Jump to content

Centerlock system og Kvernland bil Tr. Heim


Guest AAlvestad

Recommended Posts

Ja, tror faktisk ikkje det har så fryktelig mye å si. Alt står jo fast i splines uansett. Men for sikkerhets skyld så satt jeg links gjengene på venstre side.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sjekka litt på flyverkstede her og snakka me understellsgutta på på div fly som også har sentermutter...,,som følger det står i "hjulmanualen" Oversatt til norsk,, skal alle hjulmuttre monteres slik at di drar seg til i fremover retning for å hindre avspinning av mutteren ved harde oppbremsinger.....nesten direkte oversatt,,,, da blir linksen på venstre side,,,,fikk en lang avhandling om hvor store rotasjons kreftene på muttra var ved oppbremsinger osv osw,,,

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka litt på flyverkstede her og snakka me understellsgutta på på div fly som også har sentermutter...,,som følger det står i "hjulmanualen" Oversatt til norsk,, skal alle hjulmuttre monteres slik at di drar seg til i fremover retning for å hindre avspinning av mutteren ved harde oppbremsinger.....nesten direkte oversatt,,,, da blir linksen på venstre side,,,,fikk en lang avhandling om hvor store rotasjons kreftene på muttra var ved oppbremsinger osv osw,,,

 

ganske intressant egentlig..men klarer ikke overføre det helt til bil da det er helt andre krefter det er snakk om..og hjulene på ett fly har heller ikke drivkraft på hjula til vanlig.disse snurrer jo tross alt bare..men på en bil så har man drivkraft på hjulene.

 

men eg tror i hovedsak at det viktigste er at hjula er skrudd fast med nok moment.dette skal være som jeg har fått opplyst fra produsent, 350 til 400 nm.

Link to comment
Share on other sites

ganske intressant egentlig..men klarer ikke overføre det helt til bil da det er helt andre krefter det er snakk om..og hjulene på ett fly har heller ikke drivkraft på hjula til vanlig.disse snurrer jo tross alt bare..men på en bil så har man drivkraft på hjulene.

 

men eg tror i hovedsak at det viktigste er at hjula er skrudd fast med nok moment.dette skal være som jeg har fått opplyst fra produsent, 350 til 400 nm.

 

Du mener det ja,,,,da må du svare på hva som er forsjellen????? flyet drives ikke av hjulet men en forrover kraft....som er større en d en bil noen gang kunne klare...

Link to comment
Share on other sites

hjula på ett fly er skrudd fast på den måten du beskriver fra manualen på prinsipp av at det ikke har andre krefter enn oppbremsings krefter som kan føre til at senterbolten kan skrus av.det er heller ikke drivkrefter på akslingen på ett fly.det er kun oppbremsing krefter.på en bil så er det konstant drivkrefter som kan muligens skru av mutteren...eller få den til å løsne.

 

så ja forstår at det er slik på fly.men er jo som både produsent av disse nava sier.og andre..er at det er tydeligvis forskjellige meninger ute og går.men personlig så har eg kjørt med venstre gjenger på høyre side av bilen ,og vanlige gjenger på venstre side av bilen i tre år..og har aldri opplevd at hjul har falt av.så bil tro at det viktigste er at hjule tross alt er skrudd til med riktig moment:)

 

tror nok uansett di fleste er enige om at det er moment som er hovedsaken for at senterbolt hjul skal sitte fast.

Link to comment
Share on other sites

hjula på ett fly er skrudd fast på den måten du beskriver fra manualen på prinsipp av at det ikke har andre krefter enn oppbremsings krefter som kan føre til at senterbolten kan skrus av.det er heller ikke drivkrefter på akslingen på ett fly.det er kun oppbremsing krefter.på en bil så er det konstant drivkrefter som kan muligens skru av mutteren...eller få den til å løsne.

 

så ja forstår at det er slik på fly.men er jo som både produsent av disse nava sier.og andre..er at det er tydeligvis forskjellige meninger ute og går.men personlig så har eg kjørt med venstre gjenger på høyre side av bilen ,og vanlige gjenger på venstre side av bilen i tre år..og har aldri opplevd at hjul har falt av.så bil tro at det viktigste er at hjule tross alt er skrudd til med riktig moment:)

 

tror nok uansett di fleste er enige om at det er moment som er hovedsaken for at senterbolt hjul skal sitte fast.

 

 

Okay jepp men nå har jeg henta,,hjul eksperen her ,,,og forklaring som følger,,,men helt enig i at den skal sitte fast,,,eDirekte sitert...fra tekn avd ,,ett fly lander i tre hundre km pr time....uten å bremse...hjulet blir da nøtt til å akse opp til tre hundre km på kort tid..og mutteren blir da påvirket av en kraft...men når flyet bremser hart blir mutteren påvirket av samme kraft bare mye lengre,,og den kan tvinne seg av,,,,direkte forklart....men folk får gjøre som di vill---

 

og jeg er ferdig me den saken....kan ev sende tourqe beregninger på senter mutter ve aks kntra retard

 

 

 

Og på en bil blir det helt likt...man bremser mye hardere og lengre en aks.....tenker da self ik på dragracing biler og lign...

Edited by escortcosw
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig blir det ikke likt på et fly. Der ruller bare hjulene når enten propellen eller turbinmotoren øker turtallet. Det er ingenting der som gjør at mutteren kan dra seg løs på samme måte som på en bil der du har en drivaksling som virker direkte på navet/mutteren.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig blir det ikke likt på et fly. Der ruller bare hjulene når enten propellen eller turbinmotoren øker turtallet. Det er ingenting der som gjør at mutteren kan dra seg løs på samme måte som på en bil der du har en drivaksling som virker direkte på navet/mutteren.

HEHE.....nei vist du mener det så:)hva sjer når hjulet tar bakken???blir det ikke tvunget til aks da kansje..

Link to comment
Share on other sites

Jo, der er vi helt enige. Under oppbremsing blir det helt likt. Men trodde du mente det var likt når flyet akselererte på samme måte som når en bil akselererte.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

HEHE.....nei vist du mener det så:)hva sjer når hjulet tar bakken???blir det ikke tvunget til aks da kansje..

 

Utvilsomt.. men det er ingen aksling i midten som drar det opp i fart, kun asfalten mot selve dekket.

Link to comment
Share on other sites

Jo, der er vi helt enige. Under oppbremsing blir det helt likt. Men trodde du mente det var likt når flyet akselererte på samme måte som når en bil akselererte.

 

 

okay beklager krast svar,,,,men som gutta sier her og di er på system understell på F16 og lign så må man tenke på krafta som på virker mutteren og den er faktisk større i bremse retn,,,,og en ting jeg lurer på er det noen biler som har ligs mutteren på høyre side??alle jeg vet om har på venstre,,,,

Link to comment
Share on other sites

Nei, virker som om links skal være på venstre sida ja. Men foran er det jo vanlige gjenger på begge sider. Skulle jo tro det var links på ene sida der og siden kreftene er størst der når en bremser. Men på senterbolt er det selvfølgelig anderledes.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

Kan ikke dere diskutere flyunderstell i en annen tråd?

 

Har fått bekreftelse fra produsent av dette produktet at links gjenger skal være på høyre side, flere andre med erfaring fra liknende system har bekreftet at links gjenger skal monteres på høyre side. Overbevisningen min ble heller ikke mindre da jeg så en svært gjennomført "time-attack" bil med systemet montert slik.

 

Ser at mange her mener noe annet (det er sikkert ikke feil heller) , men for min del så vet jeg verken hvilken utdannelse eller erfaringer dere har med slike system.

 

Den eneste konklusjonen man kan komme frem til når det gjelder hva som skjedde med min bil, er at det må ha blitt festet med alt for lite moment.

Edited by AAlvestad
Link to comment
Share on other sites

Den eneste konklusjonen man kan komme frem til når det gjelder hva som skjedde med min bil, er at det må ha blitt festet med alt for lite moment.

 

Etter det jeg har hørt så hadde ikke du med deg verktøy for å etterstramme hjulene, og alle senterbolter skal etterstrammes etter å ha kjørt et stykke, som jhs også opplevde.

Og man kan ikke forlange at et verksted skal prøvekjøre bilen i flere mil, da vil de fleste kunder klage på at mekanikeren har grisekjørt bilen siden den har gått så langt mens den har vært på verkstedet...

Ford Escort Cosworth 93mod :)

Ford Sierra Cosworth 4x4 92mod, selges :)

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har hørt så hadde ikke du med deg verktøy for å etterstramme hjulene, og alle senterbolter skal etterstrammes etter å ha kjørt et stykke, som jhs også opplevde.

 

så i racing må man stoppe etter noen runder for ettertrekke muttrene?

Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

Har alltid sørget for å trekke til tilstrekkelig. Har som sagt ved flere ganger kjørt lange distanser (Stavanger - Oslo - Ålesund, Ålesund - Molde - Ålesund - Trondheim, Trondheim - Sortland) med denne bilen, uten å bli plaget med at det gjenger seg av eller at hjulene faller av.

 

Dersom noen plages med at de må stoppe for å ettertrekke stadig vekk så anbefaler jeg dem å revurdere om det systemet de har på bilen fungerer som det skal.

 

Syns det er helt håpløst av folk å legge skylden på meg for at dette har skjedd når alt helt klart har fungert i årevis og flere tusen mil før dette skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

Skal du fortelle meg hvor mye jeg har kjørt bilen min?

 

 

 

Så vidt jeg har forstått (kan hende du vet mye mer om bilen min enn jeg!?) så var senterboltsystemet montert før 2006...

 

Ber om at denne tråden stenges da jeg har fått oppklart hvordan dette skal monteres av produsent.

Link to comment
Share on other sites

poenget med links gjenger er at det skal dra seg til når du kjører framover hvis det løsner eller har løsnet så da skal det sitte på venstre side! snakket med gamle sjefen og han har peil

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...