eivi91 Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 (edited) Hei! Satt å las litt i *DENNE* tråden, ang varmeapparatregisteret. Når er det tid for å skifte det? Syns jeg har merka at det tar lengre tid å få varme i apparatet i det siste, men kan være bare innbillning. For omsider så blir det skikkelig varme.Men kan være pga. "kald" termostat også kanskje. Temperaturmåleren har aldri vært opp på midten mens bilen har vært i mitt eie, uannsett hvor hardt jeg kjører. Lurer bare på om det er grunn for bekymring? Også det med kjølevæska. Jeg bruker blå væske. Bør jeg bytte til rød? Hvor tapper jeg ut gamle? Takker for svar. EDIT:Linken funka ikke som den skulle.http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=34816&hl EDIT2: Hører det ganske dårlig på denne videoen, glemte å stille opp kvaliteten på kameraet også. Skal filme en ny senere.Men ved kald start så kakler det litt med en gang, og så slutter det.Er det ventiltikk, eller registerkjede som slår? Edited June 11, 2009 by eivi91 '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubenl Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 (edited) du skal ha en tappeplugg "bak" på radiatoren, skru ut og tapp kjøleveska i en dunk. Så kan du ta høytrykkspyler eller hageslange å spyle gjennom motoren. Det kan hjelpe på varmeapparatet. Eller så ville jeg prøvd å bytta olje, bruker å hjelpe på på ventiltikking. hjelper det ikke ville jeg bytta skinner,kjede og strammer.og pluggledninger. Edited June 11, 2009 by rubenl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Har akkurat samme greia på min bil, ved kaldstart så høres den ut som en diesel det første sekunder, så blir den normal.. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Kanskje bare løfterne som må fylles med olje.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Kan nesten virke sånn ja, har bare den lyden om bilen ikke har blitt kjørt på noen dager forsåvidt.. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted June 11, 2009 Author Share Posted June 11, 2009 Ja, det er spesielt hvis den har stått en stund. Men er bare snakk om 1-2 sekunder før den blir normal da. Satser på det bare er at løfterne må fylles med olje da. Er det jeg har konkludert med selv, men ble litt usikker når jeg las i den tråden om kjeda. Men tror jeg skal skifte til rød kjølevæske for å være på den sikre siden. Men har ikke de fleste biler alu topp da? Ihvertfall mye ford og bmw som jeg vet om. Hvilken biler skal ha blå da? Kan ikke huske å ha sett annet enn blå før jeg. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Har blå på min og, og har og vurdert kraftig å bytte, men som du sier så har vel de fleste biler alu topp, så om de skulle selge mest av den frostvesken som ikke er for alu topp, så er jo det litt pussig.. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 man for blå frostveske til alu topp å.. husker ikke hva som står på flaska men står om du kan bruke den til alu topp.. alle dohc motorene jeg har vert borti har tikket litt de første sek når de blir startet.. er fordi løfterne må fylle seg med olje som sakt før her, men når løfterne blir slitte/møkkete innvendig så tar det litt lengre tid før det blir stille.. er den fjørbelastede tappen inni løfteren som ikke klarer å følge med skikkelig før oljetrykket kommer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_1991 Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 min Sierra DOHC tikker noe ***** nå og den slutter ikke tikke heller så redd for oljetrykket er så og si borte Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 blå er vanlig rød er langtidsfrostvæske Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now