Jump to content

18" på Sierra


TurboX

Recommended Posts

Som topic sier, er det noen her som har fått 18" felger godkjennt i vognkort? Evt innpress, bredde og dekkdim?

Eller vil det gjøre saken mye enklere å gå for 17"?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kommer til biltilsynet og kun skal ha godkjent 18" i vognkortet men samtidig har coilovers foran og bak montert, vil dem slå seg vrange da tru?

 

 

Jepp da er det bare å reise hjem igjen å skru på org dempere og fjærer og komme dit en gang til <_<

Så ikke å annbefale.

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

har hørt litt på bt her ang dekk og felg dim på sierra og svaret jeg har fått er at ruleomkrets må være innenfor 5% fra det som står org i vognkortet, dekk og felg må være innenfor skjermbua og et må være innenfor 7,5 fra org..

 

så om hjula dine passer med dette og bilen ellers er i stand til å gå igjenom en eu kontroll på naf så skal det gå bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Her var det alltids svar, i hytt og gevær.. hehe..

Men det jeg egentlig trenger da, er dekkdim org på sierra mk2, så jeg kan regne ut rulleomkrets?

Felgene det er snakk om er 7,5" x 18", ET 35. 215/35 skulle kanskje funke..?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Du må ha med et ark/kopi vognkort på hva som er org på din bil, et ark som viser at din dim(18" felger) er innenfor pluss/minus 15 innpress,dvs maks 7,5 per side.dette ligger på nett(dekkalkulator) og at rullekretsen er innenfor 5%. Så skal bilen ikke subbe med full sving(det prøver de på biltilsynet)

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

okay.. liten glipp der gitt :blush: hørte naf reklamen om eu kontroll på radioen når jeg skrev så da ble det vist det :whistling:

 

..men bilen må bestå en eu kontroll på bt for å få ting skrivd inn i vognkortet..

 

org dekk dim på dohcen min skal vist være 165/80 13" :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

..men bilen må bestå en eu kontroll på bt for å få ting skrivd inn i vognkortet..

 

org dekk dim på dohcen min skal vist være 165/80 13" :ph34r:

 

Stemmer ikke.. Det blir kontrollert det som er viktig for det du skal godkjenne.

Så når du skal godkjenne felger/dekk i vognkort, så har ikke det noe med om du har en lyspære som er defekt.

Og dette skal heller ikke virker inn på om du får hjulene godkjent.

Dette har de ikke kapasitet til, og det er ikke slik det er.

Du må ha bilen inn til en kontroll på biltilsynet, men ikke en EU-kontroll.

 

Dersom dekkdim på din bil er 165/80-13, ja da er 215/35-18 mulig å få godkjent på din bil.

 

Omkrets

165/80-R13 - 186.67 cm

215/35-R18 - 190.91 cm

 

Endringer

4.24 cm (2.27 %)

 

Avvik 80 km/t med ny dim

81.78

 

Så sant du monterer 18" felger som er innenfor lovlig innpress (max 7,5mm avvik pr.felg),

og det ikke subber, så skal det være mulig å få godkjent :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer ikke.. Det blir kontrollert det som er viktig for det du skal godkjenne.

Så når du skal godkjenne felger/dekk i vognkort, så har ikke det noe med om du har en lyspære som er defekt.

Og dette skal heller ikke virker inn på om du får hjulene godkjent.

Dette har de ikke kapasitet til, og det er ikke slik det er.

Du må ha bilen inn til en kontroll på biltilsynet, men ikke en EU-kontroll.

 

Dersom dekkdim på din bil er 165/80-13, ja da er 215/35-18 mulig å få godkjent på din bil.

 

Omkrets

165/80-R13 - 186.67 cm

215/35-R18 - 190.91 cm

 

Endringer

4.24 cm (2.27 %)

 

Avvik 80 km/t med ny dim

81.78

 

Så sant du monterer 18" felger som er innenfor lovlig innpress (max 7,5mm avvik pr.felg),

og det ikke subber, så skal det være mulig å få godkjent :)

 

bra svar. Husk også at sporvidden ikke må endres for mye, men det henger vel sammen med innpresset

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er der innpresset kommer inn :)

Man har lov å endre sporvidden med inntil 15mm totalt, både bredere og smalere.

Så viss man har f.eks. ET40 (er vel det som er org. på vanlig Sierra?) så kan man montere felger med innpress fra ET32,5 og opp til ET47,5.

Dersom man overskrider dette blir sporvidden forandret med mer enn 15mm, og man får det ikke godkjent i vognkort.

 

Men jeg personlig ville nok heller montert de og sluppet å vært innom biltilsynet og risikert å fått påpek for andre ting (usaklige og ikke, vet jo hvordan det kan være) og heller godkjenne det viss man får mangellapp på f.eks. teknisk kontroll.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Få godkjent 18" på vanlig sierra trur jeg du skar slite litt med. Hvis du ikke treffer riktig fyr.

Jeg skulle godkjenne 17 x 7 205/40 på min. Og det hjalp det ikke bare med at hjula var innafor skjermer og riktig rulle omkrets.

De skall ha et tuv papir på felgene, og uten det fikk jeg ikke godkjent. Også et problem hvis bilen hadde vært senka sa kontroløren.

Spurte han da så om godkjenning av 18", og svaret jeg fikk da var at i tillegg til tuv papir på felger så måtte jeg ha et skriv av ford

på at bilen kunne kjøres på 18".

 

Det med 15mm sporvidde endring mener jeg er det du kan endre uten og få det i vognkortet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...