Jump to content

sandblås eller syrebad?


Sierra 2.0i

Recommended Posts

Hellå! :)

 

Sitter her og funderer på hvilken måte jeg skal pusse ned (fjerne all lakk og all rust) på bilen.

vurderte først å sandblåse hele bilen, men kom i tankene etterpå at syrebad kanskje er litt mer effektivt siden syren da kommer inn i alle kriker og kroker og hulerom. Men så kommer problemet med å få grunnet inn i alle hulerom etterpå igjen.

 

Hva tenker dere om dette?

Hva anbefales?

1989 Ford Sierra 2.0i CLS

Link to comment
Share on other sites

har selv vært inne på samme "problem stillingen", ved santblåsing finner man sand i flere år etterpå, samt, man ikke får tatt inno kanalser osv.

ved syrebad, da får man alt, men da får man igjen problem med grunning inni hulrom, vurderte da om det er mulig å få bilen dyppet i galvanisering, og det må jo være knall? bare det ikke er så varmt at stålet slår seg.

Link to comment
Share on other sites

ja, tenkte selv på dypping i noe beskyttende lag etter syrebad.

kanalene skal skiftes ut uansett, for de er mer eller mindre kjeks.. :P

 

Er det noen som har info om de som driver med syrebad på gardermoen? eller er det flere plasser hvor de gjør det?

1989 Ford Sierra 2.0i CLS

Link to comment
Share on other sites

syre helt klart, om du skall blåse hele bilen, så vill den nokk se ut som bølge blekk etter på.. disse industri blåserne, kombinert med tynn ford plater, med alt for langt i mellom stiverne, er ikke værdens beste kombo..

du må nokk beregne og helsparkle dører/panser,tak osv..

 

har punktsandblåst en del zink rust på en del vag produkt, og nesten uansett så har ståle blitt deformert etter på..

kommer dog ann på hvor det blåses, men midt på ei dørplate = sparkel jobb etter på..

 

Så helt klart syre dypping, med tilhørende primer/grunning/rustbeskyttelse..

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg kan svare her...Fikk for en stund tilbake sandblåst et Capri-karosseri.

Meget fornøyd med det, hele bilen ble blåst, inn og utvendig. At platene slår seg er bare tull, da er det ikke gjort riktig (brukt riktig sand. Filler (kalk) brukes ofte på karosseri.)

På min ble det brukt spesielt fin sand, og ingen plater har slått seg, selv på de lange framskjemene på Caprien ;)

 

Jeg leverte et komplett ribbet karosseri, kun taktrekket som sto igjen i bilen. Da er det ikke allverden med plasser sanden kan gjemme seg, så etter en grundig runde med støvsuger og trykkluft (å kun bruke trykkluft nytter ikke, da flytter du bare sanden rundt om i bilen) er bilen rimelig ren.

 

Det ultimate er nok syrebad, rengjøring, etterfulgt av "antirust-bad", det skal jeg være enig i. Men for mange av "hobby-mekanikerne" , meg innkludert, spiller til syvende og sist pris en avgjørende rolle. Uten å ha sjekket, vil jeg tro syrebad er rimelig kostbart, derfor ble det sandblåsing og grunning på meg, i tillegg til at jeg fikk det gjort 3 minutter fra der jeg bor ;)

 

For 4000,- fikk jeg et rustfritt, antirustbehandlet og helt RENT karosseri, samt alt av understellsdeler blåst og grunnet, senere pulverlakkert.

I tillegg, og like viktig, jeg fikk med et spann med samme grunning, slik at jeg kan grunne de plassene jeg skal sveise selv senere, slik at ALT er behandlet med samme stoff, og ikke masse forskjellige produkter her og der. Med dette kan jeg jo også grunne inne i kanaler og vanger selv :)

 

Bilde065.jpg

Bilde064.jpg

 

Needless to say, jeg er veldig fornøyd! skal bli en fryd å jobbe med en ren bil B)

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg kan svare her...Fikk for en stund tilbake sandblåst et Capri-karosseri.

Meget fornøyd med det, hele bilen ble blåst, inn og utvendig. At platene slår seg er bare tull, da er det ikke gjort riktig (brukt riktig sand. Filler (kalk) brukes ofte på karosseri.)

På min ble det brukt spesielt fin sand, og ingen plater har slått seg, selv på de lange framskjemene på Caprien ;)

 

Jeg leverte et komplett ribbet karosseri, kun taktrekket som sto igjen i bilen. Da er det ikke allverden med plasser sanden kan gjemme seg, så etter en grundig runde med støvsuger og trykkluft (å kun bruke trykkluft nytter ikke, da flytter du bare sanden rundt om i bilen) er bilen rimelig ren.

 

Det ultimate er nok syrebad, rengjøring, etterfulgt av "antirust-bad", det skal jeg være enig i. Men for mange av "hobby-mekanikerne" , meg innkludert, spiller til syvende og sist pris en avgjørende rolle. Uten å ha sjekket, vil jeg tro syrebad er rimelig kostbart, derfor ble det sandblåsing og grunning på meg, i tillegg til at jeg fikk det gjort 3 minutter fra der jeg bor ;)

 

For 4000,- fikk jeg et rustfritt, antirustbehandlet og helt RENT karosseri, samt alt av understellsdeler blåst og grunnet, senere pulverlakkert.

I tillegg, og like viktig, jeg fikk med et spann med samme grunning, slik at jeg kan grunne de plassene jeg skal sveise selv senere, slik at ALT er behandlet med samme stoff, og ikke masse forskjellige produkter her og der. Med dette kan jeg jo også grunne inne i kanaler og vanger selv :)

 

Needless to say, jeg er veldig fornøyd! skal bli en fryd å jobbe med en ren bil B)

 

 

har ikke peiling på hvordan resultate med kalk blir, men sand, da vill det slå seg, det har jeg opplevd selv :P

Men det er nokk som du sier, uerfarne folk på karosseri biten.. de som blåste hos meg, jobba med og blåse rustent armerings jærn, før det ble støpt i sement, for å unngå at rusta sprakk opp sementen i etter tid..

 

 

hvor leverte du karossen tommy? plus stål på nyhavna?

jevlig kurrant pris da..

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...