Sierra_2.9 Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 (edited) Har nettopp overhalt motoren og lurer hva olje jeg skal bruke. kjørte Agip 10-60 før da motoren brukte mye olje. men går for en tynnere olje nå. 5/10-30/40/50? hva anbefaler dere? og hvilket merke. forøvrig fornøyd med Agip jeg, men Biltema er det å vurdere? kjører inn med biltema mineral olje nå først. Edited August 20, 2009 by Sierra_2.9 '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 fungerer og kjøre biltema olje under første oppstart og bytte etterpå. men ikke mineral. skal vere syntetisk olje pga hydrauliske løftere. jeg vil anbefalle castrol 5-30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asil Racing Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 agip 5-40 er å anbefalle vaffal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 men ikke mineral. skal vere syntetisk olje pga hydrauliske løftere. Nja, skeptisk.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Har nettopp overhalt motoren og lurer hva olje jeg skal bruke. kjørte Agip 10-60 før da motoren brukte mye olje. men går for en tynnere olje nå. 5/10-30/40/50? hva anbefaler dere? og hvilket merke. forøvrig fornøyd med Agip jeg, men Biltema er det å vurdere? kjører inn med biltema mineral olje nå først.I din situasjon så hadde jeg først kjørt ca. 1000 km på mineralolje og deretter brukt den oljen som Cosworth selv anbefaler og som engelske Cosworth eksperter både bruker og selger. For å finne ut hva man etter 40 års erfaring med 1000 vis av motoroverhalinger konkluderer med, les Jan Arne Markussens norske motorbok. Fellesnevner: Mobil 1. (Og da blir det "gode gamle" 5W/50 og ikke dette nyere tynne sølet for moderne motorer) Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
escortcosw Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 hei mineral ojle først..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 20, 2009 Author Share Posted August 20, 2009 fungerer og kjøre biltema olje under første oppstart og bytte etterpå. men ikke mineral. skal vere syntetisk olje pga hydrauliske løftere. jeg vil anbefalle castrol 5-30 Fikk høre mineral i innkjøringsfasen av de på sylinderservice, så hører nok på dem I din situasjon så hadde jeg først kjørt ca. 1000 km på mineralolje og deretter brukt den oljen som Cosworth selv anbefaler og som engelske Cosworth eksperter både bruker og selger. For å finne ut hva man etter 40 års erfaring med 1000 vis av motoroverhalinger konkluderer med, les Jan Arne Markussens norske motorbok. Fellesnevner: Mobil 1. (Og da blir det "gode gamle" 5W/50 og ikke dette nyere tynne sølet for moderne motorer) ok. 5-50 høres ikke så dumt ut nei. syns kanskje 5-30 hørtes litt vel tynt ut, men funker vel det å kanskje hei mineral ojle først..... ja, kjører på det nå '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Jeg har kjørt på 20-50 mineral olje i 3 år nå, etter anbefaling fra Jenspeed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Jeg har kjørt på 20-50 mineral olje i 3 år nå, etter anbefaling fra Jenspeed. hvorfor mineral olje permanent ?? HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 20, 2009 Author Share Posted August 20, 2009 Jeg har kjørt på 20-50 mineral olje i 3 år nå, etter anbefaling fra Jenspeed. seriøst? hmm, det var litt småinteressant '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 hvorfor mineral olje permanent ??Hvorfor ikke?Ærlig talt så har jeg ikke noe greie på hvorfor, derfor har jeg gjort som jeg har fått beskjed om av noen som har litt over middels erfaring med disse motorene. Det er jo erfaring også, ikke bare lærebok teori. Så langt har det fungert uten problemer i 3 år/20000km. Så da fortsetter jeg med det.Kjøper mange 100 liter olje i året til en god del andre kjøretøy, og levrandøren sa også at det var riktig olje og bruke på min motor.Olek kjører vel også på samme tror jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 20, 2009 Author Share Posted August 20, 2009 mye olje bruker du da? bruker den no særlig? '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
eeerolf Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Hvorfor ikke?Ærlig talt så har jeg ikke noe greie på hvorfor, derfor har jeg gjort som jeg har fått beskjed om av noen som har litt over middels erfaring med disse motorene. Det er jo erfaring også, ikke bare lærebok teori. Så langt har det fungert uten problemer i 3 år/20000km. Så da fortsetter jeg med det.Kjøper mange 100 liter olje i året til en god del andre kjøretøy, og levrandøren sa også at det var riktig olje og bruke på min motor.Olek kjører vel også på samme tror jeg. jeg har også kjørt denne oljen i 3 år og vært knallfornøyd med den, selvfølgelig så knattrer det litt når motoren er kald for den er så tykk, men har fungert veldig bra både av og på banen. Valvoline VR1 SAE 20W50 Racing (Mineral) heter den olek og jeg kjører på. dette er også etter anbefaling fra jens hannestad. Ford Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Uansett er det et utspill fra EN person. Må jo si at jeg aldri har lest om minerla olje permanent noen andre plasser til disse hp-bilene våre. Funker det så funker det, håpe det funer de neste 3 årene også Jeg bruker Castrol 10W60 og er godt fornøyd med den. Sikkert overkill for meg da det ikke går i banekjøring eller særlig harde pådrag. WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Er mange som kjører mineral permanent ja. Er jo en evig diskusjon, men er mange godt over snitt dyktige motorbyggere som mener mineral er det beste. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
eeerolf Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Uansett er det et utspill fra EN person. Må jo si at jeg aldri har lest om minerla olje permanent noen andre plasser til disse hp-bilene våre. Funker det så funker det, håpe det funer de neste 3 årene også Jeg bruker Castrol 10W60 og er godt fornøyd med den. Sikkert overkill for meg da det ikke går i banekjøring eller særlig harde pådrag. Olek prøvde Castrol TWS Motorsport nå på banen sist gang vi var å kjørte. han har aldri hatt så høy oljetemp noen gang, slet skikkelig og da var det dårlig vær også. Dette skal jo være en veldig bra olje, som mange skryter av. Men dette er noe vi aldri skal bruke igjen iaf. slik har det aldri vært med den mineral oljen. Ford Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Olek prøvde Castrol TWS Motorsport nå på banen sist gang vi var å kjørte. han har aldri hatt så høy oljetemp noen gang, slet skikkelig og da var det dårlig vær også. Dette skal jo være en veldig bra olje, som mange skryter av. Men dette er noe vi aldri skal bruke igjen iaf. slik har det aldri vært med den mineral oljen. vet om flere som har slitt med Castrol olje med høy temp og tap av oljetrykk på bane Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 vet om flere som har slitt med Castrol olje med høy temp og tap av oljetrykk på bane Funker fint utenfor banen ihvertfall WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Verstingen Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 sko tru ,utvikling av syntetisk olje er helt forjeves .,etter de eg ser her joda ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt Ford Focus RS 2010 Mod . "enten du tror du kan,eller du tror du ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 husk at cosworth-motoren er over 20 år gammel da folkens... Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 ok. 5-50 høres ikke så dumt ut nei. syns kanskje 5-30 hørtes litt vel tynt ut, men funker vel det å kanskje.Det spørs hva du mener med "funker" og evt hvordan en olje som ikke funker oppfører seg. For å presisere;Motorolje som emne er faktisk ett ganske stort felt og det er mye å lese og lære. Det er haugevis med forskjellige egenskaper som kan diskuteres. Å tro at de nyeste oljene (som selvfølgelig er designet etter de nyeste kravene og for de nyere motorene som det på verdensbasis går flest av) er det som passer best til en gammel Cosworthmotor med røtter tilbake til 60 tallet er selvsagt helt på viddene feil. Styr klar moderne søl. Cosworthmotoren er ikke konsturert for å bruke det. La alle de som er skråsikker i sin sak pga alt de IKKE vet ta seg av den biten og sjekk Burtonpower, PJ, Harvey Gibbs, Jens Hannestad og andre som har vært med en stund og VET hva denne MOTOREN trives med. Drit i hva eieren føler og innbiller seg som følge av for lite informasjon / kunnskap. "Når det gjelder å foreta dårlige valg innen emnet motor så virker det som det ikke finns noen erstatning for uerfarenhet." Andre har forsøkt slike oljer på Cosworther før så det skulle være helt unødvendig å gjøre den samme tabben om igjen. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 10\30 mineral olje første turen.. så bytter du til 5\50 og nytt filter etter 1 times kjøring Link to comment Share on other sites More sharing options...
ojt Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 jeg har også kjørt denne oljen i 3 år og vært knallfornøyd med den, selvfølgelig så knattrer det litt når motoren er kald for den er så tykk, men har fungert veldig bra både av og på banen. Valvoline VR1 SAE 20W50 Racing (Mineral) heter den olek og jeg kjører på. dette er også etter anbefaling fra jens hannestad. Åssen er denne oljen til vanlig bruk på veg? bilen blir kun brukt på sommeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 valvoline-olja er helt grei sommerolje det, bane og vei. er bare hvis du kjører tidlig på våren og sent på høsten og det er 0-5 grader ute som motoren høres ut som en tresker. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ojt Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 valvoline-olja er helt grei sommerolje det, bane og vei. er bare hvis du kjører tidlig på våren og sent på høsten og det er 0-5 grader ute som motoren høres ut som en tresker. Takk for tips, da blir det nok denne olja framover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now