 138 221

2,9 12v Ghia 19 33 52

2,9 i CL 55 36 91

2,9 i GL 70 61 131

2,0 CL 142 217 359

Sum 2478

noen som har info om hvor mange solgte?

Edited by mr_scorpio

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

I England er Scorpio ganske populær "gammelford". Det er visst fremdeles ca 15.000 på veiene

 

Det er ikke gæli det altså :D syntes ikke bestanden bør krympe så mye her i landet heller nå hehe

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier meg meget enig med trådstarter her. Scorpio er en undervurdert "gubbebil" som mange kaller den. Men av de 2 jeg har hadd så må jeg si meg meget fornøyd :) Meget gode og kjøre og veldig driftsikker. Scorpioen var vel Ford sitt svar på Merced#&%. Så jeg sier som Stianwang, Scorpio er en cruise bil, mens Sierra er mer lekebil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører en 92' sedan til daglig, og jeg kunne aldri tenkt meg å kjørt noe annet.

Kjørte sierra i to år ellerno, men det når ikke helt opp til scorpio'n.

Det er jo en "gammel" luksus-bil, enkelt og greit. Og det legges ikke skjul på heller.

De aller fleste som har satt seg inn i bilen min har kommentert hvor god den er å sitte i, og hvor stor plass det er i den.

Største delen av venna mine er over 180cm, og jeg kan fint putte de i baksetet, selv med førersetet langt bak.

Også er det jo en veldig stilfull og elegant bil.

Bilen har ganske mye ekstrautstyr, ting som ikke har dukket opp på andre biler før i nyere tider.

En kamerat av meg kjører en 92' Omega, og den er jo skikkelig steinalder i forhold til bilen min.

Men på en annen side så har ikke selv den nyeste omega'n samme utstyret som scorpio'n, og hvertfall ikke komfor.

Men det er jo opel. . .

 

Om jeg noen gang skulle skifta ut scorpio'n måtte det vært til fordel for en scorpio i bedre stand.

Eneste bilen jeg har fått 'scorpio-følelse' av var 09' Merce E-klasse. Den var ganske fin, men føles veldig stor og teit ut.

Også er'e jo Merce da, så jeg holder meg til Ford'n.

Link to comment
Share on other sites

En kompis kjøpte en Scorpio 2.0 ghia for noen år siden. Vist nok den første ghia'en solgt i Norge. Altså en 85 mod. Svart metalic, og egentlig ganske pen. Konge bil å kjøre. Elektrisk baksete, takluke, og alt elektrisk på framseter. Det eneste den egentlig manglet var automatgir og større motor. Desverre viste det seg at bilen var helt opprustet. Mer rust en stål igjen nesten. Så jeg kjøpte den og hugde den, han kompisen min har enda lagra innteriøret hos meg i påvente av å finne en bra Scorpio av lavere utstyrsgrad. Motoren lever videre i IS'en min. Personlig synest jeg Scorpio er en pen bil, da tenker jeg på den første typen. Det er en helt topp cruise bil, særlig med automatgir. Men desverre blir den litt for tung, og jeg foretrekker derfor Sierra, som går bedre med samme motor som en Scorpio, og er lettere å få bedre kjøreegenskaper ut av.

Men jeg fikk sannelig litt lyst på en 2,9 GL/Ghia etter å ha lest denne tråden :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en utolla 92 mod 24v cosworth ghia executive (Alt utstyr), som kun har 73000 på telleren. En helt fantastisk bil å kjøre,må vel være verdens mest undervuderte bil.

Kjøpte denne for å bruke motor og understell på en 3dør 86 IS.Men etter å ha kjørt noen turer med scorpio`n, vet jeg rett og slett ikke om jeg har hjerte til å rive bilen i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er fine biler, foretrekker Sierra som bruksbil, da Scorpio'n blir litt stor og tung (like tung som en ny Golf :P), men synes designet er bedre . Sannsynligvis er det også fordi det var en dyrere bil da den var ny. Visste noen andre her at de som designet Sierra og Scorpio i sin tid nå er blant de største designerne i dagens bilindustri , Pete Horbury, som designet XR4i, er(var?) sjef for Fords 'luksus-avdeling' og designet biler som Volvo s40 C70 C30, og Jaguar ,Aston Martin etc. Sjefsdesigner hos Renault Patrick Le Quément, designet blant annet Renault Laguna som 'alle' stjeler frontleppa si fra og Megane, Avantime etc. . (kjøpte en Laguna stasjonsvogn siden den på en måte blir 'innen familien' ;) ) Robert(Bob) Lutz, sjefsproduktutvikler hos GM, ansvarlig for blant annet Pontiac Solstice, etter å ha vært hos Chrysler og laget Viper og Prowler.

Nå er kanskje jeg litt i overkant opptatt av design da ;) Må nevne at nesten bare lange S-klasse mersjer og London taxier har bedre baksete-beinplass enn Scorpio. Og at 3 og 5-dørs kombi-coupe er den ultimate karosseriformen ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg fikk sannelig litt lyst på en 2,9 GL/Ghia etter å ha lest denne tråden :P

 

Jeg solgte min mye påkosta 2,8 GL for en stund sia til fordel for en Mondeo av nyere dato pga ungen blandt annet. Men har nå kjøpt meg en 2,8i Ghia som jeg skal hente til våren å ha som prosjekt/sommerbil. 2,8 med alt av utstyr. Automat og cruisekontroll. Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg :D

 

 

Jeg har en utolla 92 mod 24v cosworth ghia executive (Alt utstyr), som kun har 73000 på telleren. En helt fantastisk bil å kjøre,må vel være verdens mest undervuderte bil.

Kjøpte denne for å bruke motor og understell på en 3dør 86 IS.Men etter å ha kjørt noen turer med scorpio`n, vet jeg rett og slett ikke om jeg har hjerte til å rive bilen i stykker.

 

Du må ikke finne på å hugge den! Da tror jeg at jeg og mr_scorpio kommer til begynne å grine :o

Det er vel noe så sjeldent som du kommer av Scorpio. Har hørt noe rykter om at Executiven til og med hadde regnsensor, men kan ikke bekrefte dette. Men det skal visst være over vanlig Ghia igjen.

Men dessverre koster det vel mer enn det smaker å få skilter på den...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en utolla 92 mod 24v cosworth ghia executive (Alt utstyr), som kun har 73000 på telleren. En helt fantastisk bil å kjøre,må vel være verdens mest undervuderte bil.

Kjøpte denne for å bruke motor og understell på en 3dør 86 IS.Men etter å ha kjørt noen turer med scorpio`n, vet jeg rett og slett ikke om jeg har hjerte til å rive bilen i stykker.

 

Jeg hadde en Sveitsisk 93 mod Cosworth Executive jeg demonterte for en 3-4 år siden. Den hadde gått 76.000km. Er helt enig med deg, den var nydelig å kjøre. Gikk som en kule og var fast og fin.

 

Har angret endel på det i ettertid. Jeg skulle bruke motoren i en Capri så jeg sjekket ikke ut karosseriet videre nøye før jeg begynte å demontere den. Men den bilen var helt utrolig hel. Aldri vært på saltede veier. Ikke en eneste skrue som satt fast og INGENTING rust utenom litt i den enen hjulbuen bak.

Når jeg forstod hvor hel den var hadde jeg allerede skjært av fronten for å ta ut motoren så det var ingen vei tilbake.

Burde ha satt den på lagret den til den var veteran.. Og kun luftet den på prøveskilter om sommeren..

 

Har hørt noe rykter om at Executiven til og med hadde regnsensor, men kan ikke bekrefte dette. Men det skal visst være over vanlig Ghia igjen.

Executive har ikke regnsensor. Da må det være frosken, men den het vel Ultima ikke Executive i topputgaven?

 

 

Jeg kjøpte meg en 93 mod Scorpio stv 2.0 DOCH for noen år siden. Trengte en bil med god plass.. Skulle bare ha den en liten stund, men kjørte den i flere år før jeg solgte den. God å kjøre og billig i drift..

 

Er helt enig med flere her inne, Scorpio er en undervurdert bil...

Link to comment
Share on other sites

Har jo en 84` Granada 2,8i som er klonet med en 93` Scorpio 24V. Og makan til grom Granada etter veien tror jeg faktisk ikke finnes. Så at Scorpio på mange måter er undervurdert er jeg selvsagt enig i :rolleyes:

Nå mener jeg jo at Ford hadde mye penere design tidligere også da, så derfor mener jeg at en slik bygd Granada er den "optimale" Forden. Klassisk pent design, og kjøreteknikk som en nittitalls Scorpio. Dog noe strammere i understellet..

 

Nå er det vel ingen tvil om at Scorpio overgår Sierra på de fleste områder, bortsett fra å spole å sladde med da :P , noe som jo er et svært viktig kriterie for veldig mange her inne Så at interessen for Scorpio er laber her, har vel sin naturlige forklaring. Fordi Scorpio er en behagelig cruisebil. Faktisk så behagelig at få biler fra samtiden er særlig behageligere.

 

Den har vel dessverre en del el.feil, og combi coupe karrosseri er aldri pent etter min mening. Ingen god kombinasjon, og slik blir Scorpio combi litt som Fiat Croma egentlig.. Dessuten tror jeg Ford gjorde en stor feil når de lanserte Scorpio i `85. Fordi det måtte ha vært mere naturlig å lansert sedan og stv først, i stedet for båten. Særlig med tanke på at Sierra allerede var på markedet som både 3 og 5 dørs kombi. Tror dette hadde gitt bilen en bedre start, fordi det var vel ikke særlig stort behov for en diger kombi.

 

Har noen testrapporter her fra `89 når Scorpio sedan kom. Overskriftene er,- "SCORPIO MED NYDELIG RUMPE." "DYR, DAFF OG DEILIG" (test av 2,9i). Og den fineste, hehe.. "ENDELIG EN SCORPIO MED RUMPE", med underskriften "Bilen for de som savner Granada."

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg jo at Ford hadde mye penere design tidligere også da, så derfor mener jeg at en slik bygd Granada er den "optimale" Forden. Klassisk pent design, og kjøreteknikk som en nittitalls Scorpio. Dog noe strammere i understellet..

 

At Scorpio er den optimale Frorden er ikke jeg heller enig i. Men at det er en undervurdert bil med potensiale er det ingen tvil om..

 

PS! Den optimale Forden er selvfølgelig en Capri ;)

Link to comment
Share on other sites

At Scorpio er den optimale Frorden er ikke jeg heller enig i. Men at det er en undervurdert bil med potensiale er det ingen tvil om..

 

PS! Den optimale Forden er selvfølgelig en Capri ;)

 

 

Er på mange måter enig i det. Litt underdimensjonert understell fra fabrikk, ellers perfekt. Og selv en helt original strøken Capri er jo en bil som mange snur seg etter på gata. Sier jo en del om designet slikt. Noe som på ingen måte kan sies om verken Sierra eller Scorpio. Så sant man ikke har en selv...

 

Hva dette forumet angår, så kan en vel si at Sierra er overvurdert, og Scorpio undervurdert.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Litt enig med Grandisjohn her. Granada har inntil nylig vært min favoritt Ford å kjøre lange landeveis mil med. Disse bilene var SOLIDE, og hadde en enkel mekanikk med god kjørekomfort.

Har tidligere kjørt mange Scorpioer MK1 av ulike slag, og var egentlig ikke imponert: skranglekasse, i likhet med tidlige Sierraer.

Har dog ikke kjørt MK2(eller faclift som den åsså kalles) men mistenker at denne er en god del bede enn MK1. En slik 2,9 Ghia 4x4 STV hadde vært en utrolig flott bruksbil. Men har ikke akkurat sett mange slike, hehe.

 

MEN: derimot MK3, eller Frosken stiller faktisk i en annen klasse: den er milevis over de gamle i kjørekomfort, støynivå, tightness, vibrasjoner kvalitetsfølelse, interiør, sikkerhet, egentlig utrolig billig i forbruk, osv. Jeg ble mektig imponert første gang jeg prøvekjørte bilen jeg endte opp med å kjøpe. Disse bilen har mye utstyr selv på de minste utgavene, og seff alle fordelene de gamle hadde, eks. enorm plass.

 

 

Summa summarium: enig i at det er en undervurdert bil, og etter min mening gjelder det aller mest frosken.

Link to comment
Share on other sites

Min neste bruksbil blir tydeligvis en frosk 24 v etter å ha lest denne tråden.

Nå skal det sies at jeg var såååå nære på å kjøpe meg en strøøken mk2 2,9i 4x4 executive i fjor høst:) Tror jeg skal teste ut scorpioen en gang i fremtiden

Link to comment
Share on other sites

Scorpio 24v er den beste bilen jeg har hatt. Etter litt poly i forstillinga og gule koni ble det en kongebil å kjøre. God plass og godlyd. Angrer ikke på at jeg solgte den med savner den. Det var forøvrig en 91. mod importert i 94. Lite utstyr var det også. Litt sjeldne framstoler var det eneste, de samme som i vingebilen. Stoffrecaro med vipperygg.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Enig i en del som blir sagt her angående frosken. Virker som de rettet opp mange greier på de siste, både bedre byggekvalitet og understell. Bare så synd at den orginalt kanskje er den styggeste bilen noensinne.... (kan bli grei, spesielt stasjonsvogna, med litt styling og store hjul)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig syntes Scorpio sedan er den peneste(90-92)

IMG_1753.jpg

 

kombi mk1 blir og veldig pen med full RS styling og egentlig

29-09-2009002.jpg

29-09-2009003.jpg

Edited by mr_scorpio

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

enig at 90-92 sedan er det peneste karosseriet :D

 

flere jeg kjenner har i det minste prøvekjørt en scorpio og de er positivt overrasket over hvor gode de er å kjøre.

er vel kanskje nettopp derfor mange liker scorpio, fordi det er en komfortabel cruise bil og er "perfekt" som den er, og få som vil gjøre store oppgraderinger eller ombygginger med de.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Savner 85-92 scorpio combi jeg, lenge siden jeg så en fin en som ikke var ihjelrusta :(

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=53136

 

Savner en combi jeg også.

 

Har en 98. Frosk 2,3 stv. under oppussing , dette er en bil som jeg lovde meg selv etter jeg prøvekjørte en slik da jeg jobbet på Ford.

 

Dæven dure for en bil å kjøre!!!

147hk silkemyk motor, med manuel kasse , automatisk klima ,abs , traction , el speil/vindu/seter , oppvarmet frontrute/bakrute/speil ++++ , ENORM plass, og skjelden god stand.

Gleder meg til sommeren.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...