Jump to content

Stempel ringer til ford v6


Per-joar

Recommended Posts

Driver å gjør opp igjen en trimma 2,6 gasser motor, og når jeg tok ut stemplene så jeg at alle de 6 øvre ringene har i deler.

så jeg må tak i noen litt kraftigere ringer, lurte litt på ringer i chrome, også hørt at stemplene på disse motorene går litt "tungt".

Har noen noe tips eller info om dette.

RS1000?

 

takker for alle svar å tips

Link to comment
Share on other sites

Driver å gjør opp igjen en trimma 2,6 gasser motor, og når jeg tok ut stemplene så jeg at alle de 6 øvre ringene har i deler.

så jeg må tak i noen litt kraftigere ringer, lurte litt på ringer i chrome, også hørt at stemplene på disse motorene går litt "tungt".

Har noen noe tips eller info om dette.

RS1000?

 

takker for alle svar å tips

 

Siden 2,6 motoren begyner å bli skjelden er det en idè å se etter ringer til en 2,3L Denne har samme boring som 2,6, men stemplene er høyere.

Siden du bare trenger ringer skulle ikke det skape noe problem. Det var en endring i stempelringer i 1979. Du kan bruke 2,3L ringer fra før 1979

hvis stemplene dine er originale.

Sjekk evt RS Euroford www.rseuroford.com eller www.oldcars.de Der finner du mest sansynlig originaldeler både til 2,6 og 2,3.

Chrome ringer er slitesterke, men det tar en evighet å kjøre dem inn. Et bedre valg er såkalte moly-ringer.

Ved bytte av ringer må sylindrene hones. Hvis du ikke gjør det vil ikke ringene slite seg til sylinderveggene og du får stort oljeforbruk og sylinderlekkasje

som medfører redusert kompresjon.

Link to comment
Share on other sites

Her var det lit tips ja, hadde nesten bestilt fra cylmo selv, men er litt usikker nå.

aldrig drevet med v6 før, og ettersom denne motoren er ganske påkostet, og ganske rå til å være 2,6, så vil jeg helst ha alt så bra som mulig før jeg skrur den sammen.

rs1000 og br har vel go greie på dette høres det ut som.

men prob er vel at 2,3/2,6 ikke er noe yndet trimmings objekt, så det er ikke så mye deler å få tak i til dem som til 2,8 og 2,9

Link to comment
Share on other sites

Her var det lit tips ja, hadde nesten bestilt fra cylmo selv, men er litt usikker nå.

aldrig drevet med v6 før, og ettersom denne motoren er ganske påkostet, og ganske rå til å være 2,6, så vil jeg helst ha alt så bra som mulig før jeg skrur den sammen.

rs1000 og br har vel go greie på dette høres det ut som.

men prob er vel at 2,3/2,6 ikke er noe yndet trimmings objekt, så det er ikke så mye deler å få tak i til dem som til 2,8 og 2,9

 

Driver å trimmer en 2,8 sjøl, og det ser egentlig ut til at det meste av deler som er tilgjengelig passer overens som kammer grenrør lagre etc. Alt som ikke er bestemt av borringern hvertfall. Bare å stå på videre ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Her var det lit tips ja, hadde nesten bestilt fra cylmo selv, men er litt usikker nå.

aldrig drevet med v6 før, og ettersom denne motoren er ganske påkostet, og ganske rå til å være 2,6, så vil jeg helst ha alt så bra som mulig før jeg skrur den sammen.

rs1000 og br har vel go greie på dette høres det ut som.

men prob er vel at 2,3/2,6 ikke er noe yndet trimmings objekt, så det er ikke så mye deler å få tak i til dem som til 2,8 og 2,9

 

Med unntak av stempler så går vel det meste av deler omhverandre på 2,0/2,3/2,6 og 2,8V6 En bør unngå å sette 2,8 topper på 2,3/2,6 motorer. Pakningsflatene er ikke like, noe som medfører kluss med gjennomstrømming av kjølevann. Mange 2,9 deler passer rett på, andre må tilpasses noe, mens atter andre er helt forskjellig og krever mye ombygging for å fungere.

 

Hvis motoren din er trimmet og påkostet er det neppe standard stempler. Da må du nesten måle ringsporene og de gamle ringene for å finne riktig tykkelse på de nye ringene. Jeg ville også sjekket boring.

Link to comment
Share on other sites

Driver å trimmer en 2,8 sjøl, og det ser egentlig ut til at det meste av deler som er tilgjengelig passer overens som kammer grenrør lagre etc. Alt som ikke er bestemt av borringern hvertfall. Bare å stå på videre ;)

 

Nå, har jeg kvass kam, og grenrør, høvla topp, større ventiler, porta topp og strammere ventil fjærer, og litt større gasser.

så det er egentlig slitedelene jeg trenger nå, :)

Link to comment
Share on other sites

Driver å gjør opp igjen en trimma 2,6 gasser motor, og når jeg tok ut stemplene så jeg at alle de 6 øvre ringene har i deler.

så jeg må tak i noen litt kraftigere ringer, lurte litt på ringer i chrome, også hørt at stemplene på disse motorene går litt "tungt".

Har noen noe tips eller info om dette.

RS1000?

 

takker for alle svar å tips

 

Du bør først og fremst sjekke de stemplene der nøye. Er alle "ringlandet" under stempelfjærene hele? Er stemplene "sandblåst" langs kantene?

Jeg mener at chrome ringer er noe du skal unngå og at du heller bør satse på Moly ringer. Jeg ville først hørt med Sarpsborg motorverksted som jeg har opplevd som behjelpelig og kompetent.

 

De fleste eldre motorer har unødvendig tykke stempelfjærer og går tungt. Ett annet moment er at 2,6 - 2,8 - 2,9 stemplene har ett bredt spor bak oljeringen og dette svekker stempelet mye. De 2,3 stemplene jeg har er mye sterkere fordi de har flere små hull i stedet. Sjekk om du kan dreie ned nyere 2,3 stempler til nesten samme høyde som 2,6 stemplene.

Kanskje du ender opp med stempler som er:

1. Sterkere enn de originale 2,6 stemplene. (Det går sjelden hull i stempelet på toppen.)

2. Går lettere pga smalere stempelfjærer.

3. Gir høyere effekt og lavere forbruk p.g.a. høyere komp, bedre squish og bedre stempelfjærplassering.

 

Må anbefale at du som ett minimum demonterer hele vippetøyet og ser på skadene. Nyere motorer har bedre akslinger og noen har kraftigere tårn, men unødvending store og tunge vippearmer. Vippearmer kan godt lettes.

 

Nå, har jeg kvass kam, og grenrør, høvla topp, større ventiler, porta topp og strammere ventil fjærer, og litt større gasser.

så det er egentlig slitedelene jeg trenger nå, :)

Vil anbefale forsterket kamdrev og innsugsmanifold fra en 2,8 motor fordi den har større kanaler.

Gå for så kald termostat som mulig.

Bruk en topp pakning som mal og bor to ekstra kjølekanaler i decket på toppene.

Målet er bedre kjøling mellom de to eksosventilene som står ved siden av hverandre.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her var det MYE gode svar.

sitter 2,8 innsug på den.

org dim på stempler.

men det med 2,3 stempler var ikke dumt, skal forske litt på det.

hvor mye kan en håpe på med dette oppsettet da?

selger mente det KUNNE være ca 170hk.

men eneste sikre svaret får en vel på rulle.

trur uansett at dette vil røske litt i en lite taunus.

 

Per-Joar

Link to comment
Share on other sites

hvor mye kan en håpe på med dette oppsettet da?

selger mente det KUNNE være ca 170hk.

men eneste sikre svaret får en vel på rulle.

trur uansett at dette vil røske litt i en lite taunus.

 

Per-Joar

Kvasskam, portet topp og litt større forgasser er ingen nøyaktig beskrivelse. På generelt grunnlag går det greit å hente ut 170 hk på 2,6L.

Hvilken kam har du, nøyaktig?

Hva er gjort med toppene? Originalventilene i 2,6 toppene er i minste laget.

Fords V6 motorer har egenskaper som gjør at de mister effekt raskt dersom forgasseren er for liten og derfor er Offenhauser innsug og Holly 390 forgasser best. Til ett originalt forgasserinnsug tenker jeg adapteplate og Holly 500, eller ett større adapter og 2 stk. Strømbergforgassere slik som på Rover V8.

Det er også andre alternativ. Det blir nok fart i Taunusen skal du se. Bruk Duraspark tenningsanlegg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fords V6 motorer har egenskaper som gjør at de mister effekt raskt dersom forgasseren er for liten og derfor er Offenhauser innsug og Holly 390 forgasser best. Til ett originalt forgasserinnsug tenker jeg adapteplate og Holly 500, eller ett større adapter og 2 stk.

 

På 3.0 Essex regnes 180-185hk som maks på 1 stk 38DG-S forgasser. Tilsvarende effekt vil kunne tas ut av en mindre motor, men da ved et høyere turtall. Spørsmålet er om innsug, porter og ventiler fløder godt nok i en Cologne V6 til å nå en slik effekt.

-79 og nyere (A9) 2,3 topper har større innsugsventiler en 2,6 topper. Eksosventilene er litt mindre. De har derfor litt mer materiale å porte i på innsugsiden uten å slipe hull noe sted. Portene har også bedre fasong og ventilbossen er mindre og slankere. Det er et par eksoskanaler til forvarming av innsuget som må blokkeres, men det er ikke komplisert. Hullet kan gjenges med en M14 tapp og en skrue kan settes i som plugg.

 

Sjekk også ut trimmingsmanualen til SAAB 96. http://www.performance96.co.uk/Tuning.html

Det står mye der som kan overføres direkte fra V4 til V6 motorene.

Link to comment
Share on other sites

Får blande meg inn litt jeg da , i og med det er min gamle motor.

Nå er det mellom 15 og 20 år siden jeg bygde denne motoren , så det er ikke så godt å huske alle detaljene.

Mener å huske følgende:

 

2,6 topper som ble greit portet , med de største 2,8inj.ventillene , og mirafreste ventillseter. 30/45 og 70 grader tror jeg.

Ventillene fikk vel også den vanlige 30 graderen på baksiden.

Toppene ble vel høvlet 1,2 mm også.

Ventilfjærene og kamakslingen/løftere tror jeg var et gatesett til eldre 2,8inj ( små kamlagere ), men dette husker jeg ikke sikkert.

 

Innsuget er i fra en 2,8 forgassermotor , som ble portmatshet med 2,6 toppene.

Forgasseren jeg brukte var en vanlig 38/38 Weber i fra en 3,0 , og fordeleren ble kjørt i benk for endring av tenningskurve.

Dette ble toppet med Janspeed grenrør , og 2x2" eksosanlegg.

 

Resultatet ble en pigg motor , som gikk vesentelig bedre en standard 2,8 inj. k-jetr. som jeg hadde flere av i Taunus etter denne 2,6.

Det jeg husker best , er hvor turtallsvillig den var , og hvordan den dro løst 2.gear på asfalt med 3,44-1 aksling....

 

I og med den var en del friskere enn 2,8i , sa jeg at den kanskje kunne yte 170 hk , selv om jeg aldrig har bremset den.

 

Kjetil.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått tips om holly 500 før også, men den skulle vistnok være vanskelig å justere å få helt riktig, har ikke drevet noe særlig med det, men en mulighet er jo å sette bort en slik jobb.

 

Skal ta meg GOD tid med denna motoren, hadde vært artig å kanskje kunne forbedret noen små ting, og i hvertfall fått den i god stand, med nye og muligens grommere deler.

 

Blir hvertfall i første omgang, arp bolter på råder, nye bolter til bukkene til veiva, alt av pakninger å tetninger blir bytta ut, nye sterkere stempel ringer, evt neddreide 2,3 stempler.

Og en større gasser enn den som sitter der.

 

Slåstad:

var ikke sikker på om du ville ha navnet ditt på detta prosjektet, da det er som du sa til meg:

15 år siden den ble bygget, og andre har brukt det i mellomtiden, så VET en jo ikke hvor mye eller hvor bra det som sitter der er lengre, men alt virker veldig bra, ikke funnet noen store skavanker, og jeg betalte jo ikke mer enn den grnrøra koster.

Men supert at du bidrar med info her!

Må hvertfall få bremset den når den blir ferdig, så kan vi ha en gjette konkuranse på hvor mye det faktisk blir.

Trur dette blir veldig bra når det blir klart.

og dette skal vel kunne bli en holdbar motor som skal tåle litt juling å bruk.

'er jo tross alt ikke kone bilen, så redskapen må brukes litt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg undersøkt å lett ganske lenge nå, og jeg klarer ikke å få fatt i MOLY stempel ringer til 2,3/2,6, hørt med sarpsborg-motor, cylmo, sjekket e-bay, pluss endel utenlandske.

 

Både cylmo og sarpsborg motor anbefalte crome topp ringer, så da blir det enten det eller orginal, men det virker jo som at orginale ikke takler det noe videre bra.

 

Om det finnes noen andre gode alternativer, er jeg inntrisert.

og er det et must med ARP bolter på svinhjul?

blir ARP på rådene, og nye bolter på lagerbukkene.

 

Per-Joar

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...