RS|Stian Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Det snakkes jo som regel om steg 1 eller steg 3-trim på Cosworth men hva med 'steg 2'? Mener å huske noe om en 290-chip som visstnok skal være steg 2 men må man ha andre dyser da? Noen som kanskje kjører med et slikt steg her? Bør vel kanskje oppgradere turbo med 360-lager, noe som uansett er en fordel. Takk for svar. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie4*4 Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Er ikke steg 2 den såkalte 330-chipen med grønndyser da? 290-chipen er vel steg 1 Så steg 2 vil jeg si er:330-chipGrønndyser3bar mapOrg turbo med 360 lagerÅpent luftfilter3" eksosOg 1,2-1,3 i ladetrykk Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Alt kommer jo an på hvilken "tuner" sine oppsett man bruker. En del mener steg 2 er grønndyseoppsett med T3, og steg 3 med T34. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 Grønndyseoppsett er vel steg 3 etter det jeg har fått med meg, og steg 1 er 270-chip med org. dyser, map-sensor og bare justert opp trykket til rundt 1,1 bar. Fant nettopp denne siden med info om det såkalte steg 2-oppsettet. Må altså bytte til lysegrønne eller mørkegrønne dyser og 2,5 eller 3 bar map-sensor + -31 aktuator. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Grønndyseoppsett er vel steg 3 etter det jeg har fått med meg, og steg 1 er 270-chip med org. dyser, map-sensor og bare justert opp trykket til rundt 1,1 bar. Fant nettopp denne siden med info om det såkalte steg 2-oppsettet. Må altså bytte til lysegrønne eller mørkegrønne dyser og 2,5 eller 3 bar map-sensor + -31 aktuator.Mye vas der ja. Hvorfor forsvant steg 2 ut i dimman? Jo, fordi det liten vits. En bilkjommi hadde ett slikt steg 2 kit og ja, det var poengløst. Brukte lysegrønne dyser, om jeg husker rett i farten # 0 280 150 355. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Pappskalle side delux! Har hatt mange våte drømmer den karen der... WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
glosviken Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 eg kjøre med 290 chip og otginal dyser biler: 1976 ford Granada coupe. 1986 ford Sierra cosworth. 1988 ford Sierra cosworth. 1992 ford escort cosworth wolf. 1987 ford Sierra cosworth 4x4. 1991 ford Sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie4*4 Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Det er steg 1.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 Pappskalle side delux! Har hatt mange våte drømmer den karen der...Hva tenker du på? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Forstår ikke alt snakket rundt stage 1,2,3 og bla bla bla. Det er forskjellige meninger om alt det der, noen sier stage 1 er chip og litt mer trykk Noen sier stage 2 er grønne dyser, t3, 3bar map, og litt trykk, tilhørende chip. Noen mener stage 3 er grønne dyser, t34, stor IC, 3bar map, trykk osv. Men meningene er spredt. Hvorfor ikke spørre han som lager chipen - jeg vil kjøre med sånn og sånn, eller jeg vil ha sånn og sånn, kom med forslag eller det som trengs/lag det som trengs -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PMG Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Forstår ikke alt snakket rundt stage 1,2,3 og bla bla bla. Det er forskjellige meninger om alt det der, noen sier stage 1 er chip og litt mer trykk Noen sier stage 2 er grønne dyser, t3, 3bar map, og litt trykk, tilhørende chip. Noen mener stage 3 er grønne dyser, t34, stor IC, 3bar map, trykk osv. Men meningene er spredt. Hvorfor ikke spørre han som lager chipen - jeg vil kjøre med sånn og sånn, eller jeg vil ha sånn og sånn, kom med forslag eller det som trengs/lag det som trengs -Arne Min erfaring er Steg 1: 270 chip, org int.cooler, org dyse, org map. org eksos.steg 2: 290 chip, org int.cooler, org dyse, org map, 3" mongoose steg 3: 330 chip, rs 500 cooler, 3 bar map, grønn dyse, 3" mongoose Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Hva tenker du på? Er jo til di grader med feilinformasjon på den siden. Må være laget av en uten peiling som drømmer om Cosworth. WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Forstår ikke alt snakket rundt stage 1,2,3 og bla bla bla. Det er forskjellige meninger om alt det der, noen sier stage 1 er chip og litt mer trykk Noen sier stage 2 er grønne dyser, t3, 3bar map, og litt trykk, tilhørende chip. Noen mener stage 3 er grønne dyser, t34, stor IC, 3bar map, trykk osv. Men meningene er spredt. Hvorfor ikke spørre han som lager chipen - jeg vil kjøre med sånn og sånn, eller jeg vil ha sånn og sånn, kom med forslag eller det som trengs/lag det som trengs -ArneDet er fordi at etter 20 år er de opprinnelige utrykkene så utvannet at de er mer vill-ledene enn veil. Alle (også de historieløse) har jo meninger om alt mulig, uten at det kan endre utgangspunktet og fortiden.For 20 år siden var disse bilene kostbare og ekslusive. Eierene hadde så stor respekt for dem og for tunerene at de holdt seg til faste velutviklede og velfungerende oppsett som var tatt frem av kompetente mennesker som behersket sitt fagområde. I dag ser det ut til at de fleste får til det meste selv - inkl. mapping via postordre, uten logg. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 25, 2009 Author Share Posted August 25, 2009 Min erfaring er Steg 1: 270 chip, org int.cooler, org dyse, org map. org eksos.steg 2: 290 chip, org int.cooler, org dyse, org map, 3" mongoose steg 3: 330 chip, rs 500 cooler, 3 bar map, grønn dyse, 3" mongooseSamme her. Men hovedgrunnen til at jeg spør er fordi jeg snart skal sette inn en chip i min egen bil og lurer derfor på om en såkalt 290-chip kan brukes til mitt oppsett med alt originalt utenom 3" Mongoose? Fløder de gule dysene nok til at jeg vil oppnå 280hk+ ? Er jo til di grader med feilinformasjon på den siden. Må være laget av en uten peiling som drømmer om Cosworth.Mulig det, jeg bare leste akkurat der hvor det sto hva en trengte for et steg 2-oppsett. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Samme her. Men hovedgrunnen til at jeg spør er fordi jeg snart skal sette inn en chip i min egen bil og lurer derfor på om en såkalt 290-chip kan brukes til mitt oppsett med alt originalt utenom 3" Mongoose? Fløder de gule dysene nok til at jeg vil oppnå 280hk+ ?Hvorfor ikke bare koste på ett sett grønndyser og 3 bar MAP i tillegg. Om det er orginal look'en det går på så kan du male de gule også Link to comment Share on other sites More sharing options...
PMG Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 (edited) Samme her. Men hovedgrunnen til at jeg spør er fordi jeg snart skal sette inn en chip i min egen bil og lurer derfor på om en såkalt 290-chip kan brukes til mitt oppsett med alt originalt utenom 3" Mongoose? Fløder de gule dysene nok til at jeg vil oppnå 280hk+ ? Mulig det, jeg bare leste akkurat der hvor det sto hva en trengte for et steg 2-oppsett. de gule dysene leverer 254 cc/Min ved 2,5 bars trykk iflg denne siden: Cosworth dyser kanskje ikke helt relevant men kom over denne siden en stund siden hvor det står mye nyttig også: Se her. Edited August 25, 2009 by PMG Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Etter min mening kan du drite i stegene og tenke at alt under grønndyse oppsett er bortkasta. Steget etter grønne blir xxxcc svarte siemens, valgfri snurre og live mappe dritten i rulle. Vill du ha noe under grønn dyser går det fortsatt bare sånn passe og bilen er ikke lenger orginal uansett. Og monterer du ett "steg2 oppsett" er det ikke lenge før du kjøper grønndyse oppsett ell mer uansett. Ergo bortkastet. Ellers veldig enig med RS100 her.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 25, 2009 Author Share Posted August 25, 2009 Hvorfor ikke bare koste på ett sett grønndyser og 3 bar MAP i tillegg. Om det er orginal look'en det går på så kan du male de gule også Hehe...neida, sånt sett er det ikke noe problem, men ved grønndyseoppsett må jeg jo da i tillegg oppgradere turbo og IC? Eller rekker T3en med 360-lager? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 (edited) de gule dysene leverer 254 cc/Min ved 2,5 bars trykk iflg denne siden:Cosworth dyserMye rart å se der også, gitt. De fleste er noe forvirret i begynnelsen av Cosworth epoken sin og da er det trist at man produserer slikt som dette som ikke hjelper noen. Tvert imot. Grådysene blir oppgitt til 684 ccm ved 3,0 BAR, noe som på en Cosworth med 3,5 BAR tilsier 798 ccm. Javisst. (Nå er det jo folk som har bremset langt over 650 ekte norske Cosworth hk med 4 stk 820 ccm dyser og dette skulle da bety at 4 stk dyser som leverer 0,798 L/min skal rekke til mer enn 650 ekte norske Cosworth hk, jada .) Håpløst. Edited August 25, 2009 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Hehe...neida, sånt sett er det ikke noe problem, men ved grønndyseoppsett må jeg jo da i tillegg oppgradere turbo og IC? Eller rekker T3en med 360-lager? jeg kjører jo med org turbo på min. og den har jo 360 chip. hva er det for en "stage" da? riktignok ikke org cooler da. '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 (edited) En 360chip skal være det samme som 330chip, bare mappet for mer trykk (T34 turbo).En 360chip sammen med org. turbo blir feil, da denne er laget for T34 turbo. Så du har vel et steg 3 oppsett, men med org. turbo istedefor T34 turbo. Så sant du har resten også, grønndyser, 3bar map, eksos etc. Edited August 25, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 okei...ja, har resten av det. blir vel t34 med tida da...hvor mye vil det hjelpe på effekt? '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 En lur investering siden du nå kjører med feil oppsett iforhold til chip/turbo. Med et velfungerende grønndyseoppsett med en org. T34 turbo på en god motor er det mulig å hente ut 340-360hk.Eller du kan gå for en T34 med 360graders lager slik at du kan lade en del mer enn en med 270graders lager, og bytte ut grønndysene med f.eks. Siemens 3102 dyser. Da er det potensiale for 390-400hk. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 okei. høres jo bra ut det. men hva med innmat? er vel ikke alt som tåler så mye kanskje? '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 (edited) En god org. motor skal tåle det fint. Evt. med avdreide stempler for lavere komp om man ønsker det.Er tatt ut over 500hk med en god org. bunndel, varer gjør det også.Men alt kommer jo an på hvor god motoren er. Så en nyoverhalt org. spec motor er å foretrekke selvfølgelig.Men er få som gjør dette, de fleste bytter jo ut til andre stempler, kammer etc. når man først gjør noe. Men selvfølgelig ved porting av topp, evt. en litt annen innsugskam, en mer effektiv turbo etc. så kommer jo hestene lettere i forhold til en helt org. spec motor. Edited August 25, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now