Jump to content

Recommended Posts

Posted

jeg lure på hvilken grunning og sparkel er det best å kjøpe til å ha på en bil etter den er blitt sveisa inn nye deler på?

hva slags rekke følge skal jeg følle?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Posted

ok. er det fin sparkel eller må en bruke glassfibersparkel?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Posted
  tuszi said:
fin sparkel ja. vis bulken er for stor hadde jeg prøvd å banka den litt ut for å ungå for mye sparkel :)

 

ok. skal få kjøpe inn sparkel og grunning og få kjøpe 2 nye framskjerm og få begynne å sveise på bilen

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Posted

Ville muligens først lagt på som wingdude sa men mattet ned litt før jeg legger på sparkelen ;)og selvfølgelig prøve å bruke minst mulig sparkel :)

Guest BossCat
Posted
  sierra said:
hei angående rekkefølge på påføring så står det at sparkel skal legges på blank ubehandlet plate.

 

 

Og flere av bilprodusenten har dei senere år gått ut med å kreve grunning før sparkel, for at garantien skal fortsette å gjelde etter en reparasjon

Posted

Har også sett det står "påføres på bart metall" på sparkelbokser for "hobby" markedet (hagmans osv) Det jeg lærte var iallefall at det skulle grunnes før sparkling. Uansett. Blir det samme som lakk og alt annet. Er kun grunning som har den ene oppgaven i livet å lage god heft og sitte godt på bart metall.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

har ingenting med hobby verksted å gjøre at du legger sparkelen på bart metall. men det sier jo seg selv at kommer det litt fukt under sparkelen så er rusta i gang med en gang !

Posted

Det og legge sparkel på bart metall kan da umulig være noe problem så lenge du står i et temperert rom.

Bare vask med vaske tynner og ikke ta på det bare metallet så går det nok helt fint.

Men har det vært rust der ville jeg ha lagt på syregrunning og epoxy før sparkel.

Etter det jeg har blitt fortalt av min lakk forhandler så skal man ikke legge sparkel rett på syre grunning så derfor må du ha på epoxy

Og hvis du skal være redd for fukt så er heller ikke grunning/filler tett på noen måte.

Posted
  sierra said:
uff da... jobber på "hobby" verksted jeg da.

 

De fleste oppretter-verksteder er vel "hobby-verksteder" i den forstand ja. Dessverre tenkes det kun profitt, og holdbarheten trenger jo ikke være lenger enn noen få år med tanke på garanti på jobben.

Men ser man på de som virkelig gjør det skikkelig, uten tanke på tidsbruk og kostnad, ja da er det rekkefølgen jeg beskreiv som duger.

Kjøper man sparkel som det står kun kan påføres bart metall, kast dritten !

Posted

Kan godt tenke det finnes bøker det står at hagmanns is the shit, men det er desverre ikke tilfelle gutten.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...