Cosworth Racing1 Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 det er hvertfall ikke et fast tall for å si det sånn..haha Hehe.. Bra noen her er våkne.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Omregningstall og tall opp i mente er jo totalt uinteressant. Hvem bryr seg hvor mye man har på svinghjulet egentlig ? Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Gutta som bremser motorer i benk. F.eks en viss grå escos som gikk på gatebil. Store skrytetall og ukjørbar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Omregningstall og tall opp i mente er jo totalt uinteressant. Hvem bryr seg hvor mye man har på svinghjulet egentlig ? Det er ikke selve EFFEKTEN som diskuteres, men hva differansen mellom motor og ut på hjul er. Når noen påstår at drivverkstapet er like stort på 50 hester som på 500 hester begynner jeg å lure litt på folk.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 (edited) Stemmer sikkert det! Er jo stor forskjell på å regne effekttap på en 4wd og 2wd. En 2wd vil selvfølgelig ikke tape like mye hester som en 4wd.500 hester og cirka 21 hester i drivhjulstap høres IKKE helt riktig ut.. Er nok mer tap enn det på den effekten på 2wd.Jeg er ikke enig i at det ikke spiller noen rolle hva motorbyggere sier. Dette er faktisk de som SER resultatene på en motor, pga mange motorer som de bygger blir bremset. De fleste her innpå sitter stort sett og synser og tror noe, mens disse vet det På 550 hester 4wd er det cirka 70-80 hester drivhjulstap. Dette er ut fra mine papirer på bilen. Noen som tror det er 70-80 hester drivhjulstap på originalbil også?? Hehe.. 220 hester- 80 hester =140 hester på hjul?? Tviler på det gitt..Hehe.. Kan heller kjøpe en 2,0 IS da og ha nesten samme effekten på hjulene Les her om drivverkets friksjon:http://www.bmwccn.no/rogaland/rpmanalyzer.html http://www.pumaracing.co.uk/trans.htm hvorfor høres dette ikke riktig ut???? ble målt i benk................!han jeg bremser hos er også en motorbygger. så da har jo han rett!? Omregningstall og tall opp i mente er jo totalt uinteressant. Hvem bryr seg hvor mye man har på svinghjulet egentlig ? enig. hk som kommer i bakken er jo det som er intresant hadde jeg hatt 100 hk idrivtap ville jeg ha sjekket opp driverket mitt vertfall....... hoho offtopic??? hehe det er hvertfall ikke et fast tall for å si det sånn..haha hvem snakker om et fast tall? driverkstap som måles i benk varierer mye fra benk til benk. så klart, som alt annet.virker som de som har ruller nedi golvet har lettere for og få mer tap enn di som har ruller over golv. Edited September 24, 2009 by mr.cossie -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 hvorfor høres dette ikke riktig ut???? ble målt i benk................!han jeg bremser hos er også en motorbygger. så da har jo han rett! enig. hk som kommer i bakken er jo det som er intresant hadde jeg hatt 100 hk idrivtap ville jeg ha sjekket opp driverket mitt vertfall....... hoho offtopic??? hehe hvem snakker om et fast tall? Virker bare som du ikke helt husket om det var 15-16 kw drivverkstap på nesten 500 hester. 21 hester i tap på 500 hester 2wd?Janna bremset 369 hester på hjul på sin bil, og EBB sa da det var over 400hester eller noe sånn i motor da. Dvs minimum 30 hesters tap på 400 hester.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sormbroen Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Virker bare som du ikke helt husket om det var 15-16 kw drivverkstap på nesten 500 hester. 21 hester i tap på 500 hester 2wd?Janna bremset 369 hester på hjul på sin bil, og EBB sa da det var over 400hester eller noe sånn i motor da. Dvs minimum 30 hesters tap på 400 hester..stemmer nok med 21hk i tap på 2wd! jeg bremset 421.6 på hjul å hadde 19hk i drivverkstap!!!! std t5 kasse og 7.5 diff Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NMFocus RS 215hk.Sierra Cosworth 4wd 220hk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 stemmer nok med 21hk i tap på 2wd! jeg bremset 421.6 på hjul å hadde 19hk i drivverkstap!!!! std t5 kasse og 7.5 diff Hehe.. Okei. Da konkluderer vi med at dersom du har 440 hester i motor, så taper du nesten ingen hester på å kjøre 2wd. Max 20 hester. Så med 1000 hester i motor har du altså 980 på hjul.. hehe..Hvis de tallene du opplyser stemmer, vil jeg gjerne se papirene på at du har 421 hester på hjul, og 440 hester i motor. Vil gjerne se papirene på det, og sjekke at det stemmer med tanke på ladetrykk og diverse. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Virker bare som du ikke helt husket om det var 15-16 kw drivverkstap på nesten 500 hester. 21 hester i tap på 500 hester 2wd?Janna bremset 369 hester på hjul på sin bil, og EBB sa da det var over 400hester eller noe sånn i motor da. Dvs minimum 30 hesters tap på 400 hester.. ebb sa at det var ..... blir ikke helt det samme som at en ting er målt men... whatever.. uansett blir ingen enige. jeg tror på lite tap... men variere vil det gjøre fra bil til bil, rulle til rulle. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 ebb sa at det var ..... blir ikke helt det samme som at en ting er målt men... whatever.. uansett blir ingen enige. jeg tror på lite tap... men variere vil det gjøre fra bil til bil, rulle til rulle. Gjør regning med at EBB har sett såpass mange motoren i benk, og vet han har eksperimentert mye med biler i området, så tror nok han er i stand til å fortelle det Vet ikke om noen leste linken fra Pumaracing lengre opp som jeg la ut, men der er det snakk om tester som er utført i virkeligheten, der bl.a en Vectra med 113 hester i motor har 91,7 hester i motor.. Altså 21,3 hester i tap på hjul. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sormbroen Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Hehe.. Okei. Da konkluderer vi med at dersom du har 440 hester i motor, så taper du nesten ingen hester på å kjøre 2wd. Max 20 hester. Så med 1000 hester i motor har du altså 980 på hjul.. hehe..Hvis de tallene du opplyser stemmer, vil jeg gjerne se papirene på at du har 421 hester på hjul, og 440 hester i motor. Vil gjerne se papirene på det, og sjekke at det stemmer med tanke på ladetrykk og diverse.jada, papirer på det kan du godt få se.... der kan du få se på grafen at driverkstapet mitt er 19HK! Men "ladetrykk og diverse" hva er er du ute etter der??? Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NMFocus RS 215hk.Sierra Cosworth 4wd 220hk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 jada, papirer på det kan du godt få se.... der kan du få se på grafen at driverkstapet mitt er 19HK! Men "ladetrykk og diverse" hva er er du ute etter der??? For det jeg vet så kan du ha kjørt høyere ladetrykk når du bremset effekten på hjulene enn i motor Ladetrykket må jo være helt riktig både ved bremsing i benk og på hjul. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sormbroen Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 For det jeg vet så kan du ha kjørt høyere ladetrykk når du bremset effekten på hjulene enn i motor Ladetrykket må jo være helt riktig både ved bremsing i benk og på hjul.Du leser jo drivverks tapet ut ifra grafen sjøl om du kjører bilen på rulla trenger jo ikke ha den i motorbenk for å få hester i motor! så ladetrykket blir jo vanskelig å jukse med Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NMFocus RS 215hk.Sierra Cosworth 4wd 220hk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Fordi tapet pga friksjon øker med økende effekt som overføres i drivlinjen. Alle glideflater som overfører kraft, hovedsaklig kronhjul/pinjong, blir klemt hardere mot hverandre og tapet øker. Ting blir varme. Girkasse spiser også effekt, mest i lave indirekte gir og også her øker tapet med økende effekt som overføres av samme grunn. Det er ikke uten grunn en monterer oljekjøler(e) når effektuttaket øker. Om det er helt riktig å si at tapet er en fast prosent kan nok også diskuteres da dette vil variere hele tiden med turtall, overført dreiemoment/effekt og valgt gir. Det er i alle fall riktigere en å si at tapeter et konstant tall. Det vil i så fall kun gjelde en bil med et bestemt effektuttak på et bestemt turtall i et bestemt gir. ...ved en bestemt temperatur og en bestemt olje i diff og gearkasse + +. Det hele ender opp i et regnestykke med mange variabler. Hvis dere har lest dette innlegget og fremdeles krangler, så krangler dere nok bare for å krangle.. Drivverkstap vil variere etter hvor mye friksjon det er i drivverket.. To identiske biler trenger ikke ha samme drivverkstap hvis de f.eks kjører forskjellig olje på drivverk eller den ene har oljekjøler. På en rulle spiller jo ting som dekk og uavfjæret vekt også inn så vidt jeg vet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carbon Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Hvis dere har lest dette innlegget og fremdeles krangler, så krangler dere nok bare for å krangle.. Drivverkstap vil variere etter hvor mye friksjon det er i drivverket.. To identiske biler trenger ikke ha samme drivverkstap hvis de f.eks kjører forskjellig olje på drivverk eller den ene har oljekjøler. På en rulle spiller jo ting som dekk og uavfjæret vekt også inn så vidt jeg vet. veldig enig 4x4 cosworthE46 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
GranadaMK1 Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Sjefs tråd dette her ble... Her lærte jeg mye.... Hvem har fasiten på driverkstap på alle biler da? Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Sjefs tråd dette her ble... Her lærte jeg mye.... Hvem har fasiten på driverkstap på alle biler da? Er selvfølgelig ingen fasit på drivverkstap, men det går an å anslå noelunde prosentvis drivverkstap. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carbon Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 (edited) jaja 157,1 hester i drivhjuls tap på en evo med 718,2 hk i motor.http://www.jdmgarage.no/monster-evon.html så då har en original evo 122,9 hester på hjul(280hk i motor originalt)? du må jo være sveise blind sormbroen Edited September 27, 2009 by carbon 4x4 cosworthE46 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 jaja 157,1 hester i drivhjuls tap på en evo med 718,2 hk i motor.http://www.jdmgarage.no/monster-evon.html så då har en original evo 122,9 hester på hjul(280hk i motor originalt)? du må jo være sveise blind sormbroen Desto mer hester og moment desto mer tap.. Sier jo seg selv at en evo med 280hk orginalt ikke har 122hk på hjula.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djnick Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 jeg ble fortalt at evoen min hadde ca 20% drivverkstap når jeg bremsa den ( 370hk på nav) men ingen har det samma tapet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carbon Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Desto mer hester og moment desto mer tap.. Sier jo seg selv at en evo med 280hk orginalt ikke har 122hk på hjula.. helt enig 4x4 cosworthE46 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cosworth DFV Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Drivverks tap har blitt diskutert på de fleste bilforum... Her er det en del feller å gå i og en del vanlige misforståelser. Først av alt tapet i drivverket øker i takt med motoreffekten. Friksjon er et stikkord her. Jo større effekt du har på svinghjulet jo større effekt får du inn på tannhjulene i girkassen. Tennene på tannhjulene er i inngrep med hverandre og det oppstår her friksjon. For å illustrere at større press på tannhjulene (som følge av større effekt) gir økt friksjon kan du foreta et enkelt eksperiment. Ta håndflatene dine mot hverandre og gni de mot hverandre uten å presse dem mot hverandre. Ganske lett og ikke så mye varme. Gjør det samme en gang til men press hendene hardt mot hverandre. Nå må du bruke mer krefter på å gni hendene mot hverandre. Prøv å gni hendene raskt mot hverandre når du presser de hardt mot hverandre. Det blir ganske varmt...!!! Tenk deg hvordan det er inne i girkassen mellom tennene på tannhjulene... Men, sier så mange som har vært på rullende landevei med bilen sin, jeg fikk samme tapet i drivverket når jeg hadde bilen min inne selv om jeg hadde trimmet til 400hk og kun hadde 200hk første gang. Dette kan jo ikke være riktig!Da er det viktig å tenke seg om i forhold til hvordan tapet i drivverk måles på rullende landevei.... Hvordan gjøres dette? Jo man kjører effektmålingen og så trår man kløtsjen samtidig som man lar girkassen stå i gir og lar rullene fortsette å rulle slik at man kan måle hvor fort de bremses ned av motstanden i drivverket på bilen. Dvs. at man alltid får et noenlunde likt drivverkstap fordi dette måles uten å ta hensyn til endret motoreffekt. Dette er vel også i praksis den eneste måten å få frem drivverkstapet på uten å først kjøre motoren i benk og så måle effekten på drivhjulene og se hva differansen er. Håper dette kan bidra til å forklare problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 godt forklart! Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Drivverks tap har blitt diskutert på de fleste bilforum... Her er det en del feller å gå i og en del vanlige misforståelser. Først av alt tapet i drivverket øker i takt med motoreffekten. Friksjon er et stikkord her. Jo større effekt du har på svinghjulet jo større effekt får du inn på tannhjulene i girkassen. Tennene på tannhjulene er i inngrep med hverandre og det oppstår her friksjon. For å illustrere at større press på tannhjulene (som følge av større effekt) gir økt friksjon kan du foreta et enkelt eksperiment. Ta håndflatene dine mot hverandre og gni de mot hverandre uten å presse dem mot hverandre. Ganske lett og ikke så mye varme. Gjør det samme en gang til men press hendene hardt mot hverandre. Nå må du bruke mer krefter på å gni hendene mot hverandre. Prøv å gni hendene raskt mot hverandre når du presser de hardt mot hverandre. Det blir ganske varmt...!!! Tenk deg hvordan det er inne i girkassen mellom tennene på tannhjulene... Men, sier så mange som har vært på rullende landevei med bilen sin, jeg fikk samme tapet i drivverket når jeg hadde bilen min inne selv om jeg hadde trimmet til 400hk og kun hadde 200hk første gang. Dette kan jo ikke være riktig!Da er det viktig å tenke seg om i forhold til hvordan tapet i drivverk måles på rullende landevei.... Hvordan gjøres dette? Jo man kjører effektmålingen og så trår man kløtsjen samtidig som man lar girkassen stå i gir og lar rullene fortsette å rulle slik at man kan måle hvor fort de bremses ned av motstanden i drivverket på bilen. Dvs. at man alltid får et noenlunde likt drivverkstap fordi dette måles uten å ta hensyn til endret motoreffekt. Dette er vel også i praksis den eneste måten å få frem drivverkstapet på uten å først kjøre motoren i benk og så måle effekten på drivhjulene og se hva differansen er. Håper dette kan bidra til å forklare problemet. Veldig grei måte å formulere at drivverkstapet vil variere etter motoreffekt! Kanskje folk skjønner det nå etterhvert.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Veldig godt forklart , var ikke klar over at det var sånn drivverkstap beregnes vha rulle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now