alibaba Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Alt dere trenger å vite om fyllemetoder og høyde og hvordan kjølingen blir. Noen kjører 2cm med tomrom opp til toppdekket og har ikke problemer med kjøling, selv på gata. En god oljekjøler er anbefalt. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t...16v&start=0 x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 På volvo fyller de opp til 3cm under toppdekket uten problemer. Stor kjøler er å anbefale. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Jeg vant, 2 cm er mindre enn 3 cm. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
djnick Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 er det sizen på kølla dere diskuterer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 jeg kan ikke fatte at ingen har "betong" fyllt 205 blokker før.men dette er vel for billig og "jalla" for ford entusiastene høres det ut om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 Dre: Fyllt blokka på Volvon din? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted November 17, 2009 Share Posted November 17, 2009 Jeg har ikke fyllt den jeg har nå, for den holder til 600hk org uansett (b230)men den gamle B23n jeg hadde var fyllt opp til vannpumpa, var ingen problem med kjøling eller holdbarhet på den blokka. som sagt før her, varmen ledes bort i toppen og ikke i bunn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 17, 2009 Share Posted November 17, 2009 Jeg mener å ha lest om en svensk escort cosworth i bilsport for noen år siden der de hadde betongfylt 200blokka. Den fungerte veldig godt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 (edited) Er vel som med alt anna innen bil og motor: Det meste funker om man gjør ting riktig... Om hvermannsen skulle fyllt blokka si uten all nødvendig kunnskap, vil nok de fleste havarare rimelig fort... De som kjører drag, rally osv, har som regel meget kompetente mekanikere/motorbyggere til å fikse dette på riktig måte, og får bra resultater... Har man tru på egen kunnskap, og råd til å ødelegge en motor i forsøket, så kjør på... Er tross alt erfaring man lærer av.. Jeg ville gått for foringer... Edited November 18, 2009 by Loffen -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 Løfter denne, da jeg kjører med "betongfylt" 205 selv og har god erfaring hittil. Har ca.8cm. morroso blokfiller i blokka (ca.4cm under dekkflate) og bruker en 30+raders oljekjøler og den orginal oljekjøleren for og ha kontroll på oljetemp, har ikke vært over 105grader på olje ennå. Sylinderene bør måles og helst borres etter fylling da "betongen" drar i sylinderveggene så det kan bli mye klaring her, jeg for min del skulle kjøre std.boring og honet derfor bare lett i sylindrene, kontrollmålte sylindre før og etter fylling og forskjellen var tilnærmet 0. (det beste er nok å gå opp til 1st. overdim etter fylling) Blokka blir minimalt tyngere med "betong" vekt vann/"betong" skal være 1/1,2. og det er jo vann det ikke lenger blir plass til man fortrenger med "betong". Min "forskning" på forskjell 200/205 blokk viser at hovedforskjellen ligger i nedre del av blokka og fylling av blokk derfor burde være en svært god løsning på 205 blokka. Noen andre med erfaringer her?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 Du har vel bevist at dette fungerer godt etter en seong med frisk satsing , så da får kritikerne bare si hva de vill? Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 Løfter denne, da jeg kjører med "betongfylt" 205 selv og har god erfaring hittil. Har ca.8cm. morroso blokfiller i blokka (ca.4cm under dekkflate) og bruker en 30+raders oljekjøler og den orginal oljekjøleren for og ha kontroll på oljetemp, har ikke vært over 105grader på olje ennå. Sylinderene bør måles og helst borres etter fylling da "betongen" drar i sylinderveggene så det kan bli mye klaring her, jeg for min del skulle kjøre std.boring og honet derfor bare lett i sylindrene, kontrollmålte sylindre før og etter fylling og forskjellen var tilnærmet 0. (det beste er nok å gå opp til 1st. overdim etter fylling) Blokka blir minimalt tyngere med "betong" vekt vann/"betong" skal være 1/1,2. og det er jo vann det ikke lenger blir plass til man fortrenger med "betong". Min "forskning" på forskjell 200/205 blokk viser at hovedforskjellen ligger i nedre del av blokka og fylling av blokk derfor burde være en svært god løsning på 205 blokka. Noen andre med erfaringer her?? Du kunne nok tjent ein god slant på å bygge kopier av motoren du har kjørtmed i år De fleste her inne har jo lagt merke til hvor bra Capri'n biter fra seg nå! Ein trenger ikkje 200blokk, nicasil ,600hk osv... The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 (edited) Løfter denne, da jeg kjører med "betongfylt" 205 selv og har god erfaring hittil. Har ca.8cm. morroso blokfiller i blokka (ca.4cm under dekkflate) og bruker en 30+raders oljekjøler og den orginal oljekjøleren for og ha kontroll på oljetemp, har ikke vært over 105grader på olje ennå. Sylinderene bør måles og helst borres etter fylling da "betongen" drar i sylinderveggene så det kan bli mye klaring her, jeg for min del skulle kjøre std.boring og honet derfor bare lett i sylindrene, kontrollmålte sylindre før og etter fylling og forskjellen var tilnærmet 0. (det beste er nok å gå opp til 1st. overdim etter fylling) Blokka blir minimalt tyngere med "betong" vekt vann/"betong" skal være 1/1,2. og det er jo vann det ikke lenger blir plass til man fortrenger med "betong". Min "forskning" på forskjell 200/205 blokk viser at hovedforskjellen ligger i nedre del av blokka og fylling av blokk derfor burde være en svært god løsning på 205 blokka. Noen andre med erfaringer her??Absolutt alt som du har gjort med 2011 motoren din er ett eksempel til etterfølgelse. Kan ikke se at noen engang er i nærheten når det gjelder valuta pr. utlagt kr. Det eneste som ikke overbeviser er "likene i lasten" som GT3076R og coilpacken fra tidligere sesonger. Jeg mener at det er store fordeler med blockfiller. (Som er uttrykket vi bør bruke da "jallagutta" ser ut til å tro at betongfylling faktisk innebærer byggbetong med sand og sement. ) Blokker med svake sylindre som Cosworth / OHC og 2,3L Volvo SKAL egentlig alltid stressborres fordi sylindrene blir pisseskjeve når man trekker toppen til. Blockfiller vil stabilisere blokken slik at den ikke trekker seg like mye noe som er en stor fordel da det reduserer "blowby".Ett annet alternativ er å fylle blockfiller og så montere toppen og rammeoverfallene slik at blokken er "stresset" mens blockfilleren herder. Da kan man måle direkte hvor skjeve sylindre man i praksis faktisk kommer til å kjøre med hvis man ikke stressborer og stresshoner. Man bør måle sylindrene med og uten topp først for å se hvor mye de faktisk trekker seg og så evt. trekke egne konkulusjoner for hvilket alternativ som er å foretrekke. Når det gjelder varmeproblemer løses dette lett ved å velger korrekt mengde blockfiller. Man har "tall fill" for høykomp. dragrace hvor hovedbelastningen er helt på toppen av sylindrene og hvor kjølebehovet er lite, og så har man "short fill" for gatemotorer med lavere komp. og som har større behov for tilfredstillende kjøling over lang tid. Du har vel bevist at dette fungerer godt etter en seong med frisk satsing , så da får kritikerne bare si hva de vill? Presis. Du kunne nok tjent ein god slant på å bygge kopier av motoren du har kjørtmed i år De fleste her inne har jo lagt merke til hvor bra Capri'n biter fra seg nå! Ein trenger ikkje 200blokk, nicasil, 600hk osv...Enig med du der. Edited October 6, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
torstein Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 Vannpumpe da? hvordan blir d? Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 (edited) Vannpumpe da? hvordan blir d?Jeg kjører med elektrisk vannpumpe, men det burte være problemfritt å kjøre orginal også, bare litt mere jobb å ente frese ut blokkfiler for å få plass til pumpa eller "forskale" rundt området orginal pumpa trenger før fylling. Det jeg har målt på 200/205 blokker er det ingen forskjell i tykkelse på sylindervegger eller toppdekk i overdel av blokk, kun de nederste 3,5-4cm. Edited October 6, 2011 by as. Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Ingen flere som har prøvd blockfiller?? I mine øyne er det en fantstisk mulighet til å ikke betale "blod" for en oppskrytt 200blokk, og jeg tror ikke man må ha 200blokk før effekt målet er så høyt at man må longstudde blokka (dersom man bruker blockfiller). Dette går ikke på vanlig måte med 205 da det er for lite gods til å gjenge i nede i blokka. I de fleste andre motor miljøer er blockfiller en mye brukt metode for og få stabilere motorer og mulighet for og kunne ta ut mye effekt. Og det er ikke bare Volvo og V8 folket som bruker dette, men har sett flere mithubisi EVO motorer med filler, mercsedes evo 2.5 16v turbo osv osv. Men det er kanskje jalla for det?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 er nok flere som har dette. skal selv ha det på ein 205 motor eg også... som as sier så er det manglende mulighet for longstuds som er hoved minuset med 205 kontra 200.. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Men det er kanskje jalla for det?? Who cares Det fungerer jo tydeligvis helt konge Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Har også hatt lyst å prøve dette lenge:)Får jeg et motorhavari så blir det garantert gjort! Syns ikke det virker så jalla.. Dette er jo rimelig utprøvde greir egentlig. Men klart det blir jalla, viss folk gjør det uten å tenke over vannpumpe og oljetemp. 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Regner med at blokka skal/bør syrevaskes før fylling? Så skal den stå på tørk en stund og tilslutt bores/hones med stressplate? Hvor mye skal/bør man fylle? Tanke på få blokka "forsterket" nok og samtidig få god kjøling.Etter det jeg har hørt, så anbefaler Julian Godfrey vanntemp på 80grader og oljetemp på ca.100grader(ved fullgass/herjing kjøring) på cosworth motorer/blokker for å få holdbarhet. Hvis dette stemmer, så sliter min motor med dette. Tiltak/Ting som jeg tenker at påvirker vanntemp og olje temp:1. Feil tennings tabel og bensin tabel2. For dårlig/liten radiator3. For dårlig/liten oljekjøler4. For dårlig radiatorvifte5. Swirlpot o.l6. Bytte ut Bensin med E857. Bytte ut org.vannpumpa med El-pumpe(sikkert en fordel når man har høyt turtall)8. Redline sin WaterWetter super kjølevæske(har prøvet dette,det virker. Men dumt å bruke ved minus grader ute) Det er sikkert mere man kan gjøres, men kommer ikke på mere. Kjør på flere tips og råd. Gjerne av hvilke merker eller Kina varer som faktisk virke bra på kjøling. Tenker på olje og vann kjølerer e.l. Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted October 9, 2011 Share Posted October 9, 2011 (edited) Blokka skal helst syrevaskes ja, men i bruksanvisninga på blockfilleren jeg brukte ble det anbefalt å vaske med oppvaskmaskin pulver om man ikke har tilgang på syrebad, man må skylle nøye og mange ganger med varmt/kokende vann etter vask, Blokka må være helt uten såperester før fylling. (jeg brukte oppvaskmiddel) Blockfilleren jeg brukte skal herde/tørke i 30dager, Hardblokk har noe som skal herde på 7 dager, jeg vet ikke hvem som er best men valgte moroso med lang herdetid. Jeg mener man må fylle minst 4cm opp i blokka på 205 for og nærme seg 200blokka sin stabilitet (det er så høyt opp jeg har sett/målt at 200blokka er forsterket), jeg valgte å fylle 8cm (4cm fra toppdekk)hovedsaklig for å finne ut om det ble problemer med varmgang noe jeg ikke har opplevd. Oljekjøling er helt avgjørende, jeg valgte å bruke orginal sandwichen og en 30+raders kjøler, dette ser ut til å virke bra. El vannpumpe er en fordel om man ofte har høyt turtall på motoren, men man kan jo også sette på større reimhjul på orginalpumpa for at den ikke skal kavitere på høyt turtall. Skal man være ekstremt nøye anbelfales det og dra til lageroverfall og topp på blokka under herding, for så og borre blokka etterpå med stressplate, men her strides de "lærde" om dette har noen virkelig betydning. Det som er sikkert er at blockfilleren ikke gjør sylindrene trangere, men faktisk drar i sylinderveggen så denne blir noe større derfor er det absolutt og anbefale å borre opp til 1st overdim. Jeg har ikke gjort noen av delene men honet sylindrene med batteridrill og biltemas honeverktøy. Edited October 9, 2011 by as. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 (edited) Tenkte å prøve dette i neste uke. Har blokka til syrevask i dette øyeblikk. Hvor mye plass trenger vannpumpa? jeg har dreid et plast deksel rundt pumpen, men er usikker på om jeg forskaler nok rundt den... Er det slik at pumpa suger vannet ut fra blokka og inn i radiatoren eller omvendt? Å bare for å få bekreftet dette, as du fylte til det var igjen 4cm fra toppen av blokka ned til blockfilleren?Mvh Tom. Slik ser min forskaling ut.. Edited November 9, 2011 by tomnsr Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Ktech.dk har et projekt med en drag sierra med filler i blokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Tenkte å prøve dette i neste uke. Har blokka til syrevask i dette øyeblikk. Hvor mye plass trenger vannpumpa? jeg har dreid et plast deksel rundt pumpen, men er usikker på om jeg forskaler nok rundt den... Er det slik at pumpa suger vannet ut fra blokka og inn i radiatoren eller omvendt? Å bare for å få bekreftet dette, as du fylte til det var igjen 4cm fra toppen av blokka ned til blockfilleren?Mvh Tom. Jepp stemmer det 4cm fra topp av blokk, med orginal pumpe får du lite filler foran sylinder 1, men jeg tror ikke det gjør noe da filleren hovedsaklig stabiliserer blokka og sylinderen fortsatt vil få eksta støtte på sidene hvor belastningen er størst. Pumpa dytter vannet inn i blokka, og du må antagelig porte fileren litt for god flow av vann inn i blokka.Lykke til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now