Geir Myklebust Posted July 16, 2009 Posted July 16, 2009 Hei og goddag godtfolk ! Har et spørsmål angående en 95 Escort HTT: Bilen går under normal drift på høy temperatur (ifølge temp føler) så fort jeg bruker turboen så står damptåka opp av panser, særlig på høgre side.har kjørt rens på anlegg, plukket ut vannpumpe og sjekket at den er ok, "roterer lett for hånd"har koblet vannnslange inn på radiator og kjørt lenge med ferksvann, bare for å se om det skulle ligge noe guffe i radiator; ingenting å se.Termostat har jeg tatt ut og kokt, denne ser ut til å åpne på rett over 90 grader Celsius Har en infrarød temperaturmåler som jeg har brukt for å se faktisk varmeverdi på termostathus, denne ser ut til å ligge på rundt 95 grader Celsius når bilen står på tomgang. Merker også at når jeg kjører med lokket på ekpansjonstanken "løst" på, så er bilen litt mer tilgivelig med bruk av turbo, altså spruten står ikke opp av panser når en bruker turbo ved pådrag ladetrykk er også originalt, toppakning er byttet til gruppe a, og jeg ser heller ingen eksos i kjølevann eller vann i oljen. Vet at spørsmålet har blitt stilt en del ganger før, og tror jeg har prøvd ut det meste, men faenskapen koker fordet om. Noen som har en ide ?? På forhånd takk og god helg !!
Fakeworth Posted July 16, 2009 Posted July 16, 2009 På min så er vannet på turbo'n kobla vekk.. Om det er koblet til så ryjer det hvitt av bilen.. Har kjørt sånn masse horten - trondheim pluss noen tusen km her hjemme.. Har vært sånn siden jeg fikk bilen i mai ifjord.. Kansje du har en rar versjon av mitt problem.. Bilen går like hærlig uten vannkjølinga på turbo'n da.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
EscCos Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Er det noe særlig å koble vekk vannkjølinga da? Går det greit til "vanlig" kjøring? Escort CosworthCapri MK ICapri MK III
xr4ti Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Er det noe særlig å koble vekk vannkjølinga da? Går det greit til "vanlig" kjøring? Det går fint, bare å la motoren gå på tomgang ca 0,5-1 minutt etter kjøring(noe som burde gjøres uansett vannkjøling eller ikke).
brede Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Hei og goddag godtfolk ! Har et spørsmål angående en 95 Escort HTT: Bilen går under normal drift på høy temperatur (ifølge temp føler) så fort jeg bruker turboen så står damptåka opp av panser, særlig på høgre side.har kjørt rens på anlegg, plukket ut vannpumpe og sjekket at den er ok, "roterer lett for hånd"har koblet vannnslange inn på radiator og kjørt lenge med ferksvann, bare for å se om det skulle ligge noe guffe i radiator; ingenting å se.Termostat har jeg tatt ut og kokt, denne ser ut til å åpne på rett over 90 grader Celsius Har en infrarød temperaturmåler som jeg har brukt for å se faktisk varmeverdi på termostathus, denne ser ut til å ligge på rundt 95 grader Celsius når bilen står på tomgang. Merker også at når jeg kjører med lokket på ekpansjonstanken "løst" på, så er bilen litt mer tilgivelig med bruk av turbo, altså spruten står ikke opp av panser når en bruker turbo ved pådrag ladetrykk er også originalt, toppakning er byttet til gruppe a, og jeg ser heller ingen eksos i kjølevann eller vann i oljen. Vet at spørsmålet har blitt stilt en del ganger før, og tror jeg har prøvd ut det meste, men faenskapen koker fordet om. Noen som har en ide ?? På forhånd takk og god helg !!ny toppakning er ingen garanti.det finnes instrumenter som måler om du har eksos i kjølevannet.jeg tror du har en lekkasje.ellers hadde damptåka komt ut på venstre side.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now