Guest HansV Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Jeg har kjørt en 93 MKI 1.8 stasjonsvogn i 6 år, og nå vurderer jeg å oppgradere til en 99 MKII 1.8 stasjonsvogn.Hva er egentlig de store forskjellene her. Har nå en ribba versjon og den "nye" bilen er en gia, så den har selvsagt mer utstyr. Er disse bedre lydisolert?Hva er egentlig forskjellen på motorene? Jeg synes 99.modellen har mer ventilkakling, er det normalt eller ett dårlig tegn?Hva er intervallet for bytte av registerreim på MKII?Bilen har en raslelyd/vibrasjon i motoren ved pådrag på lavt tyrtall, som blir borte når den passerer 3000. Hva kan dette vært? Dyrt å reparere?Klutsjen virker rar og jeg klarte ikke å ta i gang uten vibrasjoner hvis jeg ikke dro opp turtallet ganske høyt. Er dette tegn på gåen klutsj? Godt å kjøre med var det i hvertfall ikke. Motoren kjennes også litt rar ut på lave turtall, men går fint når den får opp farten. Skal få lest ut feilkodene og tatt en avgasstest før eventuelt kjøp.Bilen er fin i lakken bortsett fra den vanlige rusten bak forhjulene og under dørhåndtakene. Den var Merkasolbehandlet i 2004 og ser ikke ut til å ha annen rust, men jeg skal få skjekket understellet skikkelig. I tillegg er bakfangeren knekt.Hva er en fornuftig pris for denne bilen, som har gått 218000km?Tenkte å by omtrent 25000, men får se hva som dukker opp av feil etter en skjekk på verksted. Er det fornuftig å betale noe mer for denne bilen som har godt så langt? Kjenner selger godt, så jeg vet i hvertfall at jeg ikke blir forsøkt lurt.Skal også prøvekjøre en identisk bil som en kompis eier for å sammenligne (u)lyder. Takker på forhånd for alle råd og innspill! Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 reg.reim intervall er 120 000 km eller 5 år. det som inntreffer først. det er i hvertfall det på sølvtopp motoroene, men du har kanskje blacktop. (svart motortopp)De vibrasjonene kan rett og slett bare være pluggene. zetec-motorene er kresne på tennplugger har jeg erfart. Hvis du senker budet med 5000 så tror jeg det begynner å låte litt mer. sjekk priser på finn eller noe før du kjøper så du har noe mer å gå etter;) - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HansV Posted August 8, 2009 Share Posted August 8, 2009 Er ikke sikker på om det er en black top, men det skal jeg skjekke. Hva er forskjellen på disse? Er det samme interval på reima? På nettet så jeg nevnt 100000/4 år for disse motorene, men det vil selvsagt vær avhengig av bruken. Jeg mener at skifteintervalet ble justert ned fordi reimene hadde en tendens til å ryke før de skulle.Hvordan er det forresten å få skimset opp ventilene på denne motoren? Dyr affere eller noe jeg kan gjøre selv med ett skimsesett? Det er ikke pluggene som gir vibrasjonene, tror jeg. Har hatt det på den jeg har nå, og det oppførte seg helt annerledes. Jeg hører bare lyden, men merker ikke noe på hvordan motoren går.Jeg har skjekket priser på finn og autodb, så jeg vet omtrent hva de ligger på. Jeg vil gjerne ha denne bilen selv og den har litt småfeil fordi den har masse utstyr og er bra karosserimessig. Vil bare forsikre med om at det ikke blir alt for dyre reperasjoner før jeg kjøper den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 99 har black top, reg reim intervall er 10 år eller 150 000 km, men jeg ville ha skifta tidligere. Reima går nok 500k, men strammehjulet har jeg sett havari på etter 120k. 100 k er nok fornuftig Og ventilklaringen skal også kontrolleres/justeres med shims etter 150k. Rasling kan være mye, varmeskjold på manifold/eksosanlegg f.eks Sjekk bremserørene under bil akkurat der de forsvinner over bensintanken Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HansV Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Takker! Jeg var ikke klar over at black top hadde lengre skifteinterval.Bremserørene var jeg derimot klar over, måtte bytte de på min 93 modell ved forrige EU fordi de var rustene akkurat der.Tror ikke raslelyden er noe eksternt som skrangler. Det hørtes mer ut som det kom fra en pumpe e.l. Er det forresten noen som vet hvor ofte vannpumpa bør byttes på denne modellen? Fant ikke noen papirer på att det var gjort, og det ser ut til at den bruker litt vann. Fikk lekkasje på 93 modellen for 3-4 år siden, men oppdaget det heldigvis før det var tomt...Er det nødvendig å ta av registerreima for å bytte vannpumpe på black top motoren, slik det er på den gamle typen?Bilen har forresten også ett annet problem: spilleren kobler ut av å til når den kjører i humper og må reaktiveres med kode. Er dette ett vanlig problem det er lett å fikse? Er det en grei sak å bytte ut spilleren, eller evt. bygge om til en standard CD spiller?Hvilke erfaringer har folk med clutchproblemer på MKII? Hvordan arter det seg, og er det greit å fikse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now