Caprinut Posted October 8, 2009 Posted October 8, 2009 (edited) Hei og hå folkens! Kanskje på tide å putte inn bilen min her Har postet om denne bilen et annet sted på dette forumet:http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/41765-min-nye-mondeo/page__p__389408__hl__mondeo%20mk3%2001*__fromsearch__1&?do=findComment&comment=389408 Har ikke fått gjordt allverdens i det siste men litt, kommer helst av lite eller ingen penger.. Fikk 5 toer feil på sist eu. For stor forskjell på handbrekk bak, venstre sideFor stor forskjel på bremser bak, venstre side.Løst kjøtt bein på h. side foranMer enn 25% rust på den ene skiva bak.Feil innstillinger på hovedlys. Så løpet av sist uke (må stå i tunet å skru uten garasje) så har jeg byttet begge skivene bak, tok meg tid til å lakke senteret av skivene, siden det ser så balle ut med rust etter en uke. Har også byttet venstre caliper bak, den gamle utløste ikke handbrekket etter at du hadde tatt ned håndbrekk spaken inni bilen.Før jeg satt på caliperen så malte jeg den rød med caliperlakk, tenkte å ha noe som bryter av og ser greit ut.Malte også krybba caliperen ligger i før jeg satt på caliperen.Har også malt den andre siden..Etter jeg luftet bremsene så er det forsatt litt luft i systemet, så je må ut å lufte en annen dag.Håndbrekket ble heller ikke skikkelig stramt, håper det løser seg når jeg får luftet. Skal få malt caliperene foran også før det blir skikkelig kaldt.Maling begnte faktisk å stivne i boksen mens jeg malte ute her om dagen, så kan ikke vente for lenge før jeg blir ferdig med jobben. Har også fått strammet mutteren på det kjøtt beinet som var løst foran.Byttet disse på begge sider, uka før eu kontroll.Dagen før eu så hørte jeg et klunk i en rundkjøring og lyden forsatte bare når man kjørte over små hull i veien eller korigerte bilen på nokså rett vei.Så det virker som den ene mutteren har skrudd seg løs, men nå er den iallefall fast.Strammet til jeg ble blå i trynet Lysa tror jeg bare har stått på feil høyde når den var inne til eu, så skal ut å justere i kveld tenker jeg etter at det har blitt mørkt. Uka før EU så var jeg så uheldig å krasje med en dame.Jeg kom litt for fort på en parkeringsplass og ho overholdt ikke høyre reglen.Venter på resultat fra forsikringa, men de to selskapene krangler om skylda, så det er mulig det blir skyld deling.Men regner med all plast under fangeren er kaputt, metall bjelka bak fangeren er trykt inn nesten 20cm på midten, så denne må også byttes.Skummet bak fangeren kunne jeg pille ut når jeg kom hjem, bitene lå foran bjelka.Bilen ser hel ut når du ser på bilen forfra men jeg tror skinnet bedrar. Ho jeg krasjet med måtte frakte bilen på vikingbil, mens jeg kunne kjøre videre Bilen var en Passat som jeg traff høyre framhjul med mitt reg skilt.Fjærbeinet hennes knakk, ellers kunne du nesten ikke se skader.Heldigvis utløste ikke airbaggen, så det kan jo ikke ha gått så fælt... Fixer det nok på egen andelen hvis det blir skyld deling. På eu kontrollen sa kontrolløren at grøfte lysa mine kunne trent en justering, da humra jeg og sa det ikke var så rart når jeg hadde krasja noen dager før. I smellen så fikk det bakre motorfeste seg antakligvis seg en trøkk, for på eu kontrollen fikk jeg beskjed om at den ene bolten var løs på motorfestet, fikk ikke dette på mangel lappen, bare på eget ark som et tips at dette burde gjøres. Gikk under bilen for å stramme bolten som forøvrig var den tverrgående bolten som gå igjennom motorfestet på kassa og gjennom moment staget.Vridde litt grann på denne og så var det ikke mere tak.Skrudde så av festet og der satt siste cm av bolten igjen i festet.Men det skule ikke være lett å fjerne denne nei skulle det vise seg...Etter masse varming og forsøk så knakk den største grisepiggen jeg kunne få gjennom bolten.Ble bestilt nytt feste som kom etter litt over en uke.Mye bedre å kjøre nå, kom alltid et lite jukk når man girte før, så de som har byttet motoren har nok strammet litt for mye så gummien ikke har fått arbeide som den skal.Sikkert derfor den knakk også.. Har dessverre ingen biler av dette men skal forsøke å få lagt ut i løpet av noen dager.. Edited July 14, 2010 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted October 12, 2009 Author Posted October 12, 2009 Ikke no respons her, jaja, jeg forsetter jeg Men MECA byttecaliperen funka ikke som den skulle, så jeg fikk kjøpt ny caliper på Ford og nå har jeg handbrekk igjen.Skal ut å teste etterpå, men det virker lovende. Den jalla byttecaliperen ville ikke holde tett så det sigde luft inn, derav no handbrekk og fjærende pedal.. Lover å komme med noen bilder når caliperene er malt 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted May 20, 2010 Author Posted May 20, 2010 Ja ja, har ikke skjedd allverdens med denne pga pengemangel og at jeg ikke har vært helt frisk i vinter, men det kommer seg, iallefall formen. Penger er det værre med, er raka blakk for tiden Men jeg har iallefall fått rettet og lakket fronten så nå ser det bedre ut.Fargeforskjellen er der forsatt, men ganske mye bedre enn før.Hadde noen skrap på den ene forskjermen så den tok verkstedet på huset, og den høyre skjermen var det litt rust på helt nede + noen skrap fra et autovern, denne tok de å lakka mot et lite tillegg som jeg betalte kontant.Så nå er fanger, tverrbjelke mellom vangene, 1 innerskjerm og div plast biter byttet. Eneste jeg ikke var fornøyd med var at de ikke byttet min venstre hovedlykt da feste for metallpinnen er knekt og det mangler et klips på grillen, så den henger litt løst.Så må få kjøpt en venstre hovedlykt i løpet av sommeren... Ellers så virker det som caliperene foran henger mer og mer på så enten må jeg ta opp caliperene og pusse sylinderene inni (billig måten), eller kjøpe 2 brukte calipere (har en deal på gang her på forumet, men jeg eier ikke nåla i veggen for øyeblikket) som er nest billigste måten. Venste framfjær er knekt, så denne må også byttes sammen med fjærbeinslager som er en 1000 lapp ca.Idielt skulle jeg ha byttet til senkesett, men har ikke råd for da må bakdempere også kjøpes inn.Har enda ikke satt på mine 19 tommere, siden jeg fikk ødelagt et dekk ifjor pga knekt fjær på den andre siden... Skivene foran er helt skutt med 3-4mm kant på ytters, samt at en 10cm flik på den ene skiva er borte.Bremser er viktig så min plan er å kjøpe de hullborra skivene fra england som ligger på ebay, da disse kittene er svin billige (4 skiver med røde klosser for samme pris som 2 orginale skiver her hjemme). Håndbrekk wiren på venstre side går nå tregt og henger seg opp, så denne må kjøpes inn.Wiren for 04' og senere med selvjustering koster 660 på Ford for en side, forresten funker den sammen med calipere med selvjustering???? Hmmm ble mye tekst detta..... Får vel slenge inn noen bilder fra i vinter før fronten ble fixet... Er som sagt blakk, men dette må gjøres i løpet av året: #Kjøpe nye skiver foran evt komplett sett med alle 4.#Pusse calipere foran evt bytte calipere.#Kjøpe ny nøkkel til sentrllåsen.#Bytte håndbrekkwire venstre side bak evt begge.#Bytte venstre framfjær foran samt fjærbeinslager, evt senkesett, da må bakdempere kjøpes inn.#Bytte venstre hovelykt pga knekte fester. Har litt annet plukk som jeg gjerne vil få gjordt: #Bytte til hvite sideblinklys foran#Bytte armlene pga knekt låsetapp.#Bytte klokke, går for sakte.#Bytte til kon filter, $50 på ebay eller 450kr hos Biltema. Ellers kan jeg nevne at jeg har hatt bilen inne på diagnose sjekk for bilen gikk ikke som den skulle og brukte sinnsykt med suppe tidligere i vår....På 4 mil brukte jeg ca 7l og jeg har 1.8 maskin De eneste de fant var 2 vakum slanger, ene var ikke koblet til og den andre lakk litt, men det skulle ikke ha noen betydning for forbruket.. De fant en tredje ting også, det var at blandingsforholdet var feil, så de stilte hjernen tilbake til slik den skulle være.Hvorfor den hadde stilt seg slik av seg selv, nei det viste de ikke Håper å komme med bilder av de røde caliperene mine snart 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted May 20, 2010 Author Posted May 20, 2010 Fikk gjordt litt fornuftig idag Malte claveren på nytt og malte den umalte caliperen på venstre side bak... Fikk endelig malt venstre caliper foran som jeg ikke rakk i høst... Og tok et bilde av den knekte fjæra også, dere kan se den nederste ringen ligger på fjærskåla bakom selve fjæra... Får ikke gjordt noe med høyre caliper imorra (male) for da skal jeg en del ærender og mekke litt for en kamerat.. Caliperen på høyre side foran vil jeg bytte for denne er treg i stemplet og skiva er det snart ikke noe mer igjen av.Alt ser mye bedre ut på venstre side..Forhørte meg litt på pris idag og caliperen var faktisk billigere på Ford enn Meca.På Ford ville de ha 1400 et eller annet + mva, ikke galt.. 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted June 25, 2010 Author Posted June 25, 2010 Fikk gjordt litt fornuftig idag også nå som skattepengen har kommet For å hjelpe motoren å puste, så gikk jeg på Biltema (ja jeg vet ) å kjøpte et åpent kon filter og en rett rør stubbe samt en rustfri slangeklemme. Hele jobben var gjordt på 15min og det hjalp faktisk litt, responsen ble litt bedre og kanskje den går litt billigere enn før. Fikk også tøff lyd på kjøpet Imorra er det oljeskift, bytte av den siste knekte fram fjære så jeg kan sette på 19" sommerfelgene, samt at jeg skal forsøke å mykne opp høyre fram caliper da denne henger litt på av og til.. For å spare penger til noen bedre bremser, så tror jeg kommer til å kjøpe en bremseskive eller 2 til foran da disse er fryklig slitt.Biltema skivene blir bare midlertidig.... Har også funne håndbrekk kabel på engelske ebay'n som er under 1/3 av prisen her hjemme, så den blir nok bestilt ganske snart vil jeg tro... 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
sonmic Posted June 25, 2010 Posted June 25, 2010 Fikk gjordt litt fornuftig idag også nå som skattepengen har kommet For å hjelpe motoren å puste, så gikk jeg på Biltema (ja jeg vet ) å kjøpte et åpent kon filter og en rett rør stubbe samt en rustfri slangeklemme. Hele jobben var gjordt på 15min og det hjalp faktisk litt, responsen ble litt bedre og kanskje den går litt billigere enn før. Fikk også tøff lyd på kjøpet Imorra er det oljeskift, bytte av den siste knekte fram fjære så jeg kan sette på 19" sommerfelgene, samt at jeg skal forsøke å mykne opp høyre fram caliper da denne henger litt på av og til.. For å spare penger til noen bedre bremser, så tror jeg kommer til å kjøpe en bremseskive eller 2 til foran da disse er fryklig slitt.Biltema skivene blir bare midlertidig.... Har også funne håndbrekk kabel på engelske ebay'n som er under 1/3 av prisen her hjemme, så den blir nok bestilt ganske snart vil jeg tro... Synes en liten film jeg! alltid lurt på hvordan di sekserene hørres ut ! med mindre jeg ser feil og det er en 4'er. ( har ikke linser eller briller på ) Ford Escort RS turbo S2 1986Link til bilen:Min RSTTheli (bandet mitt. Prog rock)
Kverna Posted June 25, 2010 Posted June 25, 2010 Synes en liten film jeg! alltid lurt på hvordan di sekserene hørres ut ! med mindre jeg ser feil og det er en 4'er. ( har ikke linser eller briller på )Er nok 4'er dette her Min fotoblogg
sonmic Posted June 26, 2010 Posted June 26, 2010 Er nok 4'er dette herHjalp å få på seg briller på morgenen ! Ford Escort RS turbo S2 1986Link til bilen:Min RSTTheli (bandet mitt. Prog rock)
Caprinut Posted June 26, 2010 Author Posted June 26, 2010 (edited) Hjalp å få på seg briller på morgenen ! Hehe Har vært en produktiv dag idag Bytter venstre fram fjær samt fjærbeinslager.Smørt opp glidepinnene på høyre fram caliper.Byttet høyre bremseskive foran pga vibrasjon og dårlig tilstand. (Bytte på den andre siden når jeg har råd igjen.) Byttet spylerpumpe som har lagt i hanskerommet i 2 år Byttet olje etter 15k, den var svart ja og rant seint ut av tappehullet.Satt på 19" Zito sommerhjula igjen Skal se om jeg får vasket den idag eller inorra, formen er ikke helt på plass.... Edited June 26, 2010 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted June 26, 2010 Author Posted June 26, 2010 (edited) Rakk å vaske bilen idag Mens kinamannen gjorde seg klar med maten min, tok jeg noen bilder av den nyvaska vogna Ser forsatt skille på ny og gammel lakk, men ser værre ut på bildene enn i virkligheten Ser iallefall litt bedre ut med lakka calipere Trenger seriøst senk-jeg vet.Men lommeboka sier NOPE Edited June 26, 2010 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
escrot Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Ser du har to forskjellige dekk på framakselen:P - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)
sonmic Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 kan jo kjøpe biltema senk hahaha! men liker denne stv ! de er litt skumle når di har xenon og ligger bak deg når du kjører litt raskt Ford Escort RS turbo S2 1986Link til bilen:Min RSTTheli (bandet mitt. Prog rock)
Caprinut Posted June 28, 2010 Author Posted June 28, 2010 (edited) kan jo kjøpe biltema senk hahaha! men liker denne stv ! de er litt skumle når di har xenon og ligger bak deg når du kjører litt raskt Ja liker ikke biler med Xenon som kommer bakbra, iallefall de som kjører uten grøftelysa på.Er nesten bare purken og gamlinger som ikke bruker lysa i fangeren.. Senk ala Bosch funker ikke på denne da det er koniske fjærer oppe og nede Edited June 28, 2010 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted July 14, 2010 Author Posted July 14, 2010 Da vurderes denne solgt pga trang økonomi 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted September 28, 2010 Author Posted September 28, 2010 Da har jeg vært ute å byttet TPS føleren.... Ser ut som den går som den skal nå, og det føles bedre nå...Hadde en tur Arendal-Hønefoss-Arendal for en måned siden og da brukte den en full tank på den turen, dvs 1l på mila, treg, bråkte (hørtes ut som du gav på med full pupp med kon filter, men det skjedde null og niks) så dette var uholdbart for en 1.8 motor... Nå er det respons både på 4 og 5 gir, du kjenner at den akslererer (ikke fort, men helt ok), før skjedde det ingenting i disse girene...Tomgang er også stedy 750 før var det litt opp og ned.... Pga flatt lommebok kjøpte jeg TPS føleren på MECA, der den koster 503,- (med litt rabatter gjennom en kamerat havnet den på 359,- ), Ford ville ha 803,- for samme føleren...Mekonomen handler jeg ALDRI på, de ville ha over 1200,- Men bilen er forsatt til salgs 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted September 28, 2010 Author Posted September 28, 2010 (edited) Pokker, det var ikke TPS følern, bilen hadde nok bare en "god dag" de to første turene idag, bilen går like ræva enda og siden Ford ikke får opp en eneste feilmelding så mistenker jeg at hjernen er defekt...Men det merklige var at engine check lampa sluttet å lyse etter btte av TPS idag.... Bilen bruker forsatt 1l på mila, fylte 200kr igår, kjørt 7-8mil og reservetanken har lyst de siste 2 mila eller no... Så er spørsmålet, noen som vet om hjernen til 1.8 og 2l Duratec HE er like????? Edited September 28, 2010 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 En moderator kan gjerne flytte denne tråden til Mondeo forumet da det er lite prosjekt egentlig og økonomien er lik null... Men når det er sagt så byttet jeg idag coilpakka.I forrige uke så fant den ut midt under kjøring at den bare ville gå på 3 sylindere og litt på 4 i noen sekunder av og til.Engine check lampa lyste, så jeg regnet med at det var coilpakka som hadde tatt kvelden siden dette er en vanlig feil på disse bilene, samt at hvis det er en plugg eller pluggkabel som er defekt så vil som regel ikke engine check lampa komme på.. Så forrige Torsdag bestilte jeg en coilpakke fra England for nette sum av 28 pund, Ford ville ha 1550 + mva og det hadde jeg ikke råd til.Idag dukket hentelappen opp i postkassa, ned på posten og en liten halvtime etterpå så var jeg på test tur, og alt er nå i orden Tidligere i vinter merket jeg at den lugget litt ved gjevn kjøring på lave turtall, var knapt merkbart, men jeg registrert at det var noe..Jeg tenkte da at det kunne være kondens eller noe i tanken, men tenkte ikke noe mere over det. Tror dette var et lite hint at coil pakka holdt på å gå.. Så konklusjonen er at hvis du har en 1.8 eller 2.0 bensin motor i din Mk3 Mondeo som lugger littegrann ved visse turtall eller belastning så er det mest sannsynlig at det er coilpakka som holder på å gå.Samme hvis engine check lampa begynner å lyse og bilen går på 2 eller 3 sylindere, så er det garantert coilen som er kaputt.Mazda 6 har samme problemet siden de bruker nøyaktig den samme coilen i sine biler... 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Kverna Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Hadde samme problem på min. Deilig når ting løser seg uten millionutlegg Min fotoblogg
kimsa Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Hvorfor starte en ny tråd om samme bilen når du alt har en? Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
Caprinut Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Har skjedd litt med denne i vinter halvåret... Fått byttet: Poly foringer på stab stag framme..Nye styrekuler og kjøttbein.T Map sensor.. Og i ettermiddag startet jeg med å sette på 50/50 senkesett.. Før senking Nye dempere med senkefjær foran montert Rakk bare foran idag, tar bak imorra.. Vindusheisen på fører døra har tatt kvelden, så finne en ny snart for en grei penge.. Forresten så banker det forsatt i forstillinga etter senkinkinga idag, tror synderen er den oljefylte foringa i bærearmen fra Biltema som er kaputt.Dette er på venstre side og bilen har dratt har til venstre med sommerdekk, forsvant nesten helt med senkesettet på plass, så satser på foringa.. 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Fått på senk bak også... 15mm høyere i fronten, håper den siger litt framme snart:whistling: 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
kimsa Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Er det bildet som tuller med meg eller står ikke fronthjulet ditt i midten av hjulbuen?? Mulig det er fordi du mangler innerskjærm i hjulbuene i front eller noe. Såg bare veldig pussig ut. Ble fin høyde på den da, men trodde den skulle blitt mere gjevn med det senkesettet Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
Stian MH Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Er nok bildet som tuller med deg Kimsa [] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue [x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red
Caprinut Posted March 23, 2012 Author Posted March 23, 2012 Er nok bildet som tuller med deg Kimsa Ja er nok det... Stod litt mer bak en foran da jeg tok bildet..Mangler også innerskjerm, enten forlagt eller kastet etter bytte av stab foring foran sist sommer... Håper også den blir gjevnere, har sett flere med samme sett her inne og de ser spot on ut.Er forøvrig Supersport 50/50 kit som er kjøpt hos Parts & Retards.. 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now