Slåstad RS Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Hvilke modifiseringer bør utføres for beste resultat på en slik motor?Dette er en Sierramotor med map og hydr.løftere. Kjetil Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 Mye hk skal du ha ? Grunnleggende er ARP bolter på råder, større kanaler på eksos og innsug(særlig) også mer luft og mer bensin Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=43499 http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=44161 http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=43779 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted June 2, 2009 Author Share Posted June 2, 2009 Passer Kent cams v6 t45 k kamsettet i motoren med hydr.løftere?Er det verdt investeringen? Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Passer Kent cams v6 t45 k kamsettet i motoren med hydr.løftere?Er det verdt investeringen? hvis du kjøper et komplett kamsett følger det med nye mekaniske løftere. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted June 2, 2009 Author Share Posted June 2, 2009 (edited) Akkurat , viste det fulgte med løftere , men ikke at de var solide.Står oppgitt till 22hk + , men jeg synes det høres vel' optimistisk ut? Edited June 2, 2009 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Det er jo en ganske håpløst dårlig utnyttelse av volum i den motoren fra fabrikk, så med litt åpnere filter og eksos er vel ikke 22 hester så veldig usannsynlig. Øverste linken Combatkit posta er min brainstorming tråd, og er utrolig mye info som har kommet frem fra mange forummedlemmer der, som nevnt over er ikke motorn særlig glad i turtall (svak blokk, svake råder, tunge stempler) men skikkelie bolter (12/9 og ARP) hjelper litt, balansering er nok anbefalt om du bor i nærheten av noen som drive rmed sikt eller du føler at økonomien strekker til. Med skikkeli innsprøytning , tålmodighet og nøyaktighet og trass skal ikke 200 hester være umulig i en NA motor '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ørjan G Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 (edited) Akkurat , viste det fulgte med løftere , men ikke at de var solide.Står oppgitt till 22hk + , men jeg synes det høres vel' optimistisk ut?Da stemme nok bra. Gjer du so på bilete so dreg du bra me turtall óg. Det er jo en ganske håpløst dårlig utnyttelse av volum i den motoren fra fabrikk, så med litt åpnere filter og eksos er vel ikke 22 hester så veldig usannsynlig. Øverste linken Combatkit posta er min brainstorming tråd, og er utrolig mye info som har kommet frem fra mange forummedlemmer der, som nevnt over er ikke motorn særlig glad i turtall (svak blokk, svake råder, tunge stempler) men skikkelie bolter (12/9 og ARP) hjelper litt, balansering er nok anbefalt om du bor i nærheten av noen som drive rmed sikt eller du føler at økonomien strekker til. Med skikkeli innsprøytning , tålmodighet og nøyaktighet og trass skal ikke 200 hester være umulig i en NA motor Ford he jobba godt for å kvela motoren heilt ne i 145 hesta.2,9 motoren he ikkje svak blokk, svake råder og tunge stempel. Om du tvila så sjå kor Caprien te Mikael S imponera. http://skogenracing.editboard.com/projekt-...s-t3615-120.htm http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29211 Edited June 3, 2009 by Ørjan G Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Da stemme nok bra. Gjer du so på bilete so dreg du bra me turtall óg. Ford he jobba godt for å kvela motoren heilt ne i 145 hesta.2,9 motoren he ikkje svak blokk, svake råder og tunge stempel. Om du tvila så sjå kor Caprien te Mikael S imponera. http://skogenracing.editboard.com/projekt-...s-t3615-120.htm http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29211 Mente bare et den ikke tåler turtall blokka flexer og råder ryker hvis du er no særlig over 7000 på en NA motor, turbo har det vel blitt bevist at den liker ja, det er jeg absolutt enig i '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Hva har blitt gjort det bildet av innsuget egentlig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ørjan G Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Hva har blitt gjort det bildet av innsuget egentlig?Veggen so dela plenume i to e frest ne so da vert eitt stort plenum. http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48989 Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Hmm, er spennende det der. Skulle ønske han fyren kunne gjort det ferdig så kunne vi fått se litt resultater! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS1000 Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Det ble nok tatt for mye Møllers tran, dessverre. Det hadde holdt lenge med å frese ETT eneste spor langs midten på plenum for å fjerne/redusere skilleveggen, og EN ENESTE sveis eller stripe med Epoxy for å tette igjen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Å da vet du dette ut ifra eierens info??? 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Å da vet du dette ut ifra eierens info??? Du ser jo bildet av innsuget når det er åpent hvordan skilleveggen ligger i innsuget.Så ja, må si meg enig i at det kunne vært mulig med kun et kutt.. Men forsåvidt like greit å gjøre det på den måten viss man ikke vet hvordan skilleveggen er utformet fra før av. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS1000 Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Å da vet du dette ut ifra eierens info???Det er ikke alt som postes er ment til å tas bokstavlig.Nei, jeg har ikke info fra eieren og har derfor ikke peiling på om vedkommende tar tran i det hele tatt. I forhold til plenum-mod. hadde det holdt lenge med ett enkelt snitt, evt utført med vinkelkutter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted June 10, 2009 Author Share Posted June 10, 2009 Det er ikke alt som postes er ment til å tas bokstavlig.Nei, jeg har ikke info fra eieren og har derfor ikke peiling på om vedkommende tar tran i det hele tatt. I forhold til plenum-mod. hadde det holdt lenge med ett enkelt snitt, evt utført med vinkelkutter. Bør en øke volumet i plenium? Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS1000 Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Bør en øke volumet i plenium?På generelt grunnlag kan kan si: " Ikke uansett og i hytt og gevær", men hvis man ser på 2,9 motoren med "performance" øyne og sammenligner med performance orienterte biler som f.eks Capri 2,6 RS, Capri 2,8i og ikke minst Sierra og Escort Cosworth så ser man umiddelbart at forholdet plenumvolum delt på sylindervolum er svært lite på 2,9 motoren. Når man i tillegg skal "plages" med at dette lille plenummet blir matet av ett knøttlite gass spjeld, da ser jeg fordelene med å "åpne opp" luftveiene noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaymondP Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Rs1000Hva foreslår du som modifisering av mitt 2.9 innsug? sveising,tilpassing osv er ikke noe problem.Twinturbo å 1.2bar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS1000 Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Rs1000Hva foreslår du som modifisering av mitt 2.9 innsug? sveising,tilpassing osv er ikke noe problem.Twinturbo å 1.2bar.Det får bli den litt lengre versjonen, Med turbo endrer det meste seg og behovet for mod. av plenum endrer seg også. Jeg regner med at du har full kontroll på Mikael S sin 2,9 turbo capri, og da ser du, nok krefter er det minste problemet. Det som "alltid" er saken med motorer med "trange" 2V topper og turbo er at resultatet som oftest er mye dreiemoment, men maks effekt avgis gjerne på relativt lavt turtall. Spørsmålet blir derfor hvilken karateristikk man vil ha. Når det gjelder din turbomotor så må du først avsløre hvilket resultat du ønsker før man kan si om det er nødvendig eller ønskelig å modifisere det originale twin plenumet. Når sveising, tilpassing osv ikke er noe problem, da ville jeg personlig valgt 2,8 EFI manifolden, portet denne lett, tilpasset den til 2,9 motoren og forbedret den ytterligere med 6 forgassertrakter. Det som da mangler for ett nesten "maksimalt" FORD V6 "induction system er ett nytt og solid single plenum "cover" slik som Cosworthene har originalt. Jeg mener at med ett slikt innsugsystem vil du få se hvor stort turtall og effektpotensiale det er i disse, (takket være FORD sine astma-tiltak), undervurderte laveffekt motorene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaymondP Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 (edited) Mente bare et den ikke tåler turtall blokka flexer og råder ryker hvis du er no særlig over 7000 på en NA motor, turbo har det vel blitt bevist at den liker ja, det er jeg absolutt enig i Tåler litt turtall med Arp rådebolter..der har du svakhetenHørt mye prat om at rådene ryker,blokka flekser osvNoen som faktisk har vært borti dette??Turbo +turtallsperre på 6000rpm=holdbartIngen vits å gå over 6000rpm med turbo.. uenig? få annen utveksling eller kjøp wankel:) Edited June 13, 2009 by RaymondP Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS1000 Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Tåler litt turtall med Arp rådebolter..der har du svakhetenHørt mye prat om at rådene ryker,blokka flekser osvNoen som faktisk har vært borti dette??Turbo +turtallsperre på 6000rpm=holdbartIngen vits å gå over 6000rpm med turbo.. uenig? få annen utveksling eller kjøp wankel:)Det er en ENOMRM forskjelle på kontinuelig drift og bruks-/gatebil. I praksis er det ikke mange sekundene i løpet av en uke at turtelleren befinner seg på 7000 + o/min på en bruks-/gatebil med vanlig gearkasse, utveksling og hjul. At en 2,9 motor ikke skal holde bra hvis den blir riktig bygget, det tror jeg bare ikke på. Jo mer man øker turtallsperren jo større blir belastningen og det øker skremmende raskt, men på en gatemotor spiller det ikke så stor rolle. Jeg er derfor delvis uening og grunnen er dreiemomentkurven. Fords eldre V6 motorer har stor borring, liten slaglende, gunstig høyt stakeforhold og er derfor "Screemer"motorer. (10 000 o/min for 2,3 V6 veiv.) En korrekt, men likevel "lettmodifisert" 2,8 i motor har maks effekt på 7000 + o/min og dette avslører bunndelens karakteristikk. Denne karkateristikken kan man enten forsterke eller motarbeide, avhengig av hva man ønsker av resultat. Som vanlig er fokuset på en bred dreiemomentKURVE. Hvis man skal ha turtallsperre på 6000 o/min da må man ha massevis med dreiemoment allerede ved 3000 o/min fordi man da kjører tung diff. utveksling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaymondP Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Det er en ENOMRM forskjelle på kontinuelig drift og bruks-/gatebil. I praksis er det ikke mange sekundene i løpet av en uke at turtelleren befinner seg på 7000 + o/min på en bruks-/gatebil med vanlig gearkasse, utveksling og hjul. At en 2,9 motor ikke skal holde bra hvis den blir riktig bygget, det tror jeg bare ikke på. Jo mer man øker turtallsperren jo større blir belastningen og det øker skremmende raskt, men på en gatemotor spiller det ikke så stor rolle. Jeg er derfor delvis uening og grunnen er dreiemomentkurven. Fords eldre V6 motorer har stor borring, liten slaglende, gunstig høyt stakeforhold og er derfor "Screemer"motorer. (10 000 o/min for 2,3 V6 veiv.) En korrekt, men likevel "lettmodifisert" 2,8 i motor har maks effekt på 7000 + o/min og dette avslører bunndelens karakteristikk. Denne karkateristikken kan man enten forsterke eller motarbeide, avhengig av hva man ønsker av resultat. Som vanlig er fokuset på en bred dreiemomentKURVE. Hvis man skal ha turtallsperre på 6000 o/min da må man ha massevis med dreiemoment allerede ved 3000 o/min fordi man da kjører tung diff. utveksling. Jeg sikter til orginal 2.9 motor med Arp rådebolterOrg 2.8 motor tåler IKKE turtal det kan jeg skrive under på Kjørt flere til helveteMed forsterket bunndel blir det vel noe annet.Svensken mener jeg har turtalsperren på 6000?En annen kar som har god erfaring med turbotrimming av 24v på Mo i Rana sier at oppskriften til holdbarhet er nettopp 6000 o/min..Han har flere Capri med 24v turboMener han er å kjører på Acr nå i helga med den ene..singelturbo-500hk å gud vite nm. prøvd med flere mt75 kasser men 3gir gikk til h.. ved pådrag.Ny Tremec kasse å egenprodusert svinghjul i alu laget på privat cncfres lå klart da jeg var innom han:)Skal selv prøve meg på 201m drag 4 juli. Mulig jeg firer litt å setter turtallsperre opp på 7000Blir det bra resultat er det ikke umulig video blir lagt ut på nett:) Tømmer gir fort som fan men mt75n er ikke den raskeste boksn å gire med.Jeg ladder 1.2 bar å det holder godt.har kjørt som en idiot lenge nå 2gir hjulspinn på gassn rett frem..110km, 3gir hjulspinn i 100km ved fullt gasspådrag å våt asfalt...Med Quaife diff.Ingen tvil om at disse motorene er riktig vei å gå. Bortimot gratis er di også.Mulig at 7000 o/min holder også..ingenting hadde vært bedre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Hmm, er spennende det der. Skulle ønske han fyren kunne gjort det ferdig så kunne vi fått se litt resultater! Det blir gjort ferdig, den motoren skal monteres i sportsvogna Det ble kansje tatt litt mye tran på innsuget, men jeg var ute etter å lage en litt freshere innsug. Foresten noen som har et ledningsnett til 2,9 med map sensor og selge? trenger kun nettet da jeg har hjernen... Mvh Tom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Svensken mener jeg har turtalsperren på 6000?En annen kar som har god erfaring med turbotrimming av 24v på Mo i Rana sier at oppskriften til holdbarhet er nettopp 6000 o/min..Han har flere Capri med 24v turbo Mike som driver Boost Performance i England sier at twin turbo 24V motorene han bygger hvor han bruker en "girdle" (vet ikke et godt norsk ord på dette) takler 7000 o/min over tid og noe høyere i kortere perioder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now