Guest winchestr Posted July 27, 2009 Posted July 27, 2009 Hei. Problemet er som følger: Var en tur i Sverige forrige uke, på veien dit begynte jeg å høre en høy during foran i bilen. Er ganske usikker på hvilken side det kommer ifra(for min del kan det kanskje høres ut som det er fra midten.) Lyden følger takten på hjula, og er høyst rundt 60-70km/t. Den er der når jeg kjører rett frem og svinger til venstre, men dersom jeg svinger til høyre forsvinner lyden. Har søkt litt rundt på dette med liknende saker, og da har drivknute og hjullager gått igjen. Noen som har en ide om hva det kan være?På forhånd takk.
Cosworth Racing1 Posted July 27, 2009 Posted July 27, 2009 Hei. Problemet er som følger: Var en tur i Sverige forrige uke, på veien dit begynte jeg å høre en høy during foran i bilen. Er ganske usikker på hvilken side det kommer ifra(for min del kan det kanskje høres ut som det er fra midten.) Lyden følger takten på hjula, og er høyst rundt 60-70km/t. Den er der når jeg kjører rett frem og svinger til venstre, men dersom jeg svinger til høyre forsvinner lyden. Har søkt litt rundt på dette med liknende saker, og da har drivknute og hjullager gått igjen. Noen som har en ide om hva det kan være?På forhånd takk.Hjullageret er jo lett å finne ut om er gåent. Bare å jekke bilen opp, og prøve å rikke inn og ut på dekket. (Ta tak oppe og nede på dekket). Skal ikke være noe slark da.Er det drivknuten må du vel åpne den for å se.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Siberiantiger Posted July 27, 2009 Posted July 27, 2009 Jeg har det på nøyaktig samme måte. Hos meg er det hjullageret som er gåent. MEN det er ikke noe slakke på hjulet i det hele tatt. Det var det ikke på bakhjulet da lageret var gåent der heller.. Og jeg har kjørt lenge med dette.. Bakhjulslageret var slik at når jeg åpnet det var det bittesmå skrubbsår i kulebanen som gjorde at det romlet.. MEN i verste fall kan hjulet gå helt i stå og du kan miste kontrollen på bilen din. Har faktisk hørt om tilfeller da hjulet har falt av.. Men det er ytterst sjelden.. Jeg ville nok ha tatt turen innom et verksted og bedt de se på det (slik ting koster som regel ingenting .. det gjør det ihvertfall ikke hos de 3 jeg er innom i blant) De tar en runde med bilen, jekker den så opp og tester på ruller for å se forskjell. Da vet du sikkert hvilket hjul det er gåent på. Du vil nok også høre det hvis du løfter opp hjulet på bilen og surrer det rundt.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Guest winchestr Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Takker for svar. Har jekket opp bilen og prøvde å dra i dekkene etter slark, men det finnes ingenting. Har også rullet hjulet rundt mens den er oppe uten at noen ulyder har kommet. Prøvde også å komme til hjullageret for å se på det. Men da jeg hadde tatt av kalipperen, skriva og sentermutteren prøvde jeg med en avdragen å få av tingen med hjulboltene i uten noe hell. Vet dere om det er noe clips eller liknende som jeg må løsne før den vil av? Når det er hjullageret skal det ikke rasle og skape ulyder når jeg snurrer på hjulet? Eller er det at jeg ikke fåt snurret hjulet fort nok for at det skal komme ulyder?
Cosworth Racing1 Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Takker for svar. Har jekket opp bilen og prøvde å dra i dekkene etter slark, men det finnes ingenting. Har også rullet hjulet rundt mens den er oppe uten at noen ulyder har kommet. Prøvde også å komme til hjullageret for å se på det. Men da jeg hadde tatt av kalipperen, skriva og sentermutteren prøvde jeg med en avdragen å få av tingen med hjulboltene i uten noe hell. Vet dere om det er noe clips eller liknende som jeg må løsne før den vil av? Når det er hjullageret skal det ikke rasle og skape ulyder når jeg snurrer på hjulet? Eller er det at jeg ikke fåt snurret hjulet fort nok for at det skal komme ulyder? Det er vel kanskje fordi du ikke har belastning på hjulet at lyden ikke kommer når du bare snurrer det for hånd.. Mitt hjullager var gåen på Cosworth'n min. Nettopp byttet venstre framme. Laget ikke lyd eller noe, men kunne bevege dekket cirka 3 cm inn/ut.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
grcossie Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Takker for svar. Har jekket opp bilen og prøvde å dra i dekkene etter slark, men det finnes ingenting. Har også rullet hjulet rundt mens den er oppe uten at noen ulyder har kommet. Prøvde også å komme til hjullageret for å se på det. Men da jeg hadde tatt av kalipperen, skriva og sentermutteren prøvde jeg med en avdragen å få av tingen med hjulboltene i uten noe hell. Vet dere om det er noe clips eller liknende som jeg må løsne før den vil av? Når det er hjullageret skal det ikke rasle og skape ulyder når jeg snurrer på hjulet? Eller er det at jeg ikke fåt snurret hjulet fort nok for at det skal komme ulyder? Du må ikke prøve å terse ut navet på den måten, da ryker hvertfall hjullageret. Her må du løyse spindelen fra demperen og bærekula, ut med drivakslingen og bruke presse for å få ut navet. Visst du vil sjekke mer på lageret før du tar det ut, så løyser du opphengskula og endeledd fra spindelen, slik at du får ut driv akslingen, etterpå kan du snurre på navet og kjenne at det går helt lett. Ofte kan det være vanskelig å høre lyd når man snurrer på hjulet, det vi pleier å gjøre, er å løfte opp bilen, start opp og kjør. En holder igjen motsatt hjul, slik at den sida du skal sjekke, snurrer fortere. Det trenger ikke være slark i et gåent hjullager. Et driv ledd lager kneppe lyd, særlig når man svinger krapt. Hjullager lager mer hvine lyd.
Siberiantiger Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 For ca 1 måned siden løftet jeg opp bilen for å kjenne på om det var slakke i lageret. Den gangen kunne jeg ikke rikke det en milimeter. Når jeg nå i går skulle skifte lageret, var det mellom 0,5 til 1 cm slakke.. helt vannvittig.. ikke rart det bråkte og vibrerte... Nå er det skiftet og jeg har en bil igjen. Fikk en som er lastebil mekaniker til å hjelpe. Det gikk meget bra. Betalte bare ca 730,- for lageret på mekonomen med de rabatter jeg har der. Nå gjenstår det å finne ut hva disse klunke lydene er for noe.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Guest winchestr Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Tusen takk for svar! Dette hjalp meg tilbake på veien Når jeg fikk fikk løs navet fra drivakselen(måtte varme det opp pluss en massiv avdrager) gikk det nesten ganske greit. Når vi stod foran oppgaven å presse ut lageret fant vi fort ut at pressene fra biltema ikke duger. Denne pressen vi benyttet hadde en kraft på 6 tonn, og det var ikke nok for å få ut lageret. Dermed tok søskenbarnet mitt med den til ett verksted med en hydrauliskpresse som brukte 18 tonn for å presse ut lageret, og 11 tonn for å presse det tilbake. Synes dette virket litt absurd! Etter dette var det ferdig skrudd på plass på en times tid. Nå står det forstillingsdeler for tur å bli byttet.
Siberiantiger Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 18 tonn?!?!?! WOW! Jeg brukte knappe 2 tonn på den hydrauliske pressen vi har her på skolen vår. Både ut og inn.. Sikker på at det ikke var feil med måleren på den pressen? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Guest winchestr Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Ble sjokket selv. Vurderte det jeg også, men når jeg prøvde selv ødla vi to biltema-presser. En på 5 tonn og en på 6 tonn. Pressen som ble benyttet til å presse lageret på plass var en på ett annet verksted, og denne viste 11 tonn for å presse det tilbake.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now