RS|Stian Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Vil gjerne ha oljetrykk og oljetempmåler når jeg skal inn med motor i bilen igjen, og lurer derfor på hvordan jeg enklest kan koble opp dette? Har sett en såkalt sandwich som kobles mellom filter og den originale oljekjøleren som har uttak for diverse målere, er det en god løsning? Evt. hvilken sandwich bør jeg gå for? Vil helst ha noe som er bolt-on og ikke krever at man borrer og lager nye uttak i blokk eller bunnpanne. Forresten, er Racetek sine instumenter noe å satse på? FordClubNorway.no
Kverna Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Kjøp en thermoblock fra burton feks, den har uttak for oljekjøler med innebygd termostat og uttak for oljetempføler.Hvis du ikke skal ha oljekjøler har til og med biltema sånn ring man setter mellom blokk og oljefilter med uttak for føler, men er vel bare i harry "racing" blått. Min fotoblogg
Janna Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 (edited) Kjøp en thermoblock fra burton feks, den har uttak for oljekjøler med innebygd termostat og uttak for oljetempføler.Hvis du ikke skal ha oljekjøler har til og med biltema sånn ring man setter mellom blokk og oljefilter med uttak for føler, men er vel bare i harry "racing" blått. De biltema greiene er vel ikke alltid like tett. . . Og får vel t-stykker til å sette på orginal uttak til bryter/olje til turbo på blokken. Edited September 21, 2009 by Janna Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
sierraracing Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 De biltema greiene er vel ikke alltid like tett. . . Og får vel t-stykker til å sette på orginal uttak til bryter/olje til turbo på blokken. Biltema funker. Bare ha på godt med olje på pakningen og dra godt til. Bruk gjenge teip på alt av tetteskruer og følere. Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02
cossie4*4 Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Oljetempen setter du bare i bunnpanna, i bunnpluggen. Får vel den beste målingen av tempraturen der vil jeg tro.
Escort RST WRC Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Man får kjøpt slike overgangsskruer til å skru i bunnpluggen, med hull i til å skru i føler for oljetemp.Blir jo ikke 100% nøyaktig siden oljen helt nederst i bunnpanna gjerne er litt kaldere.Men jeg har dette på min, og kommer til å prøve dette. Og man får kjøpt overganger som man monterer mellom oljetrykksuttak på blokka og t-stykket til oljetrykksuttaket til turboen.http://cgi.ebay.co.uk/SIERRA-ESCORT-COSWOR...id=p3286.c0.m14Enkel måte å få montert oljetrykksgiver til instrumentet Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Kverna Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Oljetempen setter du bare i bunnpanna, i bunnpluggen. Får vel den beste målingen av tempraturen der vil jeg tro. Stillestående olje er vel skjelden stedet å sjekke for temp ? Min fotoblogg
OleK Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 kjøper du et seriøst oljetrykksmeter får du som regel med en bra overgang. temperaturen setter du enten rett i bunnpanna eller i tappepluggen. du vil ha temperaturen på olja som går inn i motoren, ikke den temperaturen som er når olja er halvveis i motoren... Cosworth!
Tore_TJ Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Bare sørg for at den pluggen du setter i bunnpanna i stedet for tappepluggen er noenlunde bra kvalitet.. Dårlig erfaring med sånne som lekker.
RS|Stian Posted September 21, 2009 Author Posted September 21, 2009 Og man får kjøpt overganger som man monterer mellom oljetrykksuttak på blokka og t-stykket til oljetrykksuttaket til turboen.http://cgi.ebay.co.uk/SIERRA-ESCORT-COSWOR...id=p3286.c0.m14Enkel måte å få montert oljetrykksgiver til instrumentet Kikka litt på den der men skjønte ikke helt hvor den skulle kobles ifht. det uttaket som allerede sitter i blokka men ser jo tegninga nå. Da kan jeg fortsatt beholde det vanlige t-uttaket samt bryteren som sitter på der. Noe sånt jeg må ha for oljetemp da? FordClubNorway.no
Escort RST WRC Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Slik som dette Med overgangen mellom blokka og t-uttaket til turboen. Slik at man får koblet til oljetrykksgiver for instrument. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
RS|Stian Posted September 22, 2009 Author Posted September 22, 2009 Najs Hvor har du fått tak i den giveren? Sikkert noe kvalitetsforskjell på det også regner jeg med. Må jeg ha noe slags giver hvis jeg velger å ha koble oljetemp til tappepluggen? FordClubNorway.no
Escort RST WRC Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Giver følger med så sant du kjøper instrument av kvalitet. Både oljetrykk og oljetemp.Jeg har kjøpt Autometer klokker som jeg skal bruke i min Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
OleK Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 anbefaller forøvrig å kjøpe en mekanisk oljetrykksmåler. jeg stoler ihvertfall mer på de, etter å ha sett hvordan diverse elektiske målere har fungert.... Cosworth!
Kjellcorp Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Slik som dette Med overgangen mellom blokka og t-uttaket til turboen. Slik at man får koblet til oljetrykksgiver for instrument. Fin fin løsning. akkurat sånn har gjort det også. alt sammen som jeg brukte kommer i fra biltema
Lasse... Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Du bør være litt forsiktig med å bygge utover på ett sånnt T stykke Kristian, jeg hadde ett sånnt T stykke og koblingene var i messing, de knakk faktisk rett av en dag, bare flaks jeg ikke havarerte. Det er min erfaring Stian: Andre på FACE har det du trenger, du kjøper en sånn bunnplugg du har bilde av over her å skrur i en temp giver der, blir mest riktig å ta tempen i bunnpanna mener nå jeg, er tempen på olja som skal inn i motoren å kjøle ned å smøre som er intressant. Også kjøper du en sånn klump du skrur fast i det orginale hullet på blokka som trykkgiveren sitter, der setter du den nye trykkgiveren, den orginale og oljetilførselen til turbo, den Andre har er lagd i stål så den knekker ikke som mitt T stykke gjorde, rister mye en motor vett
Cosworth Racing1 Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 anbefaller forøvrig å kjøpe en mekanisk oljetrykksmåler. jeg stoler ihvertfall mer på de, etter å ha sett hvordan diverse elektiske målere har fungert.... Jeg har mekanisk oljetrykksmåler i bilen og den er noe dritt! Får den aldri tett! Har prøvd å tette flere ganger, men begynner å lekke uansett.Vurderer å bytte til elektrisk istedet... 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Escort RST WRC Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Lasse: Har faktisk akkurat samme oppfatning som deg om det der På Bosworth'en skjedde akkurat det samme, flaks at jeg fant det ut når jeg hadde den på bukk og plutselig stod med hele driten i hånda Men den jeg har kjøpt som jeg linket til er en mye mer solid sak. Som jeg vet flere har brukt lenge uten noen problem.Så den kommer jeg til å bruke på Cosworth'en Er et solid emne som det er gjenget tilkoblinger i, så det er ikke en rekke overganger etc. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Lasse... Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Ja ok, det hørtes bedre ut ja. Er domt å ha masse overganger osv, blir for mye vibrasjoner, men nå blir det nok bra
OleK Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Jeg har mekanisk oljetrykksmåler i bilen og den er noe dritt! Får den aldri tett! Har prøvd å tette flere ganger, men begynner å lekke uansett.Vurderer å bytte til elektrisk istedet... har hatt nomad oljetrykksmåler i 4-5 år nå og har aldri hatt problemer med noe lekkasjer. er en tynn nylonslange med en messingkobling som skrues mot klokka, har aldri lekket, selv uten pakning mot klokka hvordan klokke kjører du med? Cosworth!
Escort RST WRC Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Lasse: Dååårlig løsning Med denne utenfor der igjen Men tror at den andre overgangen er mye bedre ja Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Escort RST WRC Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Men viss man driter i den org. oljetrykksgiveren til lampa, så kan man gjøre det slik også. Da slipper man jo å tenke på å bruke annet enn org. deler man vet funker Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Lasse... Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Hehehe, akkurat ett sånnt T stykke jeg hadde også, bare å kaste! Den du får kjøpt på FACE er så og si lik den orginale klumpen, bare det er ett uttak extra på den så du får brukt den orginale givern også
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now