Guest husaberg Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 (edited) Heisann Det har seg sånn at vi på kjøretøy linja på gran har eksamen imorgen (torsdag) og i går fikk vi utdelt et ark hvor det står hva vi kan få av oppgaver på eksamen. Dette er da en praktisk eksamen hvor vi får inn en bil på værkstedet med en feil som vi skal lokalisere og reparere på 3,5 time Vi har nå forbredelses dag og alle hjelpemiddler er tillat så jeg tenkte hvorfor ikke? jeg har fått skrevet ned en del stikkord, men det skader ikke med flere ! Her er situasjonsbeskrivelsen: Du er annsatt på ett bilverksted som tar på seg reparasjoner av alle bilmerker. En høstdag når kuldegradene har gjort sitt inntog , tauses en bil inn til verkstedet. Kunden gir følgene informasjon: Motoren begynte å fuske, spesielt ved belastning og tilslutt stanset den helt. Samtidig ønsker kunden å få en skikkelig sjekk av bilen før vinteren. Andre opplysinger fra kunden: (en av disse 7 punktene er oppgaven jeg kommer til å trekke) - Bilen starter ikke så lett som tidligere, og bensinforbruket har øket. plugger.tett luftfilter,tett bensinfilter - Hovedlysene er svake. dårlig kontakt i ledninger evt bryter,matt reflektor/lykteglass - Bilen har en tendens til å ¨stikke¨ (trekker til begge sider) under kjøring og har unormal dekkslitasje. ta en forstilings kontroll mulig feil spissing. - Bilen trekker litt til høyre ved hard nedbremsing. slitte klosser/skiver. treghet i kalipper. - Generelt syns bremsene å være svake. def/vacum lekasje bremsekraft forsterker,glasserte klosser - Ved kjøring med campingvogn i motbakke stemmer ikka hastighet og turtall, virker som motoren ruser seg opp. clutch slurer - Virker som det er dårlig med strøm når motoren skal startes. feil ved lade annleg,dårlig jording motor/starter,dårlig batteri En av disse 7 oppgavene kommer jeg da til å trekke imorra, og trenger da tips til hva det kan være som forårsaker disse feilene. Jeg har fått skrevet en del alledrede men vil gjærne ha flere forslag. Edited June 3, 2009 by husaberg
2.8i TIC Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 Hva med å legge inn de som du allerede har, så andre å skrive allt mulig..:-) - Bilen starter ikke så lett som tidligere, og bensinforbruket har øket. plugger.tett luftfilter,tett bensinfilter Dette kan jo ha flere ulike svar ettersom jeg ser det hvertfall.. F.eks- Bilen starter ikke så lett som tidligere, og bensinforbruket har øket.Dette kan være, dårlig batteri, lav amp styrke. Kondens i tenningsannlegg..Motor går tyngre, misfeil i tenning/luft/bensin, ulikt/feil dekktrykk, feil spissing, bremser henger på...osv.. Bare noe av det som jeg ser det, må tenke litt uttafor "boksen" når det gjelder å svare på slikt.. Noen feil kan henge sammen med andre (noe som det gjør i flere av de "hinta" du har fått oppgitt).
tuszi Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 (edited) - Bilen trekker litt til høyre ved hard nedbremsing. slitte klosser/skiver. treghet i kalipper. feil på abs? - Generelt syns bremsene å være svake. def/vacum lekasje bremsekraft forsterker,glasserte klosser kan også være dårlig annleggsflate defekte band vis bil ha tromler? fastrusta bremsepumper. - Ved kjøring med campingvogn i motbakke stemmer ikka hastighet og turtall, virker som motoren ruser seg opp. nedslitt clutch, feil på trykkplate. - Hovedlysene er svake. dårlig kontakt i ledninger evt bryter,matt reflektor/lykteglass sjekk stramminga på dynamoreima, skjekk også lading. - Bilen har en tendens til å ¨stikke¨ (trekker til begge sider) under kjøring og har unormal dekkslitasje. ta en forstilings kontroll mulig feil spissing. og camber Edited June 3, 2009 by tuszi
crazzzzyboy Posted June 4, 2009 Posted June 4, 2009 - Bilen har en tendens til å ¨stikke¨ (trekker til begge sider) under kjøring og har unormal dekkslitasje. ta en forstilings kontroll mulig feil spissing. Kan også være knekt fjær, eller kanskje dårlige foringer i forstilling?
Guest husaberg Posted June 4, 2009 Posted June 4, 2009 fikk og bytte ei driv knute på en 02 passat fort gjort og grei jobb
tuszi Posted June 4, 2009 Posted June 4, 2009 fikk og bytte ei driv knute på en 02 passat fort gjort og grei jobbbare ta av ene nedre bærearmen og dytte ut nesten
Recommended Posts