Jump to content

2.0 DOCH


Dufman

Recommended Posts

Jeg har to stk 2litere stående, en i bil, og en utenfor, så jeg har litt å prøve å feile på.

Men er det noen små justeringer jeg kan gjøre for å få litt mer ut av motoren ?

Begge er 8v, så jeg lurte litt på hva jeg evt. må bytte for å bygge om til 16v.

Trenger jeg bare skifte toppen, og ledninga inn til toppen, eller må hele ledningsnettet byttes ?

Regner med jeg må justere bensina også.

 

Alle tips mottas med takk, alltid spennende å se hvilke lure løsninger folk har for å skvise litt mer ut av en motor.

Link to comment
Share on other sites

om du vil få litt mere futt ut av 8v'ern på en billig måte kan du ta en titt i prosjekttråden min :P står mye der og det meste har hjulpet.. har jevnt og godt (les bedre en org) drag fra bunn og helt opp til turtallsperra på bilen min nå.. å jeg kjører med luftfilterboks og org eksos enda, men et skikkelig grenrør kommer nok snart på ;)

har hørt at eksoskammen fra en 8v scorpio og innsugskammen fra 8v sierra skal bli en bra blanning..

 

 

 

for å få 16v så trenger du topp og kammer fra rs2000, alt av deksler til toppen, innsug fra 16v scorpio "frosken", hjemmelaget grenrør eller et fra galaxy, tenningsannlegg hjerne og ledningsnett.. sånn i grove trekk ivertfall ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to stk 2litere stående, en i bil, og en utenfor, så jeg har litt å prøve å feile på.

Men er det noen små justeringer jeg kan gjøre for å få litt mer ut av motoren ?

Begge er 8v, så jeg lurte litt på hva jeg evt. må bytte for å bygge om til 16v.

Trenger jeg bare skifte toppen, og ledninga inn til toppen, eller må hele ledningsnettet byttes ?

Regner med jeg må justere bensina også.

 

Alle tips mottas med takk, alltid spennende å se hvilke lure løsninger folk har for å skvise litt mer ut av en motor.

Slik jeg ser det er DOCH motoren en undervurdert motor, hovedsaklig fordi den faller mellom to stoler.

 

Den har en topp som fløder bra, har store krafige kammer, hydrauliske løftere (akkurat Cosworth har) og DOCH har dobble ventilfjærer som er en god og anbefalt løsning.

Grunnen til at den funker såpass dårlig som sugemotor er de alt for milde kammene. Disse er så milde at det er helt sprøtt og grunnen til dette er at motorene også skal funke i en Automat Scorpio. :rolleyes:

 

I en manuelgearet Sierra ungdomsbil så burde disse kammene vært omslip av f.eks KM cams til rundt 265-270 grader.

Kombinert med K&N filter, Cosworth eksosanlegg (evt. "effektanlegg" og nytt fremre rør (evt grenrør) så ville det blitt stor forskjell så sant man tar jobben med å tune motoren i forhold til AFR.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...