Thmz Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 jeg snakket nettop med kverneland bil trondheim der jeg snakka med en fyr som heita bjørn petteresen og han sa til meg at jeg må snakke med biltilsynet for å få min godkjent. siden ford ikke har lengre papir på ombygging lengre eller hva han kalte det. og det var sånn en måtte gjøre no tildags for å få bilen godkjent var å snakke med biltilsynet. jeg bygger ikke om cab men en stasjonsvogn til rs turbo håper jeg får godkjent men det ser ikke så lyst ut siden han sa at måtte snakke med biltilsynet. ja det er nok biltilsynet du må til for å godkjenne ja, har visst allti vært det. men det jeg sliter med er å få taki en rs turbo som er godkjent ombygd (cab). for å få papirer på at karroseriet tåler vridningen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Går en godkjent ombygd en i Sandefjord. Er til salgs nå også foresten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 (edited) http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18700647 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18630492 Edited August 24, 2009 by Fakeworth -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cortiworth Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 (edited) ja det er nok biltilsynet du må til for å godkjenne ja, har visst allti vært det. men det jeg sliter med er å få taki en rs turbo som er godkjent ombygd (cab). for å få papirer på at karroseriet tåler vridningen! Jeg skjønner ikke helt logikken i hvorfor BT er så opphengt i vridning av karosseri i forbindelse med motorbytte. Det vrimomomentet som motoren utfører på karossereiet er bare en liten del av de vridningskreftene et karosseri blir utsatt for. Kjører du et hjul opp på en høy fortaukant har du et vrimoment på 2500Nm+ i karosseriet uten at noen bil jeg vet om tar skade av det. (1000kg bil, lik vekt på hvert hjul) Det største vrimoment som motoren kan overføre til karosseriet = det vrimoment som dekkene kan overføre til underlaget. I lave gir spinner dekkene før maks motormoment er oppnådd, det er først i høyere gir at fullt dreiemoment kan nyttes uten at en bryter veigrepet. Med nok dreiemoment kan det skje i alle gir, men jeg trir ikke det er mange som har en bil som mister feste i 5-6 gir på tørr asfalt Hvis en setter slicks på en motorsvak bil vil jeg påstå at det er større momentpåvirkning av karosseriet kontra en trimmet bil / ombygget bil med gatedekk. I alle fall ved en brå start når en dumper clutchen med litt turtall på hjulvispen. En skal bygge en ganske ekstrem dragrace bil før selve karosseriet blir et problem. Dreiemoment er ikke annet en kraft x arm. Setter du en 1m sveiv på veivakselen, bolter fast drivhjulene i underlaget og vrir med 100kg = 1000Nm kan jeg vanskelig se for meg at karosseriet blir særlig deformert. Jeg tror det er større fare for at clutchen slurer eller at gearkassen tar kveld. At ikke BT-folk skjønner slikt ungdomskole pensum forundrer meg stort. Newtons 3. lov forenklet til: kraft = motkraft. Hvis jeg er helt på jordet ser jeg gjerne at noen retter opp eventuelle brist i logikken. Edited August 24, 2009 by Cortiworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 26, 2009 Author Share Posted August 26, 2009 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18700647 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18630492 setter stor pris på hjelpen fra dere!men nå har jeg et større problem!!, jeg har fått taki vognkort fra 2 stk godkjent ombygde rs turbo cab'er,å i dag har jeg vært i kontakt med biltilsynet.jeg har papirer på at donorbilen jeg tar drivverk, bremser, motor osv ifra, er stemplet fra godkjent verksted at alt det vesentlige er byttet.(dette er og en godkjent ombygd rs turbo, ikke cab)jeg har snakket med Killingberg på Trondheim trafikkstasjon, å han sa at det er uvesentlig at andre har fått godkjent disse bilene med rs turbo, og at det var mitt karroseri vi snakker om, å daværende tidspunkt de ble godkjent på var i en tid da "reglene ikke var så strenge"!å jeg sa at det fortsatt i dag er det samme karroseri og at en spade som ble godkjent i 2003, kan vel også bli godkjent i 2009 ?Han sier at han ikke kan se at det står noe om hva "kontolløren" tok utgangspunkt ifra når han godkjente den bilen jeg oppgir.Min bil er 90 HK. å da mener han at det blir for stor effektøkning!?, å da sa jeg at jeg vet at escort xr3i cab ble rullet ut fra fabrikk med 108hk, men OGSÅ det var uvesentlig siden det var MIN bil vi snakket om!? han snakker stikk i strid mot det han har sagt tidligere!! Jeg fikk beskjed om å få taki papirer på om råkarroseriet mitt tåler ombyggingen fra 90hk til 132hk.Da skal det vel være nok å oppgi chassy/regnr fra andre biler som har fått godkjent dette?Hva skal/kan jeg gjøre med dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 setter stor pris på hjelpen fra dere!men nå har jeg et større problem!!, jeg har fått taki vognkort fra 2 stk godkjent ombygde rs turbo cab'er,å i dag har jeg vært i kontakt med biltilsynet.jeg har papirer på at donorbilen jeg tar drivverk, bremser, motor osv ifra, er stemplet fra godkjent verksted at alt det vesentlige er byttet.(dette er og en godkjent ombygd rs turbo, ikke cab)jeg har snakket med Killingberg på Trondheim trafikkstasjon, å han sa at det er uvesentlig at andre har fått godkjent disse bilene med rs turbo, og at det var mitt karroseri vi snakker om, å daværende tidspunkt de ble godkjent på var i en tid da "reglene ikke var så strenge"!å jeg sa at det fortsatt i dag er det samme karroseri og at en spade som ble godkjent i 2003, kan vel også bli godkjent i 2009 ?Han sier at han ikke kan se at det står noe om hva "kontolløren" tok utgangspunkt ifra når han godkjente den bilen jeg oppgir.Min bil er 90 HK. å da mener han at det blir for stor effektøkning!?, å da sa jeg at jeg vet at escort xr3i cab ble rullet ut fra fabrikk med 108hk, men OGSÅ det var uvesentlig siden det var MIN bil vi snakket om!? han snakker stikk i strid mot det han har sagt tidligere!! Jeg fikk beskjed om å få taki papirer på om råkarroseriet mitt tåler ombyggingen fra 90hk til 132hk.Da skal det vel være nok å oppgi chassy/regnr fra andre biler som har fått godkjent dette?Hva skal/kan jeg gjøre med dette?dra til en annen trafikkstasjon med mer kompente folk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 26, 2009 Author Share Posted August 26, 2009 dra til en annen trafikkstasjon med mer kompente folk ja har tenkt på dette, men Trafikkstasjonen på sluppen i trondheim er rett ved siden av meg. å han jeg snakket med var den mannen som godkjente biler.men jeg fikk høre at trafikkstasjonen i namsos ikke var fullt så streng. Så skal holde dere oppdatert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 ja har tenkt på dette, men Trafikkstasjonen på sluppen i trondheim er rett ved siden av meg. å han jeg snakket med var den mannen som godkjente biler.men jeg fikk høre at trafikkstasjonen i namsos ikke var fullt så streng. Så skal holde dere oppdatert nå har jeg prøvd 3 andre trafikkstasjoner, men til ingen nytte.. alle sier det samme.. hva f kan jeg gjøre med dette da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 nå har jeg prøvd 3 andre trafikkstasjoner, men til ingen nytte.. alle sier det samme.. hva f kan jeg gjøre med dette da?[/quote nå har jeg snakket med kverneland bil.De sa at de kunne ta inn bilen for å se om alt det vesentlige er byttet, å han sa at han kunne gå god for at min bil tåler ombyggingen!holder dette mål til biltilsynet ? han skulle selvfølgelig få det nedskrevet på papir å stempel! tror dere at BT kan godta dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 jeg har snakket med BT ang ombygging. dem kan ikke bestemme om bilen er forsvarlig ombygd, MEN, det kan ett Ford verksted gjøre. så om dem går over bilen din, finner ut at alt er ok, ok skriver ett papir med dette, og stempler det, så skal BT godkjenne dette Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 jeg har snakket med BT ang ombygging. dem kan ikke bestemme om bilen er forsvarlig ombygd, MEN, det kan ett Ford verksted gjøre. så om dem går over bilen din, finner ut at alt er ok, ok skriver ett papir med dette, og stempler det, så skal BT godkjenne dette okei, så når Kverneland bil (ford forhandler) kan gå god for meg, så vil det si at godkjenningen er i boks hvis alt annet stemmer ?You guys made my day!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 kverneland bil er jo ett godkjent ford verksted, det var dette BT sa til meg. kan GODT hende det ikke hjelper hos deg.det er jo flere cab i norge som er godkjent som rst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 (edited) kverneland bil er jo ett godkjent ford verksted, det var dette BT sa til meg. kan GODT hende det ikke hjelper hos deg.det er jo flere cab i norge som er godkjent som rst? altså det BT sa til meg var at jeg måtta ta kontakt med en "godkjent" ford forhandler som kan gå god for at min escort xr3i cabriolet tåler ombyggingen, å det sa vedkommende på kverneland bil at han kan skrive under på..da må vel dette holde? å ja, det går en del godkjent ombygde rs turbo cab'er rundt om i landet. men som BT sa "de ombygde rs turbo'ene som du sikter til, er godkjent i en tid da ansatte hos BT så litt mellom fingrene, å mye rart foregikk" enn å si noe sånt ? Edited August 27, 2009 by Thmz Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 altså det BT sa til meg var at jeg måtta ta kontakt med en "godkjent" ford forhandler som kan gå god for at min escort xr3i cabriolet tåler ombyggingen, å det sa vedkommende på kverneland bil at han kan skrive under på..da må vel dette holde? å ja, det går en del godkjent ombygde rs turbo cab'er rundt om i landet. men som BT sa "de ombygde rs turbo'ene som du sikter til, er godkjent i en tid da ansatte hos BT så litt mellom fingrene, å mye rart foregikk" enn å si noe sånt ?det beste da hadde jo om en av bilen var godkjent av han Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 28, 2009 Author Share Posted August 28, 2009 det beste da hadde jo om en av bilen var godkjent av han haha ja det hadde gjort deg Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 altså det BT sa til meg var at jeg måtta ta kontakt med en "godkjent" ford forhandler som kan gå god for at min escort xr3i cabriolet tåler ombyggingen, å det sa vedkommende på kverneland bil at han kan skrive under på..da må vel dette holde? å ja, det går en del godkjent ombygde rs turbo cab'er rundt om i landet. men som BT sa "de ombygde rs turbo'ene som du sikter til, er godkjent i en tid da ansatte hos BT så litt mellom fingrene, å mye rart foregikk" enn å si noe sånt ? da er "problemet" løst da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted August 31, 2009 Author Share Posted August 31, 2009 da er "problemet" løst da du tror det ja ? snakket med bt i dag.. hjelper ikke at et Ford verksted går god for at bilen tåler ombyggingen. bilen min må til et "uavhengi TUV labratorium" i sør-sverige eller i tyskland! jeg spurte han om hvis jeg tok kontakt med de, å om de hadde testet en escort xr3i cab, kan jeg da få tilsendt papirer fra den bilen som ble testet.å da sa han at det hjelper ingenting, for på det papiret står ikke chassynummeret mitt.begynner å gi opp dette her altså Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 du tror det ja ? snakket med bt i dag.. hjelper ikke at et Ford verksted går god for at bilen tåler ombyggingen. bilen min må til et "uavhengi TUV labratorium" i sør-sverige eller i tyskland! jeg spurte han om hvis jeg tok kontakt med de, å om de hadde testet en escort xr3i cab, kan jeg da få tilsendt papirer fra den bilen som ble testet.å da sa han at det hjelper ingenting, for på det papiret står ikke chassynummeret mitt.begynner å gi opp dette her altsåhvorfor skal ha vite dette og hvorfor skal han pålegge deg å koste på det flere tusen når han likevel snakker seg selv stikk i mot. først sier han du må ha det og det. for så å endre på det hele tiden. skulle hatt alt han sa skriftlig slik at du har ditt på det tørre og han driter seg ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 dette blir for drøyt. snakk med en annen behandler. her er det MYE rare svar fra BT...kan bli så JÆV** borbanna på dem grunnet forskjellige svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 kan klage på det snakka med en jeg kjenner på bt idag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michaelw Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Noe nytt som har skjedd her eller? 1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]- 1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]- 1972 Corvette LS7 - 565HK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted September 4, 2009 Author Share Posted September 4, 2009 Noe nytt som har skjedd her eller? dropper hele godkjenningsprosessen, ikke noe vits.. da må jeg dra til sør-sverige eller tyskland på labratorium å få den testa.. koster skorta!! men neste helg drar jeg å kjøper en godkjent ombygd rs turbo cab..så blir rs turbo i deler til salgs dette blir for drøyt. snakk med en annen behandler. her er det MYE rare svar fra BT...kan bli så JÆV** borbanna på dem grunnet forskjellige svar. har prøvd, men de bare henviser meg til han.. eller så har de 0 peiling.. blir så fi**e forbanna!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michaelw Posted September 4, 2009 Share Posted September 4, 2009 Nå fikk jeg nesten litt lyst til og grine.. 1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]- 1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]- 1972 Corvette LS7 - 565HK Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted September 4, 2009 Share Posted September 4, 2009 dropper hele godkjenningsprosessen, ikke noe vits.. da må jeg dra til sør-sverige eller tyskland på labratorium å få den testa.. koster skorta!! men neste helg drar jeg å kjøper en godkjent ombygd rs turbo cab..så blir rs turbo i deler til salgs har prøvd, men de bare henviser meg til han.. eller så har de 0 peiling.. blir så fi**e forbanna!!du kan klage på det som blir gjort. ville tatt å ringt til en i vestfold å hørt med han tror han heter petter elns. han har peiling og kan sikkert hjelpe deg litt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmz Posted September 7, 2009 Author Share Posted September 7, 2009 Nå fikk jeg nesten litt lyst til og grine.. ja du er ikke alene der gitt ; ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now