Guest danni Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 (edited) Skulle få litt "hjelp" til å eu-godkjenne escort cosworthen min, men den hjelpen slo veldig feil og endte med at jeg nå har fått forevisning hos trafikkstasjon på noen punkter!-senkesett; her trenger jeg tuv papirer, holder det? kan forhandlere av merket skaffe meg det?-"dokumentasjon ved motorbytte" orginalmotoren står i, men pga trim var det dette som ble annmerkingen forklarte fyren..det skulle funke om jeg gjemte turbotrykkjusteringa som nå er synlig ved girspaken, til f.eks under dashbordet e.l.jeg kunne visst bytte turbo og ordne på så mye jeg ville i motorrom, sålenge jeg stilte ned trykket nok i forhold til orginal hk-antall..dem kunne ikke begynne å lete etter justering osv. sa han.. noen som har noe erfaring her, funker dette?skal selge bilen, og vil jo ha den eu-ok først. Edited September 3, 2009 by danni
tuszi Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 du må ikke inn på biltilsynet igjen for annet enn fjærene er disse av et vanlig kjent merke får du papirer av importør. det med motor effekten er jo bare å dra inn på et annet verksted på etterkontroll forklare at den er orginal i motor nå så får du de til å fjerne denne.
Guest danni Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 hmm, syns det hørtes litt enkelt ut.. det vil jo si at, om jeg bytter til orginale dempere (og avgass/eksos som også har anmerkning) så trenger jeg ikke å dra på biltilsynet i det hele tatt. da ser jo verkstedet at det er orginale dempere og eksos, og kan da fjerne disse anmerningene også?meningen med visninga hos trafikkstasjon er vel at akkurat trafikkstasjon må vurdere dette først, slik at jeg da kan få godkjent etterkontroll..da kunne jo strengt talt hvem som helst som utfører eu-kontroller latet som og løyet om at den var orginal, og godkjent etterkontrollen, selv om ingenting er forandret på bilen.. biltilsynet forlanger vel å se dette med egne øyne?
Escort RST WRC Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Nei, det går faktisk an å gjøre det på denne måten. Og ja, hvem som helst av eu-kontrollører KAN late som og lyve, men det er det som er greia, BT er nødt til å stole på kontrollørene. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
grandisjohn Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 (edited) Når du blir henvist til TS på grunn av EU mangler som dette, så vil de sjekke motoren din grundig for eventuelt trim. Og når det gjelder tuv papir på fjærer så får du det fra forhandler, vanligvis mot en hundrelapp. Men ikke nødvendigvis at TS godtar fjærene av den grunn. Mitt råd er at du gjemmer denne turbotrykk saken godt, eller enda bedre fjerner den, setter på original eksos og fjærer og tar en ny EU kontroll. Slik har du ordnet opp i dette selv, og TS trenger ikke innblandes.Det er nå engang slik at trafikkstasjonen trenger ikke vurdere feil/anmerkinger som ikke lenger er på bilen. Edited September 3, 2009 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Guest danni Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 okey, høres greit ut.. dem er jo så sykt firkanta på TS i forhold til verksteder stort sett..men dette fungerer selv om det er 3 punkt som er beskrevet som 2`er feil under nr 9 i skjemaet? (nr 9 går under FOREVISNING FOR TRAFIKKSTASJON)regner med det.. hadde det vært 1`er feil så hadde det jo ikke vært nødvendig og rettet opp uansett..
Cosworth Racing1 Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Skulle få litt "hjelp" til å eu-godkjenne escort cosworthen min, men den hjelpen slo veldig feil og endte med at jeg nå har fått forevisning hos trafikkstasjon på noen punkter!-senkesett; her trenger jeg tuv papirer, holder det? kan forhandlere av merket skaffe meg det?-"dokumentasjon ved motorbytte" orginalmotoren står i, men pga trim var det dette som ble annmerkingen forklarte fyren..det skulle funke om jeg gjemte turbotrykkjusteringa som nå er synlig ved girspaken, til f.eks under dashbordet e.l.jeg kunne visst bytte turbo og ordne på så mye jeg ville i motorrom, sålenge jeg stilte ned trykket nok i forhold til orginal hk-antall..dem kunne ikke begynne å lete etter justering osv. sa han.. noen som har noe erfaring her, funker dette?skal selge bilen, og vil jo ha den eu-ok først. For det første er det ikke sikkert det eksisterer TUV-papirer på senkesettet ditt. Mange som selges uten det.. For det andre; hvordan visste kontrolløren at bilen hadde mer hester enn origianlt da når han ikke har bremset bilen?? De fleste kontrollørene vet vel ikke engang hva originalt turbotrykk på en Cosworth er. Vet jo knapt nok at de har turbo mange av de som sjekker.. hehe.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Escort RST WRC Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Ja, det hørtes ut som en skikkelig kødd den kontrolløren der. Er ikke ofte man hører om slike saker. Er ikke noen spesielle omstendigheter rundt denne saken? Jeg ville gått til en annen plass og tatt etterkontrollen, enda bedre viss du vet om en plass der du vet det er "normale" folk som tar kontrollen. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Mark1 Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Ja, det hørtes ut som en skikkelig kødd den kontrolløren der. tja eller at han bare gjør jobben sin.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
tuszi Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 tja eller at han bare gjør jobben sin..er jo bare det han har gjort. bedt om at den skal være orginal igrunn.
Escort RST WRC Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 tja eller at han bare gjør jobben sin.. Ja, sant det. Men slik oppførsel som det der er ikke mye normalt.Kontrollør har ikke ansvar for å sjekke om det er org. motor effekt i bilen, er heller ikke normalt og føre opp feil på den måten der.Er noe annet viss det står en helt annen motor i bilen. Er tydelig at han har gått inn for å gi eier problemer pga. en bil han mener er trimmet. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest danni Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 det har seg sånn at en kar som hadde jobbet på verkstedet før trodde tydligvis han kunne hjelpe meg, og at dem ville se litt imellom fingrene siden han var med..virket desverre ikke som han kjente mer enn 1 kar der, men samme det..når de så det var en cossie, da sa høvdingen der at en spesiell kar måtte se på den..denne karen hadde jo selvsagt hatt flere cossier selv, og så raskt at dette ikke var orginalt..det var denne karen som sa at det holdt med å gjemme turbotrykksregulatoren osv.hjalp jo lite når den breiale maktsyke høvdingen spana rundt, og ropte at denne bilen her, kom aldri til å gå igjennom kontrollen!sikkert livredd for å få noe pes i nærmeste fremtid om det skulle skje noe..sånn var det det hele skjedde..
Escort RST WRC Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Okay, da forstår jeg. For det hørtes litt søkt ut.Ta etterkontrollen et annet sted du Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest danni Posted September 4, 2009 Posted September 4, 2009 ikkesant jeg får gjøre det tenker jeg, takk for hjelpa iallefall!
Helge Posted September 4, 2009 Posted September 4, 2009 ikkesant jeg får gjøre det tenker jeg, takk for hjelpa iallefall! Ta den med til Stord for eksempel? WOLF!!!
Fakeworth Posted September 4, 2009 Posted September 4, 2009 Ikke glem å fortelle åssen det ender så vi andre får greie på det da.. Kjekt for andre som ender i samme elendighet.. Men hva om man blir stoppa langs veien av BT og blir bedt om å vise bilen.. Da fungerer vel ikke samme trikset ? -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
tuszi Posted September 4, 2009 Posted September 4, 2009 Ikke glem å fortelle åssen det ender så vi andre får greie på det da.. Kjekt for andre som ender i samme elendighet.. Men hva om man blir stoppa langs veien av BT og blir bedt om å vise bilen.. Da fungerer vel ikke samme trikset ?nei da skriver de full teknisk på trafikkstasjon desverre. der kommer du ikke utenom.
bart Posted September 5, 2009 Posted September 5, 2009 det vi har fått beskjed av bt å sjå etter/anmerke på eu er ang trimming osv er dersom det åpenbart er en uorginal størrelse turbo på bilen,dersom det er montert/byttet noe uorginalt på trykkregulering luftfilter var greit dersom oljånding fortsatt var intaktintercoooler var greit dersom forsvalig monterteksosanlegg er ok dersom avgass/støy er innafor gjeldene reglerhjul var greit dersom de var innafor 5% og 7,5mm sporvide forandring og ikkje tok i karosseriet, men de såg helst at store dimmensjoner ble inskrevet i vognkort.... det han begrunnet dette med var at aisse "små tingene" hadde ofte mest med styling å gjere og ga minimal effektøkning, men når man byttet turbo og tuklet med ladetrykket osv da var effektøkningen reell noen har tydelig vert på kurs..... vi fikk ihvertfall dette svaret når vi spurte de da vi hadde en palstic 200sx inne på golvet med div på, som måtte på bt med senking, litt dumt å drite seg ut å ikkje skrive en turbotrykkregulering når det er stor fare for at det blir oppdaget på bt uansett når du alikkavel må dit, konsekvensene for verkstedet er store om de mister godkjenning i 3mnd feks....
Guest danni Posted September 9, 2009 Posted September 9, 2009 snakket med en kar fra et verksted som gjør eu-kontroller idag, han mente den måtte vises på BT siden det var 2`er anmerkning på nr. 9 (visning for trafikkstasjon)etter hva folk nevner her virker det som man ikke trenger det..snakker folk av erfaring her, hva de tror, eller driver noen av dere med eu-kontroller og vet dette?
Jonny.B Posted September 9, 2009 Posted September 9, 2009 kan spare seg mye dritt vist man bare gidder å forbrede seg LITT på en EU kontrol,har selv stått og tatt eu kontroler på ford verksted,og derribalnt mange cossier...Gjem bort alle synlige dingsebomser som styrer lade trykk,juster ned ladetrykket til 0,7 før kontrolen,montere regreim deksel (så de røde justerbare kamdrevene forsvinner), montere orginal deksel over turbo,justere co så den er så nerme innenfor som mulig,sett på en orginal potte bak så den ikke "brummer" så hele verkstedet rister....med andre ord: gjør det beste utav det! En EU kontrol er ikke rette plassen å tøffe seg med store synlige bensintrykks regulatorer,wastegater osv,osv.. Jeg hadde som regel å ta bilde av sånn "tvilsomme" biler som jeg viste ble skrudd på etter kontrolen,da hadde jeg som kontrolør ryggen fri vist han dagen derpå skulle bli stoppet av BT og eieren hadde skrudd på bilen etter kontrolen... Prosjekt Electric orange Cossie
bart Posted September 9, 2009 Posted September 9, 2009 (edited) snakket med en kar fra et verksted som gjør eu-kontroller idag, han mente den måtte vises på BT siden det var 2`er anmerkning på nr. 9 (visning for trafikkstasjon)etter hva folk nevner her virker det som man ikke trenger det..snakker folk av erfaring her, hva de tror, eller driver noen av dere med eu-kontroller og vet dette? dersom grunnlaget for å sette "forevisning for traffikkstasjon" er vekk feks senkefjærer har blitt byttet mot vanlige fjærer igjen kan hvilket som helst (godkjent)verksted fjerne denne merknaden, verkstedet får noen ganger et skriv fra bt om å redgjøre hvorfor de har fjernet dette punktet og en forklaring skriftlig tilbake om at kunden har valgt å sette på standard fjærer er ofte ok, viss ikkje får kunden en innkalling til stikkprøve.... har gjort dette mange ganger, og har skrevet skrivet til bt 2 ganger ene måte til stikkprøve.... er verksmester og teknisk leder ved merkeuavhengig verksted.... Edited September 9, 2009 by bart
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now