Jump to content

Bygge om 4x4 kasse


Maarius

Recommended Posts

Har en Sierra Cosworth 4x4 og har lyst på bakhjulstrekk.

 

Beste løsninga er vel og kjøpe en T5, klar over det.

Men disse kassene er jo gjerne ganske dyre og ikke så lett og få tak i.

 

En slik kasse som jeg har, MT75, den har jo også drift bakover :rolleyes:

Hva om jeg demonterte fordelingskassa og sveisa ett eller anna slik at det bare gikk drift bakover, det må da vel ha funka det?

Noen som har prøvd det før eller ?? :D

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Har en Sierra Cosworth 4x4 og har lyst på bakhjulstrekk.

 

Beste løsninga er vel og kjøpe en T5, klar over det.

Men disse kassene er jo gjerne ganske dyre og ikke så lett og få tak i.

 

En slik kasse som jeg har, MT75, den har jo også drift bakover :rolleyes:

Hva om jeg demonterte fordelingskassa og sveisa ett eller anna slik at det bare gikk drift bakover, det må da vel ha funka det?

Noen som har prøvd det før eller ?? :D

 

Dette har vært oppe før, er en innpå her, som har laget en låse mekanisme for senter diffen

Link to comment
Share on other sites

og ødlegge cosw kassa :s kan man ikke bare skru av fordelings kassa og skru på bakere del av 2wd sierra dohc gearkasse og bytte mellomaksel

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=53424&hl=

 

her har du jo alt du trenger, så bare selger du kassa di i stede, kan jo ikke bli så mye i mellom egentlig, synn å ødelegge en fult fungerende 4x4 kasse...

sierra :)

Link to comment
Share on other sites

og ødlegge cosw kassa :s kan man ikke bare skru av fordelings kassa og skru på bakere del av 2wd sierra dohc gearkasse og bytte mellomaksel

 

Går det an da?

 

Så da mener du at en MT75 4x4 kasse er helt lik en MT75 2wd kasse fra en DOHC, hvis du ser bort fra fordelingskassa?

 

Så for meg at denne MT75 4x4 kassa hadde sterkere innmat enn en kasse fra en DOHC jeg, siden den er levert på en bil som har 204 hk originalt, imot en DOHC som har.. 118 hk?

 

Er ikke dette tilfellet?

Link to comment
Share on other sites

Går det an da?

 

Så da mener du at en MT75 4x4 kasse er helt lik en MT75 2wd kasse fra en DOHC, hvis du ser bort fra fordelingskassa?

 

Så for meg at denne MT75 4x4 kassa hadde sterkere innmat enn en kasse fra en DOHC jeg, siden den er levert på en bil som har 204 hk originalt, imot en DOHC som har.. 118 hk?

 

Er ikke dette tilfellet?

Nei er mer eller mindre samme innmaten.. jeg kjørte 400hk på dohc kassa mi jeg.. sikkert 450 også før blokka sprakk. spoling i 4 gir og rivstarter i 2 og 3 gir.. fikk bare kjørt 1 dag men kassa holdt hverfall fint da..

 

Jeg har bygd om 4x4 til 2wd med Dohc kasse.. bare ta kontakt på PM visst du lurer på noe:)e

 

Beste er å få en kasse som har cluchhus fra 4x4 cossie kassa for da slipper du å bytte bunnpanne og speedowire.. ! anbefaller det !

 

Du trenger:

 

Dohc kasse.

2wd mellomaksling.

cossie 2wd bunnpanne

Dohc Speedowire..

 

etter dette er bare bare ut å sladde ;)

Edited by Stianwang
Link to comment
Share on other sites

jaja, det er mye fram og tilbake og like langt med meg.

 

Tenke først å gå for DOHC kasse, men så tenkte jeg og ikke satse på DOHC kasse for tenkte den kom til å ryke ganske kjapt, selv om jeg bare har 330 oppsett.. så tenkte og få tak i en T5, men så fant jeg ut at det var litt dyrt akkurat nå, og er sugen på 2wd ganske kjapt, så da kom jeg på denne idè'n om å "bygge om" MT75 "4x4" kassa for tenkte som jeg skrev ovenfor at den var sterkere enn DOHC kassa. Men om den ikke er det!!?? Så er det jo bare og sette på en DOHC kasse med en gang <_<

 

Prøvde og spørre om noen hadde erfaringer angående holdbarhet med MT75 DOHC kasse på cossie motor i den "prosjekt" tråden min, men der var det lite svar og få..

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Ja da blir det vel til å montere en DOHC kasse med 4x4 clutch hus da, men er clutch huset på 4x4 kassa løst da så det er bare og skru over ??

 

Du må visst dele kassa.. er nok litt knotete jobb førstegangen. men har du gjort det 1 gang så er det visst raskt neste gang ! :)

 

isteden for å dele den kassa du allerede har så er dette ett godt alternativ ;) http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=53424 her er jo all drittjobben tatt ;)

Edited by Stianwang
Link to comment
Share on other sites

Du må visst dele kassa.. er nok litt knotete jobb førstegangen. men har du gjort det 1 gang så er det visst raskt neste gang ! :)

 

isteden for å dele den kassa du allerede har så er dette ett godt alternativ ;) http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=53424 her er jo all drittjobben tatt ;)

 

Jeg holdt på å kjøpe dette tidligere, før jeg kom på at jeg "måtte" ha T5..

 

Har snakket med ham igjen og det er visst så og si solgt.

Men finner jeg meg en DOHC kasse skal jeg lett greie og flytte over det clutch huset :)

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å kjøpe dette tidligere, før jeg kom på at jeg "måtte" ha T5..

 

Har snakket med ham igjen og det er visst så og si solgt.

Men finner jeg meg en DOHC kasse skal jeg lett greie og flytte over det clutch huset :)

 

Høres bra ut :) og da er det bare å ut å slite dekk ;)

Link to comment
Share on other sites

Så på den 4x4 kassa jeg har liggende... det jo ikke løst clutch-hus som jeg trodde dere mente da...er jo helstøpt clutch hus og gearkasse i en bit som på de fleste.

På noen kasser kan man bare skru løs selve clutch-huset og separere selve gearkassa fra resten.. trodde det var slikt..

Men da må man altså ta all "innmaten" ifra en DOHC kasse og sette i huset på en 4wd kasse for så og sette på bakenden fra DOHC kassa på 4wd huset etterpå... ...

 

Da håper jeg at jeg har forstått rett... ? :)

 

En kamerat hadde tilfeldigvis liggende en DOHC kasse fra en STV B)

Link to comment
Share on other sites

stemmer som du sier at clutchhuset ikke er løst på sammme måte som mange andre kasser, men drevsatsen sitter igjen i bakdelen. bare du veit hva som skal skrues av så går det egentlig ganske greit å bytte over huset ;)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Så på den 4x4 kassa jeg har liggende... det jo ikke løst clutch-hus som jeg trodde dere mente da...er jo helstøpt clutch hus og gearkasse i en bit som på de fleste.

På noen kasser kan man bare skru løs selve clutch-huset og separere selve gearkassa fra resten.. trodde det var slikt..

Men da må man altså ta all "innmaten" ifra en DOHC kasse og sette i huset på en 4wd kasse for så og sette på bakenden fra DOHC kassa på 4wd huset etterpå... ...

 

Da håper jeg at jeg har forstått rett... ? :)

 

En kamerat hadde tilfeldigvis liggende en DOHC kasse fra en STV B)

 

Helt riktig ;) har du gjort jobben 1 gang før så går det visst dobbelt så raskt neste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Homemade kjørte vel ca 2 år ihvertfall med 450hk og sånn ombygd doch kasse..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

kan eg bruke mellomaksel fra doch også? eg driver med xr4i vingevogna mi og har dochkasse liggendes som eg tenkte å ha i bil nå midlertidigt, til motor og gir som skal i er ferdig bygget, da getragkassa fra rs500rallybil er sikkert litt seig å kjøre med til vanli og må bygge om litt for å få den i da eg skal ha diff festet i bil og 4cm bak med motor og motor som skal i er langt fra ferdig.. motor som skal i nå er 330kit på så ikkje noe ekstremmotor.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

kan eg bruke mellomaksel fra doch også? eg driver med xr4i vingevogna mi og har dochkasse liggendes som eg tenkte å ha i bil nå midlertidigt, til motor og gir som skal i er ferdig bygget, da getragkassa fra rs500rallybil er sikkert litt seig å kjøre med til vanli og må bygge om litt for å få den i da eg skal ha diff festet i bil og 4cm bak med motor og motor som skal i er langt fra ferdig.. motor som skal i nå er 330kit på så ikkje noe ekstremmotor.

 

Ja det tror jeg :) Lurer på om det er det jeg har på min ;)

Link to comment
Share on other sites

stemmer som du sier at clutchhuset ikke er løst på sammme måte som mange andre kasser, men drevsatsen sitter igjen i bakdelen. bare du veit hva som skal skrues av så går det egentlig ganske greit å bytte over huset ;)

 

Jeg regner med at det skal gå helt fint ja, men sleit litt med og få delt den DOHC kassa her om dagen.... det er ikke noe låsing på akselen i clutchuset som jeg må løse?

hmm

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...