Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har byttet dynamo sånn bil? løser en 13mm bolt på toppen og den sitter med en hylse i bund. hvordan få reima slakk? eller sitter den på en brakett med 3 bolter til blokka hvertfall det jeg kan se. hva må jeg gjøre?

Dø ung, å bli et vakkert lik

Posted

Veldig enkelt! På strammehjulet som du ser ligger i fronten like ved dynamoen, setter du enn skralle elelr fastnøkkel på (mener den er 15 eler 17) Så dra du litt i den, så løsner du reimen. Så er det bare en skrue oppe på dynamoen, og en lang skrue i bunnen, så er den løs.

Tar maks 5 min :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
Kalle har rett her, veldig enkelt, 15mm ledd nøkkel pleier jeg bruke

Jepp han har faktisk tre-dobbelt rett :D

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
Veldig enkelt! På strammehjulet som du ser ligger i fronten like ved dynamoen, setter du enn skralle elelr fastnøkkel på (mener den er 15 eler 17) Så dra du litt i den, så løsner du reimen. Så er det bare en skrue oppe på dynamoen, og en lang skrue i bunnen, så er den løs.

Tar maks 5 min :)

Den bolten i bund er bare en hylse, ser ikke noe bolt eller mutter hode på den.

Posted

Bilde? Mangler bolten da?

Posted

Vanligvis er dette en lang bolt/skrue som er tredd i fra baksiden, og som har en mutter i fremkant på dynamoen som du holder igjen.

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
Jepp han har faktisk tre-dobbelt rett :D

Du rakk å svare på den før jeg fikk slettet ja hehe. ***** dårlig nett her, og da skjer det

Posted (edited)
Du rakk å svare på den før jeg fikk slettet ja hehe. ***** dårlig nett her, og da skjer det

Vær glad det er nett der du bor du.. hehe :P

Edited by Cosworth Racing1

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
Bilde? Mangler bolten da?

Da skulle vel reima hvert slakk? skal sjekke rærmere da jeg kommer hjem fra jobb. prøve å ta bilde

Posted
Da skulle vel reima hvert slakk? skal sjekke rærmere da jeg kommer hjem fra jobb. prøve å ta bilde

Reimen blir ikke slakk selv om den nederste bolten er borte. Reimen får du ikke av uten å slakke på strammehjulet. Da får du reimen greit av. Da henger selve dynamoen på to skruer; en oppe, og en gjennomgående lang bolt nede.

Etter du har løsnet bolten oppe, løsner du den nede.

Når disse er løs, henger den allikavel fast nede pga den står i klem der. Så du må riksle litt for å få den løs.

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

Da har har jeg fått av reima, og funnet ut at lagrene i dynamoen min er utslitte. men har ikke fått av dynamoen ennå

Posted
Da har har jeg fått av reima, og funnet ut at lagrene i dynamoen min er utslitte. men har ikke fått av dynamoen ennå

Hehe.. Hva er det du ikke får til da? Er jo bare en skrue oppe, og en lang bolt nede, så må du riksle den løs.

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
Hehe.. Hva er det du ikke får til da? Er jo bare en skrue oppe, og en lang bolt nede, så må du riksle den løs.

kommer ikke helt til den bolten under dynamoen

Posted (edited)

Merkelig.. Jeg har hatt den av haugevis med ganger på Sierra'en min. Må holde igjen foran, og skru den bakover mot eksosanlegget. Skal kunne gå.. Hvis du ikke får det til må du løsne brakkerten som dynamoen henger på. Er vel 3 eller 4 store bolter der.

Edited by Cosworth Racing1

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
Merkelig.. Jeg har hatt den av haugevis med ganger på Sierra'en min. Må holde igjen foran, og skru den bakover mot eksosanlegget. Skal kunne gå.. Hvis du ikke får det til må du løsne brakkerten som dynamoen henger på. Er vel 3 eller 4 store bolter der.

Kan stemme med fire 17mm bolter får prøve litt til før jeg gir opp. noen som vet hva en ny dynamo koster hos ford? får ikke tak i på jobben.

Posted

Ikke gå til Ford, for det er garantert dyrt!!

Det finnes vel noen som driver med dynamoer der du bor? Her i Bergen har vi f.eks Åsane Start og dynamo. Sikkert noe sånn der du bor også.

Tipper den koster cirka 2000 kr.

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

det er noen som overhaler dynamoer i oslo. men får ikke kjøpt overhalte. ingen som har eller får tak i

Posted
det er noen som overhaler dynamoer i oslo. men får ikke kjøpt overhalte. ingen som har eller får tak i

Hvis du ikke finner noen, kan du jo eventuelt ringe han jeg snakket om over her, og høre om han sender. Er en gamling som driver dette stedet aleine. Artig fyr.. hehe.. Blir aldri ferdig å snakke med han ;)

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

Hvis du ikke finner noen, kan du jo eventuelt ringe han jeg snakket om over her, og høre om han sender. Er en gamling som driver dette stedet aleine. Artig fyr.. hehe.. Blir aldri ferdig å snakke med han ;)

Hehe, jeg har funnet ut åssen jeg skal få ut dynamoen nå, var bare litt trangt der, så jeg kom ikke orntlig til med engang, hvis du hadde sjekket med han eller om du hadde sendt meg tlf nr hans, så kunne jeg ha ringt han selv.

Cosworth Racing1: Du har rett det var en bolt der, bare ****** trangt hehe, men jeg skal få det til nå.

• 2 weeks later...
Posted

Da var dynamoen levert til triconor i oslo, de ringte meg og fortalte at dynamoen var helt ok. Da er det vel enten vannpumpa eller servopumpa som lager ulyder??? det bråker akkurat som om noe skal skjære seg.

Posted
Da var dynamoen levert til triconor i oslo, de ringte meg og fortalte at dynamoen var helt ok. Da er det vel enten vannpumpa eller servopumpa som lager ulyder??? det bråker akkurat som om noe skal skjære seg.

Sjekk også lageret til strammehjulet på dynamo reima. Visst du starter opp nå, og hører lyden forsatt, så kan det være register strammehjulet