Sierra 2.0i Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 Hellå! Sitter her og funderer på hvilken måte jeg skal pusse ned (fjerne all lakk og all rust) på bilen. vurderte først å sandblåse hele bilen, men kom i tankene etterpå at syrebad kanskje er litt mer effektivt siden syren da kommer inn i alle kriker og kroker og hulerom. Men så kommer problemet med å få grunnet inn i alle hulerom etterpå igjen. Hva tenker dere om dette?Hva anbefales? 1989 Ford Sierra 2.0i CLS
Kverna Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 Skal du først syrebade, kan du vel kaste bilen oppi noe metallbeskyttelse etterpå ? (Ingen peiling på den slags) Har en bekjent som sandblåste bilen sin, og han finner fremdeles sandkorn rundt om selv om han var NØYE med rengjøring etterpå. Min fotoblogg
D.Toft Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 har selv vært inne på samme "problem stillingen", ved santblåsing finner man sand i flere år etterpå, samt, man ikke får tatt inno kanalser osv.ved syrebad, da får man alt, men da får man igjen problem med grunning inni hulrom, vurderte da om det er mulig å få bilen dyppet i galvanisering, og det må jo være knall? bare det ikke er så varmt at stålet slår seg.
Sierra 2.0i Posted June 24, 2009 Author Posted June 24, 2009 ja, tenkte selv på dypping i noe beskyttende lag etter syrebad.kanalene skal skiftes ut uansett, for de er mer eller mindre kjeks.. Er det noen som har info om de som driver med syrebad på gardermoen? eller er det flere plasser hvor de gjør det? 1989 Ford Sierra 2.0i CLS
hår ball Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 syre helt klart, om du skall blåse hele bilen, så vill den nokk se ut som bølge blekk etter på.. disse industri blåserne, kombinert med tynn ford plater, med alt for langt i mellom stiverne, er ikke værdens beste kombo..du må nokk beregne og helsparkle dører/panser,tak osv.. har punktsandblåst en del zink rust på en del vag produkt, og nesten uansett så har ståle blitt deformert etter på..kommer dog ann på hvor det blåses, men midt på ei dørplate = sparkel jobb etter på.. Så helt klart syre dypping, med tilhørende primer/grunning/rustbeskyttelse..
Cossie Nisse Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 Skal du ha gjort jobben 100% så tror jeg du får ta deg en tur til Tyskland eller England for å syrevaske bilen og grunne den slik det blir gjort på nye biler. se linkene:http://www.fzb-wagner.de/01.html http://www.surfaceprocessing.co.uk/
RsMuffe Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 disse dypper http://bs-teknikk.no/ etter det jeg har hørt så har disse ikke grunning bad, noe som er dumt
D.Toft Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 stemmer sikkert det, men finnes vel ett annet firma som kan ta det?leste i en tråd her inne, om at hennes bil har stått 1 år i tørr garasje, og ingen rust på den, selvom den er syredyppet edit, http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...120&hl=syre
FunkyHunk Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 Steike jeg måtte hatt råd å fått taunusen dyppa hos de karene i england der... Det så ut som en helt rå behandling.
Tombra Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 Føler jeg kan svare her...Fikk for en stund tilbake sandblåst et Capri-karosseri.Meget fornøyd med det, hele bilen ble blåst, inn og utvendig. At platene slår seg er bare tull, da er det ikke gjort riktig (brukt riktig sand. Filler (kalk) brukes ofte på karosseri.)På min ble det brukt spesielt fin sand, og ingen plater har slått seg, selv på de lange framskjemene på Caprien Jeg leverte et komplett ribbet karosseri, kun taktrekket som sto igjen i bilen. Da er det ikke allverden med plasser sanden kan gjemme seg, så etter en grundig runde med støvsuger og trykkluft (å kun bruke trykkluft nytter ikke, da flytter du bare sanden rundt om i bilen) er bilen rimelig ren. Det ultimate er nok syrebad, rengjøring, etterfulgt av "antirust-bad", det skal jeg være enig i. Men for mange av "hobby-mekanikerne" , meg innkludert, spiller til syvende og sist pris en avgjørende rolle. Uten å ha sjekket, vil jeg tro syrebad er rimelig kostbart, derfor ble det sandblåsing og grunning på meg, i tillegg til at jeg fikk det gjort 3 minutter fra der jeg bor For 4000,- fikk jeg et rustfritt, antirustbehandlet og helt RENT karosseri, samt alt av understellsdeler blåst og grunnet, senere pulverlakkert.I tillegg, og like viktig, jeg fikk med et spann med samme grunning, slik at jeg kan grunne de plassene jeg skal sveise selv senere, slik at ALT er behandlet med samme stoff, og ikke masse forskjellige produkter her og der. Med dette kan jeg jo også grunne inne i kanaler og vanger selv Needless to say, jeg er veldig fornøyd! skal bli en fryd å jobbe med en ren bil Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
hår ball Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 (edited) Føler jeg kan svare her...Fikk for en stund tilbake sandblåst et Capri-karosseri.Meget fornøyd med det, hele bilen ble blåst, inn og utvendig. At platene slår seg er bare tull, da er det ikke gjort riktig (brukt riktig sand. Filler (kalk) brukes ofte på karosseri.)På min ble det brukt spesielt fin sand, og ingen plater har slått seg, selv på de lange framskjemene på Caprien Jeg leverte et komplett ribbet karosseri, kun taktrekket som sto igjen i bilen. Da er det ikke allverden med plasser sanden kan gjemme seg, så etter en grundig runde med støvsuger og trykkluft (å kun bruke trykkluft nytter ikke, da flytter du bare sanden rundt om i bilen) er bilen rimelig ren. Det ultimate er nok syrebad, rengjøring, etterfulgt av "antirust-bad", det skal jeg være enig i. Men for mange av "hobby-mekanikerne" , meg innkludert, spiller til syvende og sist pris en avgjørende rolle. Uten å ha sjekket, vil jeg tro syrebad er rimelig kostbart, derfor ble det sandblåsing og grunning på meg, i tillegg til at jeg fikk det gjort 3 minutter fra der jeg bor For 4000,- fikk jeg et rustfritt, antirustbehandlet og helt RENT karosseri, samt alt av understellsdeler blåst og grunnet, senere pulverlakkert.I tillegg, og like viktig, jeg fikk med et spann med samme grunning, slik at jeg kan grunne de plassene jeg skal sveise selv senere, slik at ALT er behandlet med samme stoff, og ikke masse forskjellige produkter her og der. Med dette kan jeg jo også grunne inne i kanaler og vanger selv Needless to say, jeg er veldig fornøyd! skal bli en fryd å jobbe med en ren bil har ikke peiling på hvordan resultate med kalk blir, men sand, da vill det slå seg, det har jeg opplevd selv Men det er nokk som du sier, uerfarne folk på karosseri biten.. de som blåste hos meg, jobba med og blåse rustent armerings jærn, før det ble støpt i sement, for å unngå at rusta sprakk opp sementen i etter tid.. hvor leverte du karossen tommy? plus stål på nyhavna? jevlig kurrant pris da.. Edited June 25, 2009 by hår ball
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now