Jump to content

Ta ut motor


Guest Pjuker`n

Recommended Posts

Guest Pjuker`n

Som noen sikkert har lest så har jeg kjøpt meg sierra.

Motoren skal ut og ny skal inn.

 

Spørsmål 1:

Er det lettest å ta ut motor for seg selv, eller med girkasse(autolat)?

 

Kassa er såppas stor så jeg er redd man må fjerne diverse deler av forstillingen for å få den ut sammen med motor.

 

Men på den andre siden så slepper man da de UMULIGE skruene mellom motor og girkasse, kommer ikke til på alle uansett hva jeg prøver.. tips????

 

Spørsmål 2:

Hva må til for å bruke manuell girkasse på denne?`

Gjerne en komplett liste over deler man må ha og ting man må huske på.

 

Spørsmål 3:

Vil en IS girkasse gå på doch motoren?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lille rudi

Spørsmål 1

 

Ta ut motor å la girkassa stå igjen, man kommer til alle skruene. Er kun oppe der med insuge de er litt trankt å komme til men de går med ei lita skralle. Skruene er de minste prob

 

 

Spørsmål 2

 

Har ikke vore borti dette men de er vell bare å ta heile bedal fra anna sierra å flutte over.

 

 

Spørsmål 3

 

Ja dei girkassane passer hvarandre

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål 2;

 

Du må ha svinghjul og klutch fra bil med manuell kasse.

Du må også huske å sette inn nålelager i veiva for akselen fra gearkassa.

(Har glemt det selv en gang og da måtte kassa ut igjen.

 

 

Hvis du vurderer å sette på gearkasse fra en IS, hva med å bytte svinghjul også?

Svinghjulet på DOCH'en er vesentlig tyngre enn IS svinghjulet. Du må jo få tak i nytt svinghjul uansett hvis du skal bytte ut automatkassa.

IS svinghjulet må i tilfelle bores opp på nytt da bolthullene til veiva ikke passer. I tilegg så må du ha den "støvplata" mellom motor og gearkasse fra en S motor.

Du må også bruke starter fra IS motor. (Ny type med liten motor)

 

Motoren vil da bli mye "kjappere" - reagerer mye fortere på gassen, men du vil miste noe av bunndraget.

-11 S-Max 1.6TDCI Titanium
-99 Focus 1.4 5 dørs

x75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,
x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stv
x06 S-Max 1.8TDCI Titanium

Link to comment
Share on other sites

Guest Excaliburzz
Som noen sikkert har lest så har jeg kjøpt meg sierra.

Motoren skal ut og ny skal inn.

 

Spørsmål 1:

Er det lettest å ta ut motor for seg selv, eller med girkasse(autolat)?

 

Kassa er såppas stor så jeg er redd man må fjerne diverse deler av forstillingen for å få den ut sammen med motor.

 

Men på den andre siden så slepper man da de UMULIGE skruene mellom motor og girkasse, kommer ikke til på alle uansett hva jeg prøver.. tips????

 

Spørsmål 2:

Hva må til for å bruke manuell girkasse på denne?`

Gjerne en komplett liste over deler man må ha og ting man må huske på.

 

Spørsmål 3:

Vil en IS girkasse gå på doch motoren?

Spørsmål 1: Etter min erfaring så er det lettest å ta ut bare motor ja. Eneste "problem" da er å sentrere motoren inn på akslingen på kassa når motoren skal ned igjen.

 

Spørsmål 2: Skal du bygge om fra automat til manuell så trenger du; kasse, pedalsett, clutchvaier, ny gassvire(hvis det er overdrive på kassa di), komplett clutch, svinghjulslager, svinghjul, utløserlager og kanskje ny mellomaksling.

Så må du kople av startsperra(den som gjør at du kun kan starte i P og N)

Link to comment
Share on other sites

Som noen sikkert har lest så har jeg kjøpt meg sierra.

Motoren skal ut og ny skal inn.

 

Spørsmål 1:

Er det lettest å ta ut motor for seg selv, eller med girkasse(autolat)?

 

Kassa er såppas stor så jeg er redd man må fjerne diverse deler av forstillingen for å få den ut sammen med motor.

 

Men på den andre siden så slepper man da de UMULIGE skruene mellom motor og girkasse, kommer ikke til på alle uansett hva jeg prøver.. tips????

 

Spørsmål 2:

Hva må til for å bruke manuell girkasse på denne?`

Gjerne en komplett liste over deler man må ha og ting man må huske på.

 

Spørsmål 3:

Vil en IS girkasse gå på doch motoren?

Hei du! Ring meg, jeg har Doch kasse og alt du trenger for ombygging.

92883500

steffgun@start.no

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n
Spørsmål 2;

 

Du må ha svinghjul og klutch fra bil med manuell kasse.

Du må også huske å sette inn nålelager i veiva for akselen fra gearkassa.

(Har glemt det selv en gang og da måtte kassa ut igjen.

 

 

Hvis du vurderer å sette på gearkasse fra en IS, hva med å bytte svinghjul også?

Svinghjulet på DOCH'en er vesentlig tyngre enn IS svinghjulet. Du må jo få tak i nytt svinghjul uansett hvis du skal bytte ut automatkassa.

IS svinghjulet må i tilfelle bores opp på nytt da bolthullene til veiva ikke passer. I tilegg så må du ha den "støvplata" mellom motor og gearkasse fra en S motor.

Du må også bruke starter fra IS motor. (Ny type med liten motor)

 

Motoren vil da bli mye "kjappere" - reagerer mye fortere på gassen, men du vil miste noe av bunndraget.

Virket vanskelig dette..

Kanskje like greit at jeg beholder automatkassa da..

Kan få svinghjul fra is fra samma karen som har is kassa.. Men hvis det må dreies og borres for at det skal passa så lar jeg det være..

 

Planen var egentlig å bare bytte motor.. Men siden jeg først har alt ute kunne det vært like greit å satt inn manuell kasse..

 

spørsmål 4:

Må jeg bytte starter og gassvaier hvis jeg går for vanlig doch manuel kasse også?

 

Sedan:

Kan være interessant, tar kontakt med deg.

 

 

Har nesten fått ut motoren nå, mangler dn siste skruen mot blokka under innsuget.. Og så mangler jeg å få løs "momentomvandleren" må løsnes gjennom åpningen til starteren.. tungvint-ja... Tenk deg når den skal festes igjen da.. Etter at motoren er neddi, må det også gjøres gjennom hullet til starteren?

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n

Da var motoren byttet, en kveld på å få den ut og en kveld på å få den nye inn..

 

Gikk egentlig ganske smertefritt, måtte bytte over ledningsnettet på den nye motoren og ta det fra den gamle da det var noen kontakter som ikke passet..

 

Nesten på plass:

Bilde20.jpg

 

Alt på plass:

Bilde26.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n

Bare jeg får på felga mine og får luftet kjølesystemet så skal jeg kjøre den ut av verkstedet og ta noen bilder med skikkelig kamera og ikke bare mobil bilder.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n

Da var alt klart og vi tok den på en kjøre tur i går, motoren gikk utrolig pent, bilen var i ganske god stand til å ha stått rolig noen år.

Litt uling fra diff eller hjullager hørtes det ut som.. Så virket styringen litt "nervøs" (eller var det meg? )

 

Da blir det bytte av frontrute og eu godkjenning så fort lønninga er inne :D

Link to comment
Share on other sites

skal du bytte ut automatkassen og??? Gratulerer ny ny bil forresten!

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n

Ja gjør nok det etterhvert, men i første omgang så har jeg ikke råd til mer enn frontrute, motor, diverse til eu kontroll, årsavgift, omreg og forsikring. Så manuell kasse er ikke høyest på prioriterings lista mi.

Dessuten var vist automat kassa overhalt for 30-40 000km siden..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...