eivi91 Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Hei! Jeg har funnet meg en Cosworth fanger nå. Den har en liten sprekk i ene hjørnet, og glasset på ene grøftelyset er bresta.Ang. å fikse sprekken, da tenker jeg å lime, for så å sparkle over. Noen bedre forslag? Og glass til grøftelyset, er det å få tak i noen steder? Neste er da å pusse ned hele, og lakkere den med orginallakk fra Ford. Vil jeg få et dårlig resultat av lakking med sprayboks? Lakka vingen nylig, ble ikke så værst det. Og kanskje dumt spørsmål, men hvordan får jeg av orginalfangeren? Hvordan kommer jeg til skruene/festene? Siste spm:Hvordan bør jeg gå frem for å koble grøftelysene? Takker for svar! Mvh.Eivind '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutte Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Hei! Jeg har funnet meg en Cosworth fanger nå. Den har en liten sprekk i ene hjørnet, og glasset på ene grøftelyset er bresta.Ang. å fikse sprekken, da tenker jeg å lime, for så å sparkle over. Noen bedre forslag? Og glass til grøftelyset, er det å få tak i noen steder? Neste er da å pusse ned hele, og lakkere den med orginallakk fra Ford. Vil jeg få et dårlig resultat av lakking med sprayboks? Lakka vingen nylig, ble ikke så værst det. Og kanskje dumt spørsmål, men hvordan får jeg av orginalfangeren? Hvordan kommer jeg til skruene/festene? Siste spm:Hvordan bør jeg gå frem for å koble grøftelysene? Takker for svar! Mvh.Eivind Ang det med å fikse den sprekken. Da bruker du bare glasfiberduk, og polyester og bygger opp/forsterker området som er sprekt bak. Når dette er tørket så er det bare å sparkle, og pusse. Det kan bli bra med å lakke fanger med sprayboks. Jeg gjorde dette, og ble imponert over meg selv. Send en pm, så kan du se før og etter bilder Orginalfangeren sitter med 13 mm maskinskruer på baksiden på begge sider av fangeren mener jeg å huske. Skru av disse, og napp den bare rett av Koblingsskjema for tåkelys : - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted May 30, 2009 Author Share Posted May 30, 2009 Wow, takker for godt svar! Ja, send gjerne før og etter bilder! Tror jeg trenger litt forklaring på det koblingsskjemaet. Bryteren kobles på jordkabelen? Og er det ett rele som ligger i bilen fra før eller?Har hørt noe om at det ligger klart kabler til grøftelys, er det tilfelle? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
92cossi Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Biltema.no og delenr 42-686, følger med koblingsskjema der eller så ligger det veiledning her http://www.torshovbil.no/sider/Veiledning/...eekstralys.html Nett gjort det samme selv, tok ikke lang tid å koble opp heller Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted May 30, 2009 Author Share Posted May 30, 2009 (edited) Takker! EDIT:Brukte du den bryteren der? Hvor tok du den inn? Gjennom ett av de "tomme" bryterplassene? Edited May 30, 2009 by eivi91 '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
92cossi Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Takker! EDIT:Brukte du den bryteren der? Hvor tok du den inn? Gjennom ett av de "tomme" bryterplassene? Bruker den for øyeblikket ja, for den org bryteren jeg hadde funket ikke Har den gjennom der det ikke er bryter, bare det lille "dekselet", så den henger jo litt utenfor da, men såpass bryr jeg meg ikke, så lenge den funker som den skal Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted May 31, 2009 Author Share Posted May 31, 2009 Hvilken ledning med "12 volt når tenningen er på" du brukte da? Har du noen bilder? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 For at installasjon med tåkelys skal være lovlig må du bruke signalstrøm fra parklyset. Du kan mao la støm fra parklyset gå igjennom bryteren før det kommer til releet. Jeg vil også anbefalt å kople det opp idotsikkert slik at det ikke går å slå på tåkelys i lag med nærlys. Det kan gjøres på 2 måter. Enten ett 5 punkts rele(bruker 87a polen) som aktiveres av nærlyset, eller kople jordingen til hovedreleet til det ene nærlyset(ja der strømmen går til nærlyset). Med den siste løsningen vil ikke tåkelyset virke vist den aktuelle nærlyspæra ryker, ettersom releet ikke får jording. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted May 31, 2009 Author Share Posted May 31, 2009 Men parklyset kan jo slåes på uavhengig av om tenninga er på eller ikke? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Ett lite spm, jeg som har tåkelys originalt på min, kan jeg bare slenge på Cosworth fanger med tåkelys rett over og bruke samme kablene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Men parklyset kan jo slåes på uavhengig av om tenninga er på eller ikke? parklys kommer på på hakk 2 på tenning sammen med kjørelys, og når man vipper opp lydhendelen 1 hakk.. Ett lite spm, jeg som har tåkelys originalt på min, kan jeg bare slenge på Cosworth fanger med tåkelys rett over og bruke samme kablene? ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Okai, takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted June 1, 2009 Author Share Posted June 1, 2009 Åja, tror jeg skjønner da. Så:30: Til sikringsholder og + pol på batteriet85: Til bryter og videre til jord87: Til plusspolene på lysa, og til jord fra minuspolene86: Inn på ledningen til parklysa Tenker da i henhold til dette skjemaet: '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 nr 85: styrestrøm inn på ene siden av bryteren, og videre da inn på 85... eg tar styrestrøm fra parklysene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts