Jump to content

Centerlock system og Kvernland bil Tr. Heim


Guest AAlvestad

Recommended Posts

Guest AAlvestad

Kvernland bil skulle skifte Coilovers på Escorten foran forrige uke. Bilen ble levert fra japantuning der bilen hadde vært bremset i benk (kommer tilbake til dette).

 

Sist lørdag var jeg i Trondheim for å hente bilen og kjøre den nord til Sortland (ca 110mil). Etter ca 5-6 mil kjenner jeg vibrasjon i bilen og svinger av veien. Akkurat i det jeg svinger av veien mister jeg høyre forhjul, bilen går i asfalten og det blir skade på fanger, skjerm og felg.

 

Etter mye om og men blir bilen transportert tilbake til Trondheim med Falck redningstjeneste. Mekanikeren fra Kvernland bil transporterer meg tilbake til bilen, og overbeviser meg på turen at japantuning må ha satt "linksen" på feil side. Da vi ankommer Trondheim kjører mekanikeren fra Kvernland bil hjem, mens japantuning tar tak i saken.

 

Japantuning insiterer på at navet er montert riktig ("Links gjenger" på høyre side), og henviser meg til en "Time attack" Silva de har inne på verkstedet. Dette overbeviser meg såpass at vi etter at de nødvendige reperasjonene er gjort tar jeg på nytt på tur mot Sortland. Denne gangen stopper jeg noen ganger for å kjenne etter, men merker ikke antydning til slakk.

 

I etterkant har jeg flere ganger vært i kontakt med Kvernland bil. De nekter for å ha noe ansvar, og mener det er navet (at det er "links gjenger" på feil side) sin feil at hjulet falt av.

 

Har vært i kontakt med diverse folk som driver med motorsport, og har fått bekreftet at det skal være links gjenger på høyre side. Kvernland bil mener å få bekreftet det motsatte av samme folk.

 

Jeg begynner å føle meg veldig sikker på at verkstedet må ha gjort en feil og må ta ansvaret for det som skjedde. Har kjørt 1000 mil med denne bilen, uten å merke noe antydning til slakk, eller å ha mistet noen hjul. Mener da at det må ha vært gjort noe feil fra verkstedet sin side når hjulet faller av etter 5 mil.

 

Ble oppringt fra verkstedet da de skrudde på bilen min der de spurte meg om retningen på gjengene. Jeg sa da at jeg ikke var 100% sikker, og sa at dette hadde nok han mer peiling på enn meg.

 

Snakket med en på Gundersen motorsport i ettermiddag og han kunne fortelle at han mente linksen skal være på høyre side, da han hadde skrudd på en del gamle transiter med dette systemet. Etter noe søk hadde han riktignok funnet et eksempel der Chrysler hadde et annet system.

 

Dersom noen VET noe om dette kan de skrive det her.

UNNGÅ Å DISKUTERE TEMAET DERSOM DU IKKE ER 100% SIKKER PÅ HVORDAN DETTE ER!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hvis du tenker slik ford tenkte da de laget diffene til bakhjulstrekka biler rundt 90tallet; der roterer kraften med klokka, og pinjong er links gjenget. altså motsatt gjengerettning til forhold til rotasjonsretningen på kraften.

altså rettgjengen venstreside. og links høyre side, dette blir motsatt av jhs sitt eksempel. dette er absolutt ikke ett svar kun et eksempel etter logisk tankegang.

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

gamle til lowman dette ? hvis det eventuelt er så kan vell han få vite av produsenten av adaptra ?

Edited by fiesta_xr2i

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

d skal vere venstere side,.. men uansett så skal ikke hjulet detta av. de blir skrudd til med nesten 250 til 300 Nm da løsner d ikke så fort.

 

bevis på att d er venstere er ikke noe problem

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Links_(begrep)

 

hvis du tenker slik ford tenkte da de laget diffene til bakhjulstrekka biler rundt 90tallet; der roterer kraften med klokka, og pinjong er links gjenget. altså motsatt gjengerettning til forhold til rotasjonsretningen på kraften.

altså rettgjengen venstreside. og links høyre side, dette blir motsatt av jhs sitt eksempel. dette er absolutt ikke ett svar kun et eksempel

 

 

kraftan blir vel rotert mot klokka da. så da blir venstere links alikevell:P

Edited by Cossyman85
Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

Nå ble det veldig mye synsing her.... Vær vennlig å ikke skriv dersom dere ikke er 100% sikker... Avventer mail fra produsent av nav!

Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

Enig at felgene ikke skal falle av uansett...

 

Jeg heller enda mot at linksen skal være på høyre side, da jeg har sett flere biler med systemet satt opp slik... Avventer svar fra produsent.

 

Lar juristene til NAF prøve å finne ut hvilke rettigheter jeg har i denne saken.

 

Arild

 

Grøsser litt med tanke på at jeg kunne hatt 80++km/t når dette skjedde :S

Link to comment
Share on other sites

1-enstere side,.. men uansett så skal ikke hjulet detta av. de blir skrudd til med nesten 250 til 300 Nm da løsner d ikke så fort.

 

bevis på att d er venstere er ikke noe problem

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Links_(begrep)

 

2- kraftan blir vel rotert mot klokka da. så da blir venstere links alikevell:P

 

 

1. hvordan kan du vøre 100% sikker? dette wikipedia eksempelet ditt er jo helt på jorde i dette til fellet. da dette wikipediaeksempelet forteller jo kun om links som det motsatte av normale i en idrettsgren, der høyre hold/høyresving osv blir regnet som normalt. links er et tysk ord, og betyr venstre. links i gjengesammenheng betyr ventre-retnings-gjenger, og har i utgangspunktet INGEN ting med hvilken siden av noe skal sitte på.

hvis du er 100%sikker så må du ha noe å refere til som kan bevise dette for topicstarter. og hvis du er 100% sikker greier du fint å forklare oss andre her hvorfor det er slik, og bevise at du kan vøre 100% sikker. dette er tydeligvis en serriøs og viktig topic for starter, han trenger sikkert ikke meninger fra en som tror han er 100%sikker.

 

2. NEI

 

jeg INGEN anelse om rett svar

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

Takk...

 

Typisk at folk skal uttale seg på ting de ikke har peiling på...

 

Kranglinga fram og tilbake ender her, med mer eller mindre noen kan henvise til en pålitelig nøytral kilde...

Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad
Tror denne kan bli vrien i rettsystemet, siden disse modifikasjonene ikkje skal finnes på en gatebil i det heletatt.

 

 

 

 

I utgangspunktet mener jeg det er rart at verkstedet ikke har ansvar da hjulet faller av 5 mil etter at bilen har vært på verkstedet, mens jeg har kjørt 1000 mil uten at det faller av..

 

Ja, ikke vet jeg...

 

Er ikke jurist, så vi får se...

Er jo en del gatebiler som har liknende system (gamle ford transit, Ferrari Enzo osv.) !?

Link to comment
Share on other sites

ferrari enzo og transiten er typegodkjent slik. Hjelper null og ingenting.

 

Blir det samme som å turbokonvertere en lada og si "jammen en skyline har jo turbo"?

 

Ikkje for å være frekk eller noe, men med en totalmodifisert bil og norsk justissystem er eg redd du er forhåndsdømt. Husk folk som trimmer biler og kjører fort i dette landet er avskum og straffes hardere enn tyver og voldtektsmenn :-)

Edited by Sapphy
Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad
ferrari enzo og transiten er typegodkjent slik. Hjelper null og ingenting.

 

Blir det samme som å turbokonvertere en lada og si "jammen en skyline har jo turbo"?

 

Ikkje for å være frekk eller noe, men med en totalmodifisert bil og norsk justissystem er eg redd du er forhåndsdømt. Husk folk som trimmer biler og kjører fort i dette landet er avskum og straffes hardere enn tyver og voldtektsmenn :-)

 

Er ingen ekspert når det gjelder norges lover, men her tok faktisk verkstedet inn en bil som har fungert over tid, modifiserte hjulopphenget med uorginale deler, sier ingenting om at dette antakeligvis kommer til å falle sammen etter fem mil og gir meg nøklene og slipper meg avgårde.

 

Tror nok det finnes et tusentall biler på norske veier med uorginale deler, men det burde ikke gi verkstedene rett til å fraskrive seg ansvar etter at de har gjort dårlig handarbeid!?

 

Setter meg inn i en bil som jeg VET har fungert og fungerer som den er, så faller hjulet av på grunn av en så banal ting som at en mekaniker ikke har festet hjulbolten skikkeli... Dette systemet har virket mil etter mil, men plutselig etter at en mekaniker har hatt hjulet av så fungerer det ikke!? Syns det blir for dumt...

Link to comment
Share on other sites

jaja, tro hva dere vill da :P

 

1. hvordan kan du vøre 100% sikker? dette wikipedia eksempelet ditt er jo helt på jorde i dette til fellet. da dette wikipediaeksempelet forteller jo kun om links som det motsatte av normale i en idrettsgren, der høyre hold/høyresving osv blir regnet som normalt. links er et tysk ord, og betyr venstre. links i gjengesammenheng betyr ventre-retnings-gjenger, og har i utgangspunktet INGEN ting med hvilken siden av noe skal sitte på.

hvis du er 100%sikker så må du ha noe å refere til som kan bevise dette for topicstarter. og hvis du er 100% sikker greier du fint å forklare oss andre her hvorfor det er slik, og bevise at du kan vøre 100% sikker. dette er tydeligvis en serriøs og viktig topic for starter, han trenger sikkert ikke meninger fra en som tror han er 100%sikker.

 

2. NEI

 

jeg INGEN anelse om rett svar

 

 

foresten om kraften roterer med klokka har du en unik bil med 5 gear bakover og ett forover.

motklokka.jpg

 

der vil den dra hjula fremover. og om du snur den med klokka går du i revers. enig ?

 

mye hvits og diskutere d om du ikke har peiling.

i all min mekanikers tid, har da altid lager bak vert links på venstere side på ford.. og litt rart att ford sier d er venstere side oxo..

 

detta er jo en tysk bil og litt rart om ford velger og lage omvendt av hva språket tilsvarer..

Edited by Cossyman85
Link to comment
Share on other sites

der vil den dra hjula fremover. og om du snur den med klokka går du i revers. enig ?

nei, ikke enig. hvis du ser pinjongen fra den siden som har noe å si i dette tilfellet så roterer kraften fortsatt med klokken. hvis du da bruker det bildet som et argument for å være 100%sikker, burde du nå være nede i 90% nå? :)

 

mye hvits og diskutere d om du ikke har peiling.

ja da sier jeg det samme til deg. da det ser ut som at du har akuratt like lite peiling som meg..

 

Kranglinga fram og tilbake ender her, med mer eller mindre noen kan henvise til en pålitelig nøytral kilde...

 

beklager, selv om sidemeningen hans kan vøre rett. har han for dårlige argument til at det kan få stå u-diskutert.

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Når man står å ser rett inn på Hjulet på Høre side av bilen,,,skall di sentermuttrene Strammes forrover altså me klokka vanlige gjenger ,,,,

Når man står å ser på hjulet venstre side skal dette også strammes forrover men blir da MOT klokka altså venstre gjenger,,,

 

 

Slik er det,, har bbs me sentermutter.

Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

fromSpencer Roberts <spence@tsperformance.co.uk>

toxxxxx

dateFri, Jul 10, 2009 at 8:56 PM

subjectRE: Question regarding centerlock systems

 

hide details 8:56 PM (2 hours ago) Reply

 

 

 

Hi,

There is much argument about this in England too! We fit them the same way that the knock offs were fitted to historic cars, which is that the left hand(links) thread is fitted on the right hand side of the car, but some people fit them the other way round. Please make sure that when you fit them, the adaptors fit over the spigots and driveshaft nuts correctly and the faces are seated on the cars original hubs properly. Some Engineers Blue is good for checking this. Your hubs should ideally be crack tested once a year, or immediately if they sustain a large knock- like kerbing or a big hole in the road. They are made from aircraft spec alloy which is tough stuff, but regular inspection is advised just to be safe. Never assemble the nuts onto the hubs dry, this will cause the threads to `gall` and the nut will get stuck on the hub which would need to be machined off!! We recommend Copaslip or similar products for lubricating the threads.

If you need any more help please let me know and i will email you back as soon as possible. Also, I would appreciate some photos of your car, it`s nice to see our products in use!

 

Kind Regards, Spence.

 

Spencer Roberts.

www.tsperformance.co.uk

 

Ja, når produsenten sier linksen skal være på høyre side, da skulle DEN saken være biff!

Link to comment
Share on other sites

Guest AAlvestad

Typisk at folk skal ha en mening om alt mulig rart, men håper de har vett nok til å holde kjeft da en produsent har fortalt hvordan delene skal monteres...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...