fordkung Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 hei går monterte vi et rør som går fra luftfilterboksen og til et powerfilterså kom vi borti noe som sto på det orginale luftilter slange det het air flow eller noeer det noe farlig å kjøre uten sånn?!kjøre hele går uten den merka ingen tinghelt til i dag når jeg skulle ut å starte bilen da smalt det i motorenjeg blei veldig nervøs..håper dere kjønner hva jeg menerog kan svare meg ganske fort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 hadde sikkert vert lurt og si hvordan motor:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
fordkung Posted September 12, 2009 Author Share Posted September 12, 2009 ja,dæven sorry ass det er en 1,8 liter ford monde 1997 modell;)z-tec eller noe trur jeg den heter;)..... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 du bør kjøre med MAF sensor(den air flow greia di) Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Det du snakker om, er en luftmasse måler. Motoren trenger den, for å gå skikkelig under alle belastninger, uten den vil modul regne seg ut til en gjennomsnitt verdi å bruke her, det funker ikke noe særlig. Du bør heller ikke bruke filter som er innsatt med olje, da de ofte ødelegger føleren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 KN, vist man skal stole på dem, har gjort en studie på bruk av oljeinsatte filter på motorer med massemåler. I ingen av tilfellene var det olja i filteret som ødela massemåler. Deffektene skyltes vanlig slitasje, eller produksjosnfeil, vist jeg husker rett. Man finner mer info med å søke litt på nett. KN filtere skal i vertfall være godkjent å bruke i lag med motorer som har massemåler. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 (edited) på vag ryker massemålerne viss man setter på åpne filter som er innsatt me olje.. jeg vet fordi jeg har skifta en drøss av disse Edited September 13, 2009 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 derfor man lar filteret tørke før man kjører med det, trenger jo ikke å renne olje av det da Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Allt kommer ann på hvor mye olje man har på , og om man lar den trekke inn skikkelig før man bruker filteret selvsagt, men jeg har skiftet flere maf følere pga olje, som er komt inn Link to comment Share on other sites More sharing options...
fordkung Posted September 13, 2009 Author Share Posted September 13, 2009 nå har jeg kjørt uten den siden fredag og jeg kjenner ikke noe forkjell!så jeg bare kjører sånn...takk for alle svar...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 nå har jeg kjørt uten den siden fredag og jeg kjenner ikke noe forkjell!så jeg bare kjører sånn...takk for alle svar...... Helt til pluggene blir tilsotet og Katalysatoren går i stykker. og den har du IKKE lyst til å bytte da den koster 1\3 månedslønning.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 på vag ryker massemålerne viss man setter på åpne filter som er innsatt me olje.. jeg vet fordi jeg har skifta en drøss av disse I følge den testen til KN er det vanlig at man tror at olja tar livet av massesensosrene ja.De fleste antar at KN filteret er skylden i defekt massemåler når KN filter er montert på en aktuell bil.Men de har vistnok dokumenter at i ingen kontrolltilfeller er det luftfilterolja som har skylda. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 I følge den testen til KN er det vanlig at man tror at olja tar livet av massesensosrene ja.De fleste antar at KN filteret er skylden i defekt massemåler når KN filter er montert på en aktuell bil.Men de har vistnok dokumenter at i ingen kontrolltilfeller er det luftfilterolja som har skylda. Det er gjerne ikke filteret selv, sin feil, men vaske metoden og bruken etterpå. Når man ser at det er olje i mafen og slangen der, så kommer den fra filteret. Da kan man like godt bruke en tørr type filter. Jeg bruker Kn selv, og har ikke problem med olja, men har heller ikke maf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 I følge den testen til KN er det vanlig at man tror at olja tar livet av massesensosrene ja.De fleste antar at KN filteret er skylden i defekt massemåler når KN filter er montert på en aktuell bil.Men de har vistnok dokumenter at i ingen kontrolltilfeller er det luftfilterolja som har skylda. Tror nok ikke K&N går ut og sier at filterene deres ødelegger dyre deler på bilen din uansett. Hadde vært katastrofalt for salget.. Men er jo ikke uvanlig med litt olje fra veivhusvent f.eks i lmm.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Må ikke finne på å kjøre uten den luftmassemåleren!! Selv om DU ikke merker noe, betyr ikke det at motoren din har det godt..! Alle Mondeo'er, Escort'er etc med Zetec jeg har hatt inne med frakoblet eller defekt LMMhar ligget på mellom 10 og 12 i CO. Den er en viktig sensor som motorstyringen din trenger for å kunne fungere. Skal love deg det at ved å montere konfilter og fjerne LMM så går bilen din MYE dårligere enn det dengjorde med org. filter og LMM påkoblet.. Du får heller aldri EU-godkjent bilen din slik avgassen blir uten LMM. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Må ikke finne på å kjøre uten den luftmassemåleren!! Selv om DU ikke merker noe, betyr ikke det at motoren din har det godt..! Alle Mondeo'er, Escort'er etc med Zetec jeg har hatt inne med frakoblet eller defekt LMMhar ligget på mellom 10 og 12 i CO. Den er en viktig sensor som motorstyringen din trenger for å kunne fungere. Skal love deg det at ved å montere konfilter og fjerne LMM så går bilen din MYE dårligere enn det dengjorde med org. filter og LMM påkoblet.. Du får heller aldri EU-godkjent bilen din slik avgassen blir uten LMM. Skal ikke se bort ifra at den går dårligere med konfilter og lmm også. kjøp et innsatsfilter i stedet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Stemmer, mye bedre det. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 men folkens dere glemmer jo den GROMME lyden mann får med et åpent luft filter på disse relativt resurs svake motora hehe "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 mye bæ og lite ull er det noe som heter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 :lol: "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Hehehe Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now