SierraPøwer Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Hei, har fått en oppgave på skolen der jeg sitter igjenn med noen spørsmål, viss noen kunne hjelpe meg hadde det vær veldig fint!! spørsmål nr. 1 Hva er egentlig strekkbolter?Har fått meg med diverse om bytting av strekk bolter og hvor mange ganger de kan brukes osv, men lurer på hva strekkbolter Egentlig er? nr. 2Betyr 70NM + 90grader + 90 grader + 1000km + 90grader?Betyr det att du skal dra til med 70kpm(eller noe sånt)?Resten skjønner jeg dette med grader å slikt nr. 3Hvordan kan det sjekkes om det er lekkasje i toppakning/topp når vi har koking i kjølesystemet? Takk for alle svar!! 1986 Ford Sierra Coupe 1986 MK1
tuszi Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 70 nm er 7 kg. nr 3: måle etter hc i kjølevann.
SierraPøwer Posted September 7, 2009 Author Posted September 7, 2009 70 nm er 7 kg. nr 3: måle etter hc i kjølevann. takk 1986 Ford Sierra Coupe 1986 MK1
Guest kenneth birkeland Posted September 7, 2009 Posted September 7, 2009 Hei, har fått en oppgave på skolen der jeg sitter igjenn med noen spørsmål, viss noen kunne hjelpe meg hadde det vær veldig fint!! spørsmål nr. 1 Hva er egentlig strekkbolter?Har fått meg med diverse om bytting av strekk bolter og hvor mange ganger de kan brukes osv, men lurer på hva strekkbolter Egentlig er? nr. 2Betyr 70NM + 90grader + 90 grader + 1000km + 90grader?Betyr det att du skal dra til med 70kpm(eller noe sånt)?Resten skjønner jeg dette med grader å slikt nr. 3Hvordan kan det sjekkes om det er lekkasje i toppakning/topp når vi har koking i kjølesystemet? Takk for alle svar!! Nr 1Alle bolter strekkes, men strekkbolter som vi bruker på f.eks toppen på ein motoren er av ein litt annen legering, så dei strekkes mykje tidligere meir enn f.eks 12.9 bolter. nr 2. 70NM + 90grader + 90 grader + 1000km + 90grader betyr at du først skal dra boltene til med 70Nm, deretter vri dei 90 grader ein gang og så gjentar det.Så kjører du 1000km, så drar du dei 90 grader ein gang til. nr 3. Dette må du forklare litt meir nøye. Koker det når vanntemp er under 100 grader?Sjekk fargen på olja, sjå etter kvit røyk i eksosen.Om det bobler i ekspansjons tanken når kjølevatnet er under 100 grader? Strekk bolter blir annbefalt å kun brukes 1 gang, men veit folk bruker de fleire ganger. Men ikkje bruk Kpm eller Kilo når du snakker om moment. Bruk Nm. Er det som skal bruker ifølge si-systemet. (standardisert)
Tore_TJ Posted September 7, 2009 Posted September 7, 2009 takk kan bruke sylinderlekkasjetest også her..
Recommended Posts