ford87 Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 jeg lure på hvilken grunning og sparkel er det best å kjøpe til å ha på en bil etter den er blitt sveisa inn nye deler på?hva slags rekke følge skal jeg følle? Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Først to-komponenet syregrunning, deretter to-komponent epoxy grunning, så kan du sparkle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 ok. er det fin sparkel eller må en bruke glassfibersparkel? Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 fin sparkel ja. vis bulken er for stor hadde jeg prøvd å banka den litt ut for å ungå for mye sparkel Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 fin sparkel ja. vis bulken er for stor hadde jeg prøvd å banka den litt ut for å ungå for mye sparkel ok. skal få kjøpe inn sparkel og grunning og få kjøpe 2 nye framskjerm og få begynne å sveise på bilen Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 hei angående rekkefølge på påføring så står det at sparkel skal legges på blank ubehandlet plate. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Ville muligens først lagt på som wingdude sa men mattet ned litt før jeg legger på sparkelen ;)og selvfølgelig prøve å bruke minst mulig sparkel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BossCat Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 hei angående rekkefølge på påføring så står det at sparkel skal legges på blank ubehandlet plate. Og flere av bilprodusenten har dei senere år gått ut med å kreve grunning før sparkel, for at garantien skal fortsette å gjelde etter en reparasjon Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 (edited) mulig det.. Edited August 6, 2009 by sierra "cossi" Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted August 8, 2009 Share Posted August 8, 2009 Har også sett det står "påføres på bart metall" på sparkelbokser for "hobby" markedet (hagmans osv) Det jeg lærte var iallefall at det skulle grunnes før sparkling. Uansett. Blir det samme som lakk og alt annet. Er kun grunning som har den ene oppgaven i livet å lage god heft og sitte godt på bart metall. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 uff da... jobber på "hobby" verksted jeg da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 har ingenting med hobby verksted å gjøre at du legger sparkelen på bart metall. men det sier jo seg selv at kommer det litt fukt under sparkelen så er rusta i gang med en gang ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Det og legge sparkel på bart metall kan da umulig være noe problem så lenge du står i et temperert rom.Bare vask med vaske tynner og ikke ta på det bare metallet så går det nok helt fint.Men har det vært rust der ville jeg ha lagt på syregrunning og epoxy før sparkel.Etter det jeg har blitt fortalt av min lakk forhandler så skal man ikke legge sparkel rett på syre grunning så derfor må du ha på epoxy Og hvis du skal være redd for fukt så er heller ikke grunning/filler tett på noen måte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 uff da... jobber på "hobby" verksted jeg da. De fleste oppretter-verksteder er vel "hobby-verksteder" i den forstand ja. Dessverre tenkes det kun profitt, og holdbarheten trenger jo ikke være lenger enn noen få år med tanke på garanti på jobben.Men ser man på de som virkelig gjør det skikkelig, uten tanke på tidsbruk og kostnad, ja da er det rekkefølgen jeg beskreiv som duger.Kjøper man sparkel som det står kun kan påføres bart metall, kast dritten ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 vet ikke hva annet jeg skal si enn å kjøp deg ei bokog les litt i den... Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Kan godt tenke det finnes bøker det står at hagmanns is the shit, men det er desverre ikke tilfelle gutten. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Sveisa på ei plate og dekka med zink spray og glassfibersparkel jeg, får se hvor lenge det holder 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 går for det meste i wurth og berner.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now