Jump to content

Betongfylling av 205 blokk


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

Noen her som har prøvd 205 med betong?

 

Lurte litt på fylle opp en 205 til ca midt i hullet ved vannpumpa, og seff hone eller borre etter betongen har herdet.. men jeg lurer på hvordan erfaringene er med dette med tanke på varmegang i blokka?

 

har lest dette ble/blir gjort mye med volvo, bmw og diverse us v8`ere

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har lest en del om fylling generelt, og er vel epoxy man bruker nå får tida (finns stoff bergenet spesielt til dette). Blir fort problemer med kjøling, og problemer med egenskapene til epoxyen , i og med at den ikke oppfører seg likt med jernet i blokka under oppvarming kan det bli problemer med trange sylindre nederst, som igjen ødelegger skjørtene på stemplene. I tillegg til risiko for at fyllstoffet sprekker opp og ødelegger vannpumpe etc. Anbefales kun til dragracemotorer og hvis man ikke kan få tak i sterkere blokk...

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Man bruker block filler fra summit racing. Moroso.

 

Volvo støpejerns motorer har da alltid vært greie å ha i betong i.til gatebruk ,rally med mere.

 

skal nok gå fint med en gammel ohc blokk tror jeg. skal nå fylle i min blokk hvertfall.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Tror Volvos rødblokkere er særs greie å fylle. Der er det ingen problematikk rundt dette overhode, så lenge du ikke fyller for mye. Men virker som stort sett allt annet for problemer med kjølinga.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

jallamekk.. kjøling er jo kanskje kjekt å ha det og?? Og dere som skal ringe til betongbilen, har dere noengang ødelagt en moderat borret 205 blokk??????

 

Og du vet da tydeligvis ikke at mesteparten av varmen som ledes ut i motoren går gjennom toppen og øverst i sylindrene. :rolleyes:

Betongfylling som det her er snakk om gjøres i moderat grad, og når ikke så langt opp i blokka som den værste varmeutviklinga er.

I den grad har betongfylling liten/ingen betydning for kjøling, forutsatt at det er gjort rett.

Da er det mer sansynlig at en overoppheting heller skyldes kjølesystem i dårlig stand, eller har for dårlig kapasitet på kjølesytem i forhold til effektnivå.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

at varme stiger var helt nytt for meg, takk for oppdateringen.. trodde det var kaldluftsballonger som fløy eg..

Mener fortsatt dette er fjas, fordi eg har sett ka ei god 205 blokk tåler, de er undervurderte.

 

Hehe. Morsom du ja :lol: Var da i grunn ikke snakk om varme som stiger her da. Det er noe alle bør ha fått med seg på grunnskola. Prøv heller med at forbrenninga starter øverst i forbrenningskammeret, rundt det som kalles tennpluggen. Hva er da mest eskponert for varme? Jo toppen og øverste del av sylindrene, der fobrenningstrykket er høyest, og varmen er høyest.

Jeg har god tro på 205 blokker selv, og har ikke problem med å tro deg på at de er undervurdert.

Men du skulle prøvd å målt 2 godt stressa 205 blokker i benk. Begge har samme spec, helt identisk(så langt det er mulig så klart). Den ene er betongfylt(med alt gjort på rett måte), og den andre med standart ikke betongfylte kjølekanaler. Hva tror du at du vil få til resultat da?

Jo den betongfylte blokka vil yte litt mer enn den som ikke er betongfylt. Forskjellen vil bli større etterhver som begge motorene er brukt litt med hard kjøring.

Høyere effekt og mindre slitasje av sylindrene er mer en nok god grund for mange for å betongfylle ei blokk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Huff. Nå som jeg nesten var bestemt å bruke 200 blokk istedet for fylling. Jaja. da fårn prøve ut 205 alikevel. :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også.

 

 

Derom de lærde strides.....

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Motoren vil jo veie 10kg mer også!

 

Nå veier vel 200 blokka ca 14kg mer enn 205 i utgangspunktet. ;)

 

For min egen del har jeg lyst til å prøve 205 blokk med foringer. Poenget med betongfylling er jo å stive opp sylinderveggene, så hvorfor ikke gjøre dette med foringer fra f eks en dieselmotor. De er gjerne tjukker/stivere enn foringer beregna til bensinmmotorer. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også.

Ikke si at du tar ordet "betongfylling" bokstavlig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå veier vel 200 blokka ca 14kg mer enn 205 i utgangspunktet. ;)

 

For min egen del har jeg lyst til å prøve 205 blokk med foringer. Poenget med betongfylling er jo å stive opp sylinderveggene, så hvorfor ikke gjøre dette med foringer fra f eks en dieselmotor. De er gjerne tjukker/stivere enn foringer beregna til bensinmmotorer. Synspunkter?

 

er inne på samme tanken selv, syns ei 200 blokk rett og slett er smakløst dyrt. det burde gå og få til et alternativ som er minst like godt, om fylling eller foringer er veien og gå, det skall ikke jeg utale meg om, men jeg vet hva jeg skall prøve =)

Link to comment
Share on other sites

Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også.

 

Nå var ikke dette en tråd for å mene hva som er best.

200blokk med foringer koster en del kr om du skal ha nicasil foringer også.

Jeg tenkte heller komme opp i nærheten av en std 200blokk med en 205 med betong (totalt pris 2000-3000kr ink honing hos motorteknikk). og om dette er så jalla som du mener er det merkelig det er så mange i rally og drag som bruker det.

 

 

 

 

Nå veier vel 200 blokka ca 14kg mer enn 205 i utgangspunktet. ;)

 

For min egen del har jeg lyst til å prøve 205 blokk med foringer. Poenget med betongfylling er jo å stive opp sylinderveggene, så hvorfor ikke gjøre dette med foringer fra f eks en dieselmotor. De er gjerne tjukker/stivere enn foringer beregna til bensinmmotorer. Synspunkter?

 

Funker sikkert bra det og :)

 

Sjekket litt ang dette og det ble fort en god del tusen mere enn å betongfylle og flere anbefalte få i longstuds, fordi godset blir svekket inn mot bolthullene til toppen, ettersom det må borres en del før foringa kan presses. kjipt om den sprekker der når man første har brukt en del tusen på ei 205 blokk.

Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke dette en tråd for å mene hva som er best.

200blokk med foringer koster en del kr om du skal ha nicasil foringer også.

Jeg tenkte heller komme opp i nærheten av en std 200blokk med en 205 med betong (totalt pris 2000-3000kr ink honing hos motorteknikk). og om dette er så jalla som du mener er det merkelig det er så mange i rally og drag som bruker det.

 

 

 

 

 

 

Funker sikkert bra det og :)

 

Sjekket litt ang dette og det ble fort en god del tusen mere enn å betongfylle og flere anbefalte få i longstuds, fordi godset blir svekket inn mot bolthullene til toppen, ettersom det må borres en del før foringa kan presses. kjipt om den sprekker der når man første har brukt en del tusen på ei 205 blokk.

 

Har du fått noe info om det er noe lurt å gjennomføre betongfylling uten å borre blokka etterpå? Har sett at enkelte anbefaler at man i vertfall borrer, helst stressborrer og planer etter betonfylling. Godt mulig det bare er for å forsikre seg om at sylindrene er 100% bein, slik at man får utnyttet det ekstra effektpotensialet betongfylling medfører :) Hadde vært morsomt å få bekreftet om betongfylling gir noe særlig utslag på gamle steinalderblokka :P

Det er noe jeg har lyst å prøve ut selv vist jeg skal bygge meg en orntlig grom motor.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke dette en tråd for å mene hva som er best.

200blokk med foringer koster en del kr om du skal ha nicasil foringer også.

Jeg tenkte heller komme opp i nærheten av en std 200blokk med en 205 med betong (totalt pris 2000-3000kr ink honing hos motorteknikk). og om dette er så jalla som du mener er det merkelig det er så mange i rally og drag som bruker det.

 

Det fungerer nok bra, men det er en annen side av både rally og drag som du ikke tenker på; her brukes og kastes motorer hyppig.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jepp., det kalles dumping!

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...