Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått noen merkelige problem med styringen på sierraen i kveld. Selvopprettingen fungerer ikke i det heletatt, rattet er veldig tungt, og "låser" seg i visse possisjoner. Må bruke litt makt for å få den på rett kjøl igjenn. Dette er spessielt ved sving til høyre. Er snakk om en sierra uten servo.

Bilen har nettopp vært på eu kontroll og forstillingskontroll...og fikk ikke dette problemet før idag.

 

Noen som har vært borti lignende? Tannstag?

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted

Snodig

Det at ikke selvoppretteren funker tyder på at spissingen ikke er riktig, evt. at castervinkelen er feil. Jeg hadde det problemet på en Nexia, skeiv i opphenget forran og den rettet ikke opp av seg selv. Så i papirene fra spissing at bilen hadde vert veldig skeivt innstillt og at de etter justering ikke hadde fått den helt 100% Virker jo ikke så veldig betryggende at du har fått dette etter en hjulstillingskontroll!

Det at den låser seg på styringen kan vel være flere ting. Du har et kryss på rattakslingen, dette kan ha gått tørrt og kan gi litt låsing i styringen. Et annet problem kan være defekt tannstang, og det er langt mer alvorlig. Jeg kjenner en som plutselig fikk en halv omdreining dødgang på rattet på Granadaen sin, skummelt når det skjer i fart. Tror du bør ta en titt på dette, det greieste er kanskje å løsne rattakslingen i motorrommet og sjekke krysset først, deretter sjekke om det kan være tannstangen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted

har problemer med selvopprettigen jeg også. virker mer ut som at jeg får ekstra hjelp med å svinge i svingene. det gjelder begge siden i lav og høy fart.

Fikk et tips om at det kunne være feil innstilt på caster eller spissingen(husker ikke helt) men fikk også høre at det var en til som hadde noe lignende, han byttet fjørbeinslageret. og da ble det borte.

 

Men ettersom du har hatt din på forstillings kontroll, så burde det vel egentlig ikke være noe med caster og sånt. så sant de ikke har justert det litt feil da.

Posted

Prøv og jekk opp bilen så begge framhjula er over bakken og sving frem og tilbake. Sving med dekk og ikke med rattet. Finner fort ut om det er fjærbeinslager eller lignende da. Høres rart ut vis det er fjørbeinslager men alt kan jo skje.. Kan jo også være krysset på rattakselen som går tregt. Har ikke vært borti det på sierra før, men slakk i krysset har jeg vært borti.

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Posted

Da var feilen ordna! Hadde den opp på løftebukken idag og det var krysset som hadde gått skikkelig tørt og satt seg godt.

Så fikk smurt opp krysset igjenn, og nå er bilen lettere på rattet en noen gang, og selvoppretting på plass :D

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted (edited)
Caster er vinkelen på hvor mye hjulene svinger utover/innover. Justeres på casterstagene.

 

Det er feil, casteren er vinkelen på ei tenkt senterlinje mellom nedre og øvre bærekule (øvre fjærbein-innfesting på biler med MacPherson-fjærbein) Hellinga på denne senterlinja i bilens lengderetning/kjøreretning er castervinkel.

Edited by WingDude
Posted (edited)
Det er feil, casteren er vinkelen på ei tenkt senterlinje mellom nedre og øvre bærekule (øvre fjærbein-innfesting på biler med MacPherson-fjærbein) Hellinga på denne senterlinja i bilens lengderetning/kjøreretning er castervinkel.

 

"To adjust the castor angle, release the tie bar nuts and screw them in or out, as necessary". Står det ordrett i forklaringa på hvordan dette skal gjøres. Veldig enkelt forklart egentlig.. ^_^ Og når man justerer casterstaget (tie bar på engelsk) på denne måten, så justerer man i praksis hjulenes "styrevinkel". Som selvsagt bør stå mest mulig rett fram i lengderetning/kjøreretning.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted (edited)

Du snakker om justeringa av denne vinkelen på en spesifikk bil, men hvilken vinkel du justerer har du nok totalt misforstått.

Du vil riktignok også endre spissinga når du justerer på det aktelle caster-staget, men var ikke det som det ble spurt om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle

 

600px-Caster_angle_svg.jpg

 

θ is the caster angle, red line is the pivot line, grey area is the tire. A positive caster angle is shown with the front of the vehicle being to the left.

Edited by WingDude
Posted

caster - fjærbeinets helling forover eller bakover.

 

selve hjulet vil ikke helle noen vei ved caster justering, men har mye å si på bilens selvoppretting og retningsstabilitet.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

Jeg liker enkle forklaringer :D Så er caster vinkelen på mc Pherson litt annerledes enn jeg tenkte, i forhold til på forstillinger med øvre og nedre bærebroer.

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted
caster - fjærbeinets helling forover eller bakover.

 

Joda, enkelt forklart så funker det, men ikke alle fjærbein er helt rette, så derfor senterlinje mellom øvre og nedre innfesting.

Posted
Prøv og jekk opp bilen så begge framhjula er over bakken og sving frem og tilbake. Sving med dekk og ikke med rattet. Finner fort ut om det er fjærbeinslager eller lignende da. Høres rart ut vis det er fjørbeinslager men alt kan jo skje.. Kan jo også være krysset på rattakselen som går tregt. Har ikke vært borti det på sierra før, men slakk i krysset har jeg vært borti.

 

hvor er det krysset er henn da ? og smøre opp med fett igjen med fett ?

Posted

Sitter mellom rattakselen og tannstanga. Ute i motorrommet.

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Posted
okei. da sjekker jeg det når jeg kommer hjem ; ) men hva skal man smøre det opp igjen med da ?

 

Jeg brukte mye rustløser og beveget det frem og tilbake ei stund. Tilslutt smurte jeg det opp med motorolje. Blei helt noe annet å kjøre med :)

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted
Caster er vinkelen på hvor mye hjulene svinger utover/innover. Justeres på casterstagene.

Du tenker vell på Toe in/out (eller spissing som det heter på norsk:)

- 1988 Ford Sierra Cosworth

Posted
Skal være et lite rundt svart lager på toppen av demperne foran

 

Hmmm... det har ikke jeg. toppen av fjærbeinet går bare gjennom to store "skiver" med en gummiforing mellom.

Er dette lageret tredd nod over toppen av demperen?

Posted (edited)

Lagret skal ligge ovenpå fjørskåla (den fjøra ligger i mot på toppen). Ligger i mellom øvre fjørskål og den skåla som ligger i mot gummin i fjørtårnet. Rekkefølgen blir da øvrefjørskål, lager, ennå en metalskål (eller hva jeg skal kalle det) så en mutter som skrur dette sammen. Vis jeg ikke husker helt feil her nå..

Fant et bilde av lagret og gummin i fjørtårnet på mekonomen.

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/picture...jpg&sprak=N

Edited by Ford ragger

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...