Jump to content

Olje på nyoverhalt motor


Sierra_2.9

Recommended Posts

Har nettopp overhalt motoren og lurer hva olje jeg skal bruke. kjørte Agip 10-60 før da motoren brukte mye olje. men går for en tynnere olje nå.

 

5/10-30/40/50? hva anbefaler dere? og hvilket merke. forøvrig fornøyd med Agip jeg, men Biltema er det å vurdere? kjører inn med biltema mineral olje nå først.

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp overhalt motoren og lurer hva olje jeg skal bruke. kjørte Agip 10-60 før da motoren brukte mye olje. men går for en tynnere olje nå.

 

5/10-30/40/50? hva anbefaler dere? og hvilket merke. forøvrig fornøyd med Agip jeg, men Biltema er det å vurdere? kjører inn med biltema mineral olje nå først.

I din situasjon så hadde jeg først kjørt ca. 1000 km på mineralolje og deretter brukt den oljen som Cosworth selv anbefaler og som engelske Cosworth eksperter både bruker og selger.

 

For å finne ut hva man etter 40 års erfaring med 1000 vis av motoroverhalinger konkluderer med, les Jan Arne Markussens norske motorbok.

 

Fellesnevner: Mobil 1. (Og da blir det "gode gamle" 5W/50 og ikke dette nyere tynne sølet for moderne motorer)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

fungerer og kjøre biltema olje under første oppstart og bytte etterpå. men ikke mineral. skal vere syntetisk olje pga hydrauliske løftere.

 

jeg vil anbefalle castrol 5-30

 

Fikk høre mineral i innkjøringsfasen av de på sylinderservice, så hører nok på dem

 

I din situasjon så hadde jeg først kjørt ca. 1000 km på mineralolje og deretter brukt den oljen som Cosworth selv anbefaler og som engelske Cosworth eksperter både bruker og selger.

 

For å finne ut hva man etter 40 års erfaring med 1000 vis av motoroverhalinger konkluderer med, les Jan Arne Markussens norske motorbok.

 

Fellesnevner: Mobil 1. (Og da blir det "gode gamle" 5W/50 og ikke dette nyere tynne sølet for moderne motorer)

 

ok. 5-50 høres ikke så dumt ut nei. syns kanskje 5-30 hørtes litt vel tynt ut, men funker vel det å kanskje

 

hei mineral ojle først.....

 

ja, kjører på det nå :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor mineral olje permanent ??

Hvorfor ikke?

Ærlig talt så har jeg ikke noe greie på hvorfor, derfor har jeg gjort som jeg har fått beskjed om av noen som har litt over middels erfaring med disse motorene. Det er jo erfaring også, ikke bare lærebok teori.

 

Så langt har det fungert uten problemer i 3 år/20000km. Så da fortsetter jeg med det.

Kjøper mange 100 liter olje i året til en god del andre kjøretøy, og levrandøren sa også at det var riktig olje og bruke på min motor.

Olek kjører vel også på samme tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke?

Ærlig talt så har jeg ikke noe greie på hvorfor, derfor har jeg gjort som jeg har fått beskjed om av noen som har litt over middels erfaring med disse motorene. Det er jo erfaring også, ikke bare lærebok teori.

 

Så langt har det fungert uten problemer i 3 år/20000km. Så da fortsetter jeg med det.

Kjøper mange 100 liter olje i året til en god del andre kjøretøy, og levrandøren sa også at det var riktig olje og bruke på min motor.

Olek kjører vel også på samme tror jeg.

 

 

jeg har også kjørt denne oljen i 3 år og vært knallfornøyd med den, selvfølgelig så knattrer det litt når motoren er kald for den er så tykk, men har fungert veldig bra både av og på banen. Valvoline VR1 SAE 20W50 Racing (Mineral) heter den olek og jeg kjører på. dette er også etter anbefaling fra jens hannestad.

Ford Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det et utspill fra EN person. Må jo si at jeg aldri har lest om minerla olje permanent noen andre plasser til disse hp-bilene våre. Funker det så funker det, håpe det funer de neste 3 årene også :)

 

Jeg bruker Castrol 10W60 og er godt fornøyd med den. Sikkert overkill for meg da det ikke går i banekjøring eller særlig harde pådrag.

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det et utspill fra EN person. Må jo si at jeg aldri har lest om minerla olje permanent noen andre plasser til disse hp-bilene våre. Funker det så funker det, håpe det funer de neste 3 årene også :)

 

Jeg bruker Castrol 10W60 og er godt fornøyd med den. Sikkert overkill for meg da det ikke går i banekjøring eller særlig harde pådrag.

 

 

Olek prøvde Castrol TWS Motorsport nå på banen sist gang vi var å kjørte. han har aldri hatt så høy oljetemp noen gang, slet skikkelig og da var det dårlig vær også. Dette skal jo være en veldig bra olje, som mange skryter av. Men dette er noe vi aldri skal bruke igjen iaf. slik har det aldri vært med den mineral oljen.

Ford Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Olek prøvde Castrol TWS Motorsport nå på banen sist gang vi var å kjørte. han har aldri hatt så høy oljetemp noen gang, slet skikkelig og da var det dårlig vær også. Dette skal jo være en veldig bra olje, som mange skryter av. Men dette er noe vi aldri skal bruke igjen iaf. slik har det aldri vært med den mineral oljen.

 

vet om flere som har slitt med Castrol olje med høy temp og tap av oljetrykk på bane

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

ok. 5-50 høres ikke så dumt ut nei. syns kanskje 5-30 hørtes litt vel tynt ut, men funker vel det å kanskje.

Det spørs hva du mener med "funker" og evt hvordan en olje som ikke funker oppfører seg.

For å presisere;

Motorolje som emne er faktisk ett ganske stort felt og det er mye å lese og lære. Det er haugevis med forskjellige egenskaper som kan diskuteres. Å tro at de nyeste oljene (som selvfølgelig er designet etter de nyeste kravene og for de nyere motorene som det på verdensbasis går flest av) er det som passer best til en gammel Cosworthmotor med røtter tilbake til 60 tallet er selvsagt helt på viddene feil.

 

Styr klar moderne søl. Cosworthmotoren er ikke konsturert for å bruke det. La alle de som er skråsikker i sin sak pga alt de IKKE vet ta seg av den biten og sjekk Burtonpower, PJ, Harvey Gibbs, Jens Hannestad og andre som har vært med en stund og VET hva denne MOTOREN trives med. Drit i hva eieren føler og innbiller seg som følge av for lite informasjon / kunnskap.

 

"Når det gjelder å foreta dårlige valg innen emnet motor så virker det som det ikke finns noen erstatning for uerfarenhet." <_<

 

Andre har forsøkt slike oljer på Cosworther før så det skulle være helt unødvendig å gjøre den samme tabben om igjen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også kjørt denne oljen i 3 år og vært knallfornøyd med den, selvfølgelig så knattrer det litt når motoren er kald for den er så tykk, men har fungert veldig bra både av og på banen. Valvoline VR1 SAE 20W50 Racing (Mineral) heter den olek og jeg kjører på. dette er også etter anbefaling fra jens hannestad.

 

Åssen er denne oljen til vanlig bruk på veg? bilen blir kun brukt på sommeren.

Link to comment
Share on other sites

valvoline-olja er helt grei sommerolje det, bane og vei.

 

er bare hvis du kjører tidlig på våren og sent på høsten og det er 0-5 grader ute som motoren høres ut som en tresker.

 

Takk for tips, da blir det nok denne olja framover.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...