cossie2hjulstrekk Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Noen her som har prøvd 205 med betong? Lurte litt på fylle opp en 205 til ca midt i hullet ved vannpumpa, og seff hone eller borre etter betongen har herdet.. men jeg lurer på hvordan erfaringene er med dette med tanke på varmegang i blokka? har lest dette ble/blir gjort mye med volvo, bmw og diverse us v8`ere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Har lest en del om fylling generelt, og er vel epoxy man bruker nå får tida (finns stoff bergenet spesielt til dette). Blir fort problemer med kjøling, og problemer med egenskapene til epoxyen , i og med at den ikke oppfører seg likt med jernet i blokka under oppvarming kan det bli problemer med trange sylindre nederst, som igjen ødelegger skjørtene på stemplene. I tillegg til risiko for at fyllstoffet sprekker opp og ødelegger vannpumpe etc. Anbefales kun til dragracemotorer og hvis man ikke kan få tak i sterkere blokk... '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Man bruker block filler fra summit racing. Moroso. Volvo støpejerns motorer har da alltid vært greie å ha i betong i.til gatebruk ,rally med mere. skal nok gå fint med en gammel ohc blokk tror jeg. skal nå fylle i min blokk hvertfall. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 http://www.hardblok.com/product-info/ x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 jallamekk.. kjøling er jo kanskje kjekt å ha det og?? Og dere som skal ringe til betongbilen, har dere noengang ødelagt en moderat borret 205 blokk?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Tror Volvos rødblokkere er særs greie å fylle. Der er det ingen problematikk rundt dette overhode, så lenge du ikke fyller for mye. Men virker som stort sett allt annet for problemer med kjølinga. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 jallamekk.. kjøling er jo kanskje kjekt å ha det og?? Og dere som skal ringe til betongbilen, har dere noengang ødelagt en moderat borret 205 blokk?????? Og du vet da tydeligvis ikke at mesteparten av varmen som ledes ut i motoren går gjennom toppen og øverst i sylindrene. Betongfylling som det her er snakk om gjøres i moderat grad, og når ikke så langt opp i blokka som den værste varmeutviklinga er.I den grad har betongfylling liten/ingen betydning for kjøling, forutsatt at det er gjort rett.Da er det mer sansynlig at en overoppheting heller skyldes kjølesystem i dårlig stand, eller har for dårlig kapasitet på kjølesytem i forhold til effektnivå. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie2hjulstrekk Posted October 24, 2009 Author Share Posted October 24, 2009 Tror jeg gjør et forsøk gitt. pratet nettopp med en i sverige som kjørte 600hester på betongfylt 205.blokka var fylt ca 2cm over bunnen av hullet til vannpumpa. kjørt nå i 2år og lader 1.9. Null problemer med kjøling.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 at varme stiger var helt nytt for meg, takk for oppdateringen.. trodde det var kaldluftsballonger som fløy eg.. Mener fortsatt dette er fjas, fordi eg har sett ka ei god 205 blokk tåler, de er undervurderte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 jallamekk.. kjøling er jo kanskje kjekt å ha det og?? Og dere som skal ringe til betongbilen, har dere noengang ødelagt en moderat borret 205 blokk?????? hehe,ser for meg den store semment bilen står å fyller den lille blokka jeg nå Sorry for O.T Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 at varme stiger var helt nytt for meg, takk for oppdateringen.. trodde det var kaldluftsballonger som fløy eg.. Mener fortsatt dette er fjas, fordi eg har sett ka ei god 205 blokk tåler, de er undervurderte. Hehe. Morsom du ja Var da i grunn ikke snakk om varme som stiger her da. Det er noe alle bør ha fått med seg på grunnskola. Prøv heller med at forbrenninga starter øverst i forbrenningskammeret, rundt det som kalles tennpluggen. Hva er da mest eskponert for varme? Jo toppen og øverste del av sylindrene, der fobrenningstrykket er høyest, og varmen er høyest.Jeg har god tro på 205 blokker selv, og har ikke problem med å tro deg på at de er undervurdert.Men du skulle prøvd å målt 2 godt stressa 205 blokker i benk. Begge har samme spec, helt identisk(så langt det er mulig så klart). Den ene er betongfylt(med alt gjort på rett måte), og den andre med standart ikke betongfylte kjølekanaler. Hva tror du at du vil få til resultat da?Jo den betongfylte blokka vil yte litt mer enn den som ikke er betongfylt. Forskjellen vil bli større etterhver som begge motorene er brukt litt med hard kjøring.Høyere effekt og mindre slitasje av sylindrene er mer en nok god grund for mange for å betongfylle ei blokk. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Huff. Nå som jeg nesten var bestemt å bruke 200 blokk istedet for fylling. Jaja. da fårn prøve ut 205 alikevel. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 (edited) Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også. Edited November 4, 2009 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 (edited) Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også. Derom de lærde strides..... Edited November 4, 2009 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
75mk2 Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nå veier vel 200 blokka ca 14kg mer enn 205 i utgangspunktet. For min egen del har jeg lyst til å prøve 205 blokk med foringer. Poenget med betongfylling er jo å stive opp sylinderveggene, så hvorfor ikke gjøre dette med foringer fra f eks en dieselmotor. De er gjerne tjukker/stivere enn foringer beregna til bensinmmotorer. Synspunkter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også.Ikke si at du tar ordet "betongfylling" bokstavlig. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Nå veier vel 200 blokka ca 14kg mer enn 205 i utgangspunktet. For min egen del har jeg lyst til å prøve 205 blokk med foringer. Poenget med betongfylling er jo å stive opp sylinderveggene, så hvorfor ikke gjøre dette med foringer fra f eks en dieselmotor. De er gjerne tjukker/stivere enn foringer beregna til bensinmmotorer. Synspunkter? er inne på samme tanken selv, syns ei 200 blokk rett og slett er smakløst dyrt. det burde gå og få til et alternativ som er minst like godt, om fylling eller foringer er veien og gå, det skall ikke jeg utale meg om, men jeg vet hva jeg skall prøve =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie2hjulstrekk Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Maks jalla. Tenk å prøve og selge en bil med motor som er full av betong. Nei gjør det skikkelig isteden! 200blokk med foringer for mye effekt. Ville aldri risikert kronene for stempler og råder som skal til for slik effekt med å prøve noe så jalla som dette. Motoren vil jo veie 10kg mer også! Nicasil er mye hardere enn støpegodset i blokka, så ikke bare tåler de mer men de holder lenger også. Nå var ikke dette en tråd for å mene hva som er best. 200blokk med foringer koster en del kr om du skal ha nicasil foringer også. Jeg tenkte heller komme opp i nærheten av en std 200blokk med en 205 med betong (totalt pris 2000-3000kr ink honing hos motorteknikk). og om dette er så jalla som du mener er det merkelig det er så mange i rally og drag som bruker det. Nå veier vel 200 blokka ca 14kg mer enn 205 i utgangspunktet. For min egen del har jeg lyst til å prøve 205 blokk med foringer. Poenget med betongfylling er jo å stive opp sylinderveggene, så hvorfor ikke gjøre dette med foringer fra f eks en dieselmotor. De er gjerne tjukker/stivere enn foringer beregna til bensinmmotorer. Synspunkter? Funker sikkert bra det og Sjekket litt ang dette og det ble fort en god del tusen mere enn å betongfylle og flere anbefalte få i longstuds, fordi godset blir svekket inn mot bolthullene til toppen, ettersom det må borres en del før foringa kan presses. kjipt om den sprekker der når man første har brukt en del tusen på ei 205 blokk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Nå er jo ikke nicasil foringer helt uten ulemper heller da.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Nå var ikke dette en tråd for å mene hva som er best. 200blokk med foringer koster en del kr om du skal ha nicasil foringer også. Jeg tenkte heller komme opp i nærheten av en std 200blokk med en 205 med betong (totalt pris 2000-3000kr ink honing hos motorteknikk). og om dette er så jalla som du mener er det merkelig det er så mange i rally og drag som bruker det. Funker sikkert bra det og Sjekket litt ang dette og det ble fort en god del tusen mere enn å betongfylle og flere anbefalte få i longstuds, fordi godset blir svekket inn mot bolthullene til toppen, ettersom det må borres en del før foringa kan presses. kjipt om den sprekker der når man første har brukt en del tusen på ei 205 blokk. Har du fått noe info om det er noe lurt å gjennomføre betongfylling uten å borre blokka etterpå? Har sett at enkelte anbefaler at man i vertfall borrer, helst stressborrer og planer etter betonfylling. Godt mulig det bare er for å forsikre seg om at sylindrene er 100% bein, slik at man får utnyttet det ekstra effektpotensialet betongfylling medfører Hadde vært morsomt å få bekreftet om betongfylling gir noe særlig utslag på gamle steinalderblokka Det er noe jeg har lyst å prøve ut selv vist jeg skal bygge meg en orntlig grom motor. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Nå var ikke dette en tråd for å mene hva som er best. 200blokk med foringer koster en del kr om du skal ha nicasil foringer også. Jeg tenkte heller komme opp i nærheten av en std 200blokk med en 205 med betong (totalt pris 2000-3000kr ink honing hos motorteknikk). og om dette er så jalla som du mener er det merkelig det er så mange i rally og drag som bruker det. Det fungerer nok bra, men det er en annen side av både rally og drag som du ikke tenker på; her brukes og kastes motorer hyppig. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted November 6, 2009 Share Posted November 6, 2009 Jepp., det kalles dumping! 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 nicasilforinger og wrc-pakninger er vel to ting som har skapt flere problemer enn de har løst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escossie Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 nicasilforinger og wrc-pakninger er vel to ting som har skapt flere problemer enn de har løst. og hva problemer skaper nicasil foringer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 De er harde mot stemplene og kan forskyve seg i blokka. Et problem fjernes og erstattes med et sett nye. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now