KooPa Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Vi har en 1997 Mondeo 1.8 TD, kjøpte ODB-II feilkodeleser på Biltema, men den kommer bare med "NO-LINK".Er det fler som har vært borti det samme? Er det feilkodeleseren fra Biltema som ikke går på Ford? Har sett en på nettet, som jeg vurderer å kjøpe, noen som har erfaring med denne: UIF Tech U581 Eller er det noen andre modeller som er å anbefale (helst under/rundt 1.000,-) 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Mulig jeg er på bærtur nå, men: 1,8 TD har vel knappest noe som kan kalles ECU? Trodde dette var en fullt mekaniskt styrt dieselmotor jeg! Har ikke motoren annen elektronikk enn stegmotorer etc så har den heller ikke elektronisk motorstyring(ECU) og dermed "No link" Men som sagt, jeg har ikke greie på disse motorene. Ang Biltema sin tester: har brukt denne på flere biler nå og funker som bare det, også på min 97 mod Mondeo bensin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
KooPa Posted September 13, 2009 Author Share Posted September 13, 2009 Det kan hende du har et poeng der.. Har akkurat kjøpt bilen og har egentlig ikke tenkt på at den kanskje er mekanisk styrt... Så den hadde koblingen, så tenkte den hadde ODB-II. 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Det kan hende du har et poeng der.. Har akkurat kjøpt bilen og har egentlig ikke tenkt på at den kanskje er mekanisk styrt... Så den hadde koblingen, så tenkte den hadde ODB-II.jeg er ikke sikker som sagt, sikkert noen andre som vet dette bedre enn meg.Det at kontakten er der kan fks være for feilsøking på ABS.Ble mye synsing dette så håper noen kan gi deg et mer eksakt svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Sitter nok en PCM der gitt Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Sitter nok en PCM der gittOk. Vet du hva den styrer? Prøvde å finne noe på nettet men ikke mye info å finne om 1,8TD!@Koopa: ikke meningen å kapre tråden din men jeg er født nyskjerrig Link to comment Share on other sites More sharing options...
KooPa Posted September 15, 2009 Author Share Posted September 15, 2009 Ikke noe problem. Søkte på nettet selv uten å finne noe nevneverdig. 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HansV Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Hvis du har en 96.modell har den vel ikke OBD2? Det kom på MKII.Jeg har en leser for MKI jeg kjøpte på ebay til 150,- som funker fint. Du trenger egentlig bare en bryter og ei lampe. Feilkodene kommer ut som blinkesignaler.Kan selvsagt ikke garantere at din bil har dette, siden det er en diesel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KooPa Posted September 17, 2009 Author Share Posted September 17, 2009 Jeg har nå fortsatt '97 modell.Så vidt jeg vet, ble ODB-II påbudt på alle biler fra '96. Men har du link til feilkodeleser til MK1? Har jo en sånn også som jeg gjerne skull lest av noen feilkoder på. 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HansV Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Sorry, 97 modell var det. Det er nok ikke alle 97 modeller som har OBD2, men så lenge du har pluggen er det rart om du ikke kan lese koder.OBD2 er jo mye mer enn bare motorkoder, som f.eks airbag, ABS og alle de andre elektronikkmodulene i en bil også i tillegg til motorstyringen. Det finnes minst 4-5 ulike grensesnitt for disse og ulike protokoller, så det er ikke så veldig standarisert. Derfor kan noen lesere finne på å ikke funke på noen moduler i en bil.Fant ikke noen MK1 leser på ebay lenger, men her er link til hvordan du enkelt bygger en selv. Det du kjøper ferdig er bare en plastboks med plugg, kryter og en lysdiode:http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/FCRReading.html Jeg har akkuratt kjøpt meg en universalleser for en MK2'en jeg skal overta om en uke. Det er bare en OBD2 - USB converter som skal støtte alle OBD2 grensesnittene. Det finnes mange slike som bruker samme kretser og virker likt. Det finnes også masse gratis PC software for feilkodelesing til disse leserene, og en del du kan betale for. Da kan du få deg en universalleser til 2-300 som skal virke på de fleste nye biler og kansje på din. Mye greiere med en PC basert leser, du kan få mer info på en greiere måte og lese live data hvis bilen støtter det. Vært å prøve? Her er link:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/350908-ELM3...id=p3911.c0.m14 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts