Jump to content

IS turbo bygg!


Guest Jimmen

Recommended Posts

Tjohei godtfolk! :)

 

Var så heldig og fikk tak i meg en aldrig så liten Sierra IS for en liten stund tilbake for en meget billig penge.

Denne hadde og har selvfølgelig godt drivverk og enda bedre motor som SKAL bli ett turbobygg! (2.0i OHC!)

 

Har ikke bestilt noe enda, men dette blir snarest. blir vinterbygg så..

Hva anbefaler dere å gjøre? er ikke ett 600HK prosjekt selvfølgelig, tenker på overkant i 200 i starten ivertfall.

 

Har nå 2 turboer for handen, en org cosworth 4x4 turbo og en volvo 940 FT turbo.

Hvilken blir best å bruke? skal bruke bilen til lekebil på bane så er mest ute etter drag på bånn av!

 

ståltoppakning, rør, IC, koblinger, eksos og eventuelle nips naps er så og si bestilt.

 

Er ikke store prisen for sliping av kammen til KMcams heller ser jeg, tjener jeg godt på dette?

ALL RÅD OG TIPS ER GODT TATT I MOT! er førstegang jeg har i hele tatt har tatt av luftfilteret på en ford så og si..

 

og, hva er godt og bruke for å få en sperret diff?

Holder diffen lenge med å få sveiset den av en som er god og bruker ordentlige elektroder..?

 

Beklager lang og stor tråd, men takker på forhånd!

 

 

Mvh

Jim Rune ;)

Edited by Jimmen
Link to comment
Share on other sites

først: å få ut 200 hk av en is turbo er ikkje gratis, nesten så det lønner seg å kjøpe en cosworth motor da får du 260 hk for omtrent samme prisen,

 

ville brukt cosworth turboen da denne er bedre eksoshus/tikobling til eksos osv, volvo turboen klarer vel knappest 200hk er vel max ca 230 på de

 

dette er delene eg ville brukt igvertfall

 

std is motor, overhalt med cosw gr a pakning

datasprut type electromotive el lignende

dyser fra cosworth grønne evt std cosw dyser

effektanleg fra cosworth

4x4 eller evt 2wd ic

støpt manifoild for t-3 turbo

sinterclutch

bleedventil

mapping/bremsing på rulle

 

evt i tillegg

evt litt senkt komp

cosworth oljepumpe

cosworth råder/stempler med evt justering av komp

turbo kam

lett porting/tilpassing

Link to comment
Share on other sites

først: å få ut 200 hk av en is turbo er ikkje gratis, nesten så det lønner seg å kjøpe en cosworth motor da får du 260 hk for omtrent samme prisen,

 

ville brukt cosworth turboen da denne er bedre eksoshus/tikobling til eksos osv, volvo turboen klarer vel knappest 200hk er vel max ca 230 på de

 

dette er delene eg ville brukt igvertfall

 

std is motor, overhalt med cosw gr a pakning

datasprut type electromotive el lignende

dyser fra cosworth grønne evt std cosw dyser

effektanleg fra cosworth

4x4 eller evt 2wd ic

støpt manifoild for t-3 turbo

sinterclutch

bleedventil

mapping/bremsing på rulle

 

evt i tillegg

evt litt senkt komp

cosworth oljepumpe

cosworth råder/stempler med evt justering av komp

turbo kam

lett porting/tilpassing

 

Volvo turboen klarer 260Hk, det kan jeg skrive under på. ;)

tenker sikkert på turbo fra ET motor du.

 

Og, selvfølgelig er det ikke billig. men halve moroa er jo byggingen og bruke penger rett og slett!

Cosworth er jo morro seff, men vil heller ha OHC. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Lest igjennom en hel familie med tråder der nå, men noen ting er jeg litt usikker på.

 

Med org sprut, (som var plan ivertfall i starten) hvor mye trykk kan jeg kjøre på?

KUN større dyser, RS500\volvo cooler og volvo 940FT turbo.

 

Men, hvilken dyser er å anbefale? er vel lav ohm her. tenkte på cosworth dyser men de har jo høy ohm?

 

Blir å kjøpe GR.a toppakning en liten stund senere, samt eventuelt datasprut.

Bare jeg finner en grei pris for ferdig oppkoblet datasprut da jeg har liten tro jeg klarer dette selv..

Er det ikke veldig mye kobling der da?

 

 

Er forresten en 90 CL med CAT og EGR.

Link to comment
Share on other sites

org sierra nette er høy ohm d - cosw er lav ohm (bortsett fra siste escort)

 

jeg ville ikke lada mere enn 0,4

 

En kompis av meg har IST og kjører på 0.7. med S2 dyser og volvo 940 cooler..

Link to comment
Share on other sites

Med S2 dyser kan du kjøre høyere trykk ja, men bilen kommer til å bruke unødvendig mye bensin... saab dyser er bedre da, men du bør heller vurdere et billig tillegs-sprut, feks en MF2 til 1500-2000kr.

Er resten av motoren urørt, så bør du ikke gå over 0,5 uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

3" LMM fra BMW? isåfall, hvilken BMW.? passer dette rett over eller må adapter til?

 

cossiemk1 : ja, tilleggsprut.. helt sånn egentlig, hva er egentlig tilleggsprut!? ikke helt skjønt dette jeg, og. hvor fåes dette?

hvis ebay, noen med link? :P

Edited by Jimmen
Link to comment
Share on other sites

MF2 sprut blir styrt av turtall og trykk, og en eller flere dyser som feks monteres på røret inn på innsuget.

 

 

Ja, det viste jeg sånn ca at det var. men, hvor er dette og skaffe?

MF, hva står det for? så jeg kan søke litt selv og. ;)

Link to comment
Share on other sites

3" LMM fra BMW? isåfall, hvilken BMW.? passer dette rett over eller må adapter til?

 

cossiemk1 : ja, tilleggsprut.. helt sånn egentlig, hva er egentlig tilleggsprut!? ikke helt skjønt dette jeg, og. hvor fåes dette?

hvis ebay, noen med link? :P

 

bmw 535 har denne, du må bruke elektronikken ifra en lmm som sitter i den orginale ifra IS'en. :) også må du ha større slange på den seff,

Link to comment
Share on other sites

bmw 535 har denne, du må bruke elektronikken ifra en lmm som sitter i den orginale ifra IS'en. :) også må du ha større slange på den seff,

 

 

Hmm.. okei, regner med det kan ikke være store jobben da jeg ikke har plukket i deler 2 LMM'r og satt sammen til en før! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lettest med større dyser,

 

Ska du ha manifold ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

PM sendt. ;)

 

Men, da er vi tilbake på tilleggsprutet.. hvor skaffe og mye jobb?

http://www.aquamist.co.uk/cp/mf2/mf2.html

http://www.aempower.com/ViewNews.aspx?NewsID=102

http://www.racetep.com/haltech/F5_spec.pdf

 

Nei, det er ikke nødvendig med mye jobb og du er garantert å blir ferdig i motsetning til mange andre.

 

Det eneste du trenger i tillegg er til tenningen, gjerne noe slikt:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=52902&hl=

som også garanterer at du blir ferdig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med S2 dyser kan du kjøre høyere trykk ja, men bilen kommer til å bruke unødvendig mye bensin... saab dyser er bedre da, men du bør heller vurdere et billig tillegs-sprut, feks en MF2 til 1500-2000kr.

Er resten av motoren urørt, så bør du ikke gå over 0,5 uansett ;)

For mange år siden bygget Bilsport en Capri med IS motor på ett ganske lavt budsjett. Bilen skulle BRUKES og måtte derfor BLI FERDIG, være pålitelig og rimelig i drift så derfor beholdt man selvsagt originalt motorstyresystem og dyser. På en nesten 100 % original motor med 0,7 BAR ladetrykk, noen ekstradyser og bra tenningssenking så ble resultatet på bak-DEKKENE............................ 170 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...