Janna Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Etter å ha satt på nye Gaz Gold fremme på vingebilen virket det som om svinglagrene var defekt. ( knekke-lyder ) Skiftet de, men lydene kom fort igjen. Virker som om fjøren "henger" litt igjen når man svinger? En kompis her inne kjører uten både svinglagre og den skålen oppå (dårlig forklart ), og det skal visst virke bra? Noen innspill hvorfor jeg ikke blir kvitt "knekke" lyden? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
OleK Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 du er nødt for å legge på et par skiver inni der for å få shimset ned den skåla som fjæra ligger i, i forhold til den orginale skåla som foringen i dempertoppen ligger mot. litt dårlig forklart men. sent, hehe... husker ikke helt hvordan det stod nå, men setter du det i skrustikka så skjønner du fort hvor man må shimse. Cosworth!
Samatron Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Ebay - topplager med denne bruker du den orginale/oppgraderte foringen. 100% bolton med gaz gold coilovers, og fint om du skal kjøre litt camber.utbyttbar (standard) uniball/sephisk lager.
Ford ragger Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 (edited) Kan ta en titt her også og se om du blir noe klokere..http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=43603&hl=Edit: Link lagt til. Edited June 1, 2009 by Ford ragger Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link
Janna Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 du er nødt for å legge på et par skiver inni der for å få shimset ned den skåla som fjæra ligger i, i forhold til den orginale skåla som foringen i dempertoppen ligger mot. litt dårlig forklart men. sent, hehe... husker ikke helt hvordan det stod nå, men setter du det i skrustikka så skjønner du fort hvor man må shimse. Er det oppå den skålen hvor fjøren treffer du mener? Kan ta en titt her også og se om du blir noe klokere.. Link? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
OleK Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 hmm, hvis man begynner på toppen av demperen så er delene i denne rekkefølen: Låsemutteren på toppen - skåla man ser i motorrommet - foringen i karrossen - mutteren til skåla under foringen - skåla under foringen - svinglageret - her skal man shimse litt me skiver - skåla som fjæra ligger i mot - fjær. problemet er at når man skrur det i sammen så presser man skåla som fjæra ligger i mot, opp mot skåla som ligger under foringen i karrossen. her må du shimse for at det skal bli klaring. ellers vil selve fjæra bli "svinglageret" comprende? Cosworth!
Janna Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 hmm, hvis man begynner på toppen av demperen så er delene i denne rekkefølen: Låsemutteren på toppen - skåla man ser i motorrommet - foringen i karrossen - mutteren til skåla under foringen - skåla under foringen - svinglageret - her skal man shimse litt me skiver - skåla som fjæra ligger i mot - fjær. problemet er at når man skrur det i sammen så presser man skåla som fjæra ligger i mot, opp mot skåla som ligger under foringen i karrossen. her må du shimse for at det skal bli klaring. ellers vil selve fjæra bli "svinglageret" comprende? Takk :-) Det var forsåvidt det vi tenkte og, men da er det jo dårlig laget til.Gjorde regne med at dette skulle vært "bolt-on", og ikke trenge å shimse på denne måten. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
OleK Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 er vel et fåtall av ting som faktisk er bolt-on i cosworth-verdenen, hehe... Cosworth!
escortcosw Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Takk :-) Det var forsåvidt det vi tenkte og, men da er det jo dårlig laget til.Gjorde regne med at dette skulle vært "bolt-on", og ikke trenge å shimse på denne måten. Hei jeg at styrte også veldig me å få gaz demperne mine til å funke...og egentli så syntes jeg de er bra du oppdaga at det er noe som ikke stemmer helt....og sånn som du har montert demperne nå har svinglagret,,,ingen funk,,du må till me noen shims i tillegg til at du må slipe litt for at det skal passe...Noen påstår at gaz gold er bolt on.. men det er det ikke og i følge gaz fabrikken også som sier ..at det ikke er tillpasset orginal fjærskål og topp mount..send meg en pm me tlf nr så skal jeg forklare åssen du kan gå fram for å få det 100 pros,,,Dette gjelder da gaz gold.
Janna Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 (edited) Hei jeg at styrte også veldig me å få gaz demperne mine til å funke...og egentli så syntes jeg de er bra du oppdaga at det er noe som ikke stemmer helt....og sånn som du har montert demperne nå har svinglagret,,,ingen funk,,du må till me noen shims i tillegg til at du må slipe litt for at det skal passe...Noen påstår at gaz gold er bolt on.. men det er det ikke og i følge gaz fabrikken også som sier ..at det ikke er tillpasset orginal fjærskål og topp mount..send meg en pm me tlf nr så skal jeg forklare åssen du kan gå fram for å få det 100 pros,,,Dette gjelder da gaz gold. Hadde vært greit hvis du bare skrev det her :-) De shimsene blir da i samme størrelse som lageret? Og jeg har sendt mail til Woodford for å få bekreftet om de skal være 100% bolt-on eller ikke. (Der jeg kjøpte de )Hvis de sier 100% bolt-on, så skal de **** få forklare hvordan :-) Edited June 1, 2009 by Janna Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
escortcosw Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Hadde vært greit hvis du bare skrev det her :-) De shimsene blir da i samme størrelse som lageret? Og jeg har sendt mail til Woodford for å få bekreftet om de skal være 100% bolt-on eller ikke. (Der jeg kjøpte de )Hvis de sier 100% bolt-on, så skal de **** få forklare hvordan :-) he he ja du kan jo prøve ,,,skal se om jeg finner måla på den shimsen jeg laga....har du ting i biter nå??
Cosworth Racing1 Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Jeg har kjørt uten de svinglagrene på demperne uten problemer.. Kommer litt "klonk" lyd avogtil når jeg svinger. Er det eneste jeg har merket 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
escortcosw Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Jeg har kjørt uten de svinglagrene på demperne uten problemer.. Kommer litt "klonk" lyd avogtil når jeg svinger. Er det eneste jeg har merket Kjør på en firesøyla løftebukk eller ei grav....åsså får du noen til å svinge me hjula dine mens du ser på fjærene dine,,,,så gjør det semme me en bil som har svinglagre,,,,,
Cosworth Racing1 Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Kjør på en firesøyla løftebukk eller ei grav....åsså får du noen til å svinge me hjula dine mens du ser på fjærene dine,,,,så gjør det semme me en bil som har svinglagre,,,,, Ja det er sikkert forskjell, men jeg kan ikke si jeg har merket noen dårlige kjøreegenskaper av den grunn 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
escortcosw Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Ja det er sikkert forskjell, men jeg kan ikke si jeg har merket noen dårlige kjøreegenskaper av den grunn nei du merker kansje ikke så mye der ,,,men husk tenk på hva som sjer når fjæra av stål blir tvunget med runt,,,,den må skli på den nedre Alu justeringen....derav spjong lydene du hører og når fjæra har gravd dypt nokk spor vill du sikkert få mer lyd,,,,dette er dumt da demperne er ganske dyre,,,Og er vell ikke mange biler uten fjærlager,,,,,eller.
Cosworth Racing1 Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 (edited) nei du merker kansje ikke så mye der ,,,men husk tenk på hva som sjer når fjæra av stål blir tvunget med runt,,,,den må skli på den nedre Alu justeringen....derav spjong lydene du hører og når fjæra har gravd dypt nokk spor vill du sikkert få mer lyd,,,,dette er dumt da demperne er ganske dyre,,,Og er vell ikke mange biler uten fjærlager,,,,,eller. Jepp sikkert en grunn til at de er der. Skal snart få på camber justeringsplaten foran, så da trenger jeg ikke det lageret, siden det er slik på platene. Edited June 1, 2009 by Cosworth Racing1 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
escortcosw Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Jepp sikkert en grunn til at de er der. Skal snart få på camber justeringsplaten foran, så da trenger jeg ikke det lageret, siden det er slik på platene.Good:)åssen er det å feste camber plater i tårnet,,? mye modding eller,,,du må holde oss oppdatert:)
Cosworth Racing1 Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Good:)åssen er det å feste camber plater i tårnet,,? mye modding eller,,,du må holde oss oppdatert:) Skal egentlig gå veldig greit å montere de. Er bare å finne ut hvordan demperen skal stå, så skrur du fast platen 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
escortcosw Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Skal egentlig gå veldig greit å montere de. Er bare å finne ut hvordan demperen skal stå, så skrur du fast platen Legg ut bilder når du er ferdig da:) hmm, hvis man begynner på toppen av demperen så er delene i denne rekkefølen: Låsemutteren på toppen - skåla man ser i motorrommet - foringen i karrossen - mutteren til skåla under foringen - skåla under foringen - svinglageret - her skal man shimse litt me skiver - skåla som fjæra ligger i mot - fjær. problemet er at når man skrur det i sammen så presser man skåla som fjæra ligger i mot, opp mot skåla som ligger under foringen i karrossen. her må du shimse for at det skal bli klaring. ellers vil selve fjæra bli "svinglageret" comprende? Perfekt forklaring:)
Janna Posted June 2, 2009 Author Posted June 2, 2009 he he ja du kan jo prøve ,,,skal se om jeg finner måla på den shimsen jeg laga....har du ting i biter nå?? Nei, alt er montert sammen no. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Janna Posted June 2, 2009 Author Posted June 2, 2009 (edited) Første svar fra England Good morning JanIve just spoken to our workshops and gaz and they all say the way you are doing it is correct,the blue plate acts as the bearing. but if you get any more problems please let me know and i shall find out for you. i hope this helps Så de mener det ikke skal være svinglagre montert altså. Har bedt de forklare hvordan jeg da skal bli kvitt den knekke lyden. Edited June 2, 2009 by Janna Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Janna Posted June 2, 2009 Author Posted June 2, 2009 Så var det svar fra the managing director at gaz and this is what he said Their is a small washer that comes with the kit that sits ontop of the blue top collet & then the bearing sits on this, it holds the blue top collet away from the metal cup so this can turn freely on the bearing. Så det skal altså være noe mellom den platen som holden fjøren på plass og svinglageret altså :-) Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
OleK Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 da har den small washer'n ramla ut av packagen jeg fikk fra simon ihvertfall, lol! skikkelig funny. Cosworth!
escortcosw Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 da har den small washer'n ramla ut av packagen jeg fikk fra simon ihvertfall, lol! skikkelig funny. Da har den ramla ut av sammtlige pakker,,,,:)men ja d skal fortsatt være en skive der. og ja svinglager må man ha,.
Janna Posted June 4, 2009 Author Posted June 4, 2009 Jeg får no den manglende delen i posten :-) Hi Jan I have just spoken to gaz and they said no problem if you can email me your address they will send you a pair out in the post. i hope this helps Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now