Jump to content

høy co (4.23) på dohc-motor

OleK

Recommended Posts

bruksbilen var innom eu-kontroll her en dag og viste til stor forskrekkelse at CO'en var på svimlende 4.23!

noen som har noen tips? olje + filter er byttet for ca et år siden, luftfilter ok. det skrangler ikke i katalysatoren når jeg slår på den.

noen som har vært borti noen sensorer eller lignende?

hvor kan jeg finne verdier for sensorene?

(vil bruke minst mulig penger og tid på denne bilen, hehe :) )

Cosworth!

Kan høres ut som en sensor eller noe ja..

Syns verdien hørtes litt vel høy ut til å være lambda-relatert, men vet jo aldri..

Tilsvarer en afr på ca 12.9, så er ganske så feil..

Litt usikker på hvordan styringen er på desse Dohc'ene, om det kanskje er noen problem med sensorer som går igjen?

Du kan jo borre et lite hull i kat'en og se om det er noe innmat i den i det hele tatt? Er jo ikke sikkert at det er det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her

Høres mest ut som feil med vanntemsensor eller lufttempsenor ja. Med soppas høy verdi er det mer enn deffekt kat eller lambda som skal til.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

luft temp klare rikke justere så mye att det skal gi så mye utslat, tipper enten lambda eller vann temp sensor jeg..

Joda. Det klarer den fint :) Kombinert med litt høy innsugstemp, og kanskje deffekt lambda i tillegg.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.

Youtubekanal

Lambda sensoren streber etter å ha ha lambda verdi 1. Ikke en gang ved kaldstart program bør den gå så veldig mye over. Men den går i nødprogram dersom lambdaen slutter å fungerer, slik at den sikrer at motoren får nok bensin.

Jeg kjørte uten lambdar på xr'n min, koblet de til nå sist lørdag og da sank forbruket med en halv liter på mila.

vanntemp og lufttemp sensor hadde ok verdier, men lambdaen var det ikke noe motstand i :) :)

var heller ikke noe forskjell å kjøre med lambda utkoblet.

noen som vet bosch-nummeret på disse sensorene?

Cosworth!

var en tur på høggern i morges og fikk meg en "ny" lambdasensor, monterte den og bilen startet lettere og gikk penere på tomgang.

vel, briste eller bære tenkte jeg og dro på etterkontroll. kjørte bilen skikkelig god og varm før etterkontrollen og CO'en var 0.25!!! suksess!!

skal bli morro å se om den bruker noe mindre bensin nå :D :D

:cool2: :cool2:

Cosworth!

Kjekt at det kom i orden ja. Forbruket blir garantert bedre med lambdasonde som fungerer. Men rart at bilen skal starte lettere. Ettersom lambdasonden ikke er i bruk før den er oppvarmet tilstrekkelig.

Youtubekanal