Jump to content

Kraftløs Zetec Under 4000 rpm


Guest Hampis

Recommended Posts

Guest Hampis

:glare: Hei!

Æ har en Escort 1,6 clx Zetec (Reg. 1. Gang Jan. 96). Plages med veldig dårlig kompresj. på 3!! sylindre. (Kjenner til problemer med at ventilene "henger"

på noen modeller...) Bilen starter normalt, men dør ut etter et minutt hvis ikke turtallet holdes oppe over 2000 når den er kald. Etterhvert som temp. stiger "ordner ting seg, å motoren fungerer igjen. Men her kommer spørsmålet; Hvorfor er bilen kraftløs opptil ca. 4-4500 omdr.?? For da plutselig kommer alle 90 hestene tilbake?

Håper noen kan hjelpe til, da jeg er usikker på om det egentilg er toppen som er problemet...

Ellers e bilen gullego, Gått 208000 "feilfrie" km.

Mvh.

Hampis

Link to comment
Share on other sites

prøvd å bytte plugger. kun orginale ford-plugger er godt nok på disse motorene. har opplevd at pluggbytte kan gjøre underverker. bytt gjerne ledninger også for å være sikker

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Hampis

Hei igjen, å takk for responsen.

Har prøvd å bytte tenningsdeler med jevne mellomrom uten at det gjør noen forskjell, så jeg er i ferd med å ta av de hydr. løfterne, for måling av ovalitet / slitasje etc. Før jeg plukker av selve toppen for å sjekke ventilene. Fikk også høre at det kan danne seg avleiringer inne i hydr. løftere som kan resultere i at ventilene ikke lukker skikkelig, når "motoroljen ikke er av beste kvalitet" ( Har bestandig brukt Ford Xr+? Delsyntetisk) Noen som kan / vil bekrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest Hampis
95% sikker på at det er brente ventiler.Naboen min kjøpte seg ny bil,96 Escort 1.6 som putret og gikk ujevnt på tomgang...jeg sa med en gang at det er brente ventiler men han trodde ikke på meg.På fredag hadde han vært på sjekk hos Ford og de fant ut at det var dårlig kompresjon på syl.2 og 3...brente ventiler sa de på Ford.

 

Har hørt om at det kan bli for høyt trykk i de hydrauliske ventilløfterne,som gjør at ventilene ikke lukker, men det tror jeg var på de tidligere modellene. Men da ville du kanskje hatt dårlig komp. på alle sylindrene...? Er det bare på en eller 2 sylindrer så er det nok brente ventiler.

 

 

Jo, tror det stemmer nok med for høyt trykk i løfterne, har hørt det hos Ford Motor Norge, men det gikk visstnok ut en servicebulletin på utbedr. av dette på berørte mod. ble det sagt. (Noe med en overtrykksventil, + no triks med oljepumpa).

Det er ikke sikkert dette er gjort på min bil, men det finner man ut etterhvert.

Såfremt ingen bolter knekker, så skal toppen av i morra kveld.

Takk for svar . (Usikkerheta forsvant, så nu skal det mekkes for alle penga.)

 

Mvh.

Hampis

Edited by Hampis
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest rapidspeed

da skal du først prøve noe så enkelt som å ta av koblingen på luftmassemåleren... da gikk min som en kule.. byttet lmm og alt ok... og det var akkurat samme symptomene som på din... luftmengdemåleren er forbruksvare på escort.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...