Jump to content

Hva slags motor er dette?


Servofrøken

Recommended Posts

Hei folkens.

Har kjøpt meg Sierra xr4i. Motoren er ikke orginal, og den går ikke som den skal. Blir vanskelig å få deler siden jeg ikke nøyaktig vet hva slags type det er. Noen som kan hjelpe meg?

 

Ryktene sier at den stammer fra en Scorpio og at det er en 2,8l V6 injection. Motoren går bare på 5 stempler og det renner bensin ut av eksosen. Har prøvd å skifte coil og kabler. Får nye tennplugger i morgen og kjører igjennom med dyserens da. Får se om dette hjelper.

 

 

Takker for alle svar og mulige løsninger :)

 

DSC00092.jpg

 

DSC00093.jpg

 

DSC00096.jpg

 

DSC00094.jpg

 

DSC00095-1.jpg

 

DSC00097.jpg

 

DSC00099.jpg

 

DSC00098.jpg

06 BMW Z4 2,5 SI *godværs-bil*

04 Ford Connect 1,8TD *Pendlebil*

87 Ford Sierra Sedan IST *Prosjekt*

83 Ford Sierra XR4I 24v. BOB Cosworth *Grombil* :D

***97 Ford Courier *SPIKER* ***

Link to comment
Share on other sites

scorpio 2.8 efi ja...

 

Takker for svar =)

Vet du om dette skal være noe problem å "sy inn" i ledningsnettet som sitter i bilen?

 

Noen årstall å gjette på? noe rundt 87?

Edited by Servofrøken

06 BMW Z4 2,5 SI *godværs-bil*

04 Ford Connect 1,8TD *Pendlebil*

87 Ford Sierra Sedan IST *Prosjekt*

83 Ford Sierra XR4I 24v. BOB Cosworth *Grombil* :D

***97 Ford Courier *SPIKER* ***

Link to comment
Share on other sites

kan vere dyse som henger/er dårli. står vel motor type på blokk PR på xr4i orgmotor, husker ikkje på scorpio, er vel annen kam i efi.

 

Den soter noe jævelig i toppen hvertfall! Titta inn i spjeldet og det er køl svart inn :( Tyder kanskje på at det kan være det da? Går ut å setter i de nye pluggene nå hvertfall

06 BMW Z4 2,5 SI *godværs-bil*

04 Ford Connect 1,8TD *Pendlebil*

87 Ford Sierra Sedan IST *Prosjekt*

83 Ford Sierra XR4I 24v. BOB Cosworth *Grombil* :D

***97 Ford Courier *SPIKER* ***

Link to comment
Share on other sites

Den soter noe jævelig i toppen hvertfall! Titta inn i spjeldet og det er køl svart inn :( Tyder kanskje på at det kan være det da? Går ut å setter i de nye pluggene nå hvertfall

 

 

at plenumkammeret er nedkoksa er vanlig på V6, blir slik av at veivhus ventilasjonen går rett i manifolden.

åssen ser de gamle pluggene ut?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

at plenumkammeret er nedkoksa er vanlig på V6, blir slik av at veivhus ventilasjonen går rett i manifolden.

åssen ser de gamle pluggene ut?

 

De gamle pluggene er helt sorte. Det lukter bensin av de og. Funka litt bedre med de nye pluggene en stund. Men det gav seg kjapt :(

 

Innsuget ble så varmt at jeg ikke kunne holde hånda på det og det lukter bensin av peilepinnen!!?! Det renner også ut litt vann av eksosen (dåper med eksos i seg)

 

 

Er dette også vanlig for V6?

06 BMW Z4 2,5 SI *godværs-bil*

04 Ford Connect 1,8TD *Pendlebil*

87 Ford Sierra Sedan IST *Prosjekt*

83 Ford Sierra XR4I 24v. BOB Cosworth *Grombil* :D

***97 Ford Courier *SPIKER* ***

Link to comment
Share on other sites

vann i eksosen er kondens og det er ikke unormalt på noen biler.

 

at det lukter bensin av peilepinnen er tegn på at bensin har funnet veien ned i bunnpanna, er oljenivået steget noe særlig? men skal heller ikke så mye til for at det lukter bensin av olja.

 

har vært borti et par 2.8 efi motorer før og dårlig eller ingen kompresjon var det i begge 2.

 

men ja ta en kompresjonstest så sier den mye om standen på motoren.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

vann i eksosen er kondens og det er ikke unormalt på noen biler.

 

at det lukter bensin av peilepinnen er tegn på at bensin har funnet veien ned i bunnpanna, er oljenivået steget noe særlig? men skal heller ikke så mye til for at det lukter bensin av olja.

 

har vært borti et par 2.8 efi motorer før og dårlig eller ingen kompresjon var det i begge 2.

 

men ja ta en kompresjonstest så sier den mye om standen på motoren.

 

Det skal jeg få gjort :) Poster når det er gjennomført! Takk for konkrete svar!!

Edited by Servofrøken

06 BMW Z4 2,5 SI *godværs-bil*

04 Ford Connect 1,8TD *Pendlebil*

87 Ford Sierra Sedan IST *Prosjekt*

83 Ford Sierra XR4I 24v. BOB Cosworth *Grombil* :D

***97 Ford Courier *SPIKER* ***

Link to comment
Share on other sites

Send meg PM om du blir dritlei og vil selge hele bilen!

 

Motoren der er 2,8i til scorpio 85-87(88)

 

Orginalt har denne bilen K-jetronic innsprøytning, men samme type motor med unntak av litt kvassere kam.

Jeg vet om en slik motor fra en xr4x4 med alt av deler rundt om du vurderer å bytte tilbake.

 

Om du får tak i en ny motor er jeg meget int i innsuget pluss noen andre smådeler fra den som sitter i!!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Send meg PM om du blir dritlei og vil selge hele bilen!

 

Motoren der er 2,8i til scorpio 85-87(88)

 

Orginalt har denne bilen K-jetronic innsprøytning, men samme type motor med unntak av litt kvassere kam.

Jeg vet om en slik motor fra en xr4x4 med alt av deler rundt om du vurderer å bytte tilbake.

 

Om du får tak i en ny motor er jeg meget int i innsuget pluss noen andre smådeler fra den som sitter i!!

 

Tror nok ikke jeg skal selge så mye av dette røverkjøpet :)!

 

 

Da har jeg målt kompresjon og tok i samme slengen å målte motstanden i de nye tennpluggene (noe jeg kom frem til at var veldig mye forskjellig!?)

 

Vet ikke hvilket stempel som er hva, så derfor laget jeg bare en egen nummerering som ser slik ut:

 

 

Frontrute

3----------4

 

2----------5

 

1----------6

Radiator

 

 

Nr:...........Komp (Bar):.........Motstand (Kilo Ω):

1.............9,8.......................4,82

2.............9,0.......................3,35

3.............9,6.......................3,12

4............10,2......................2,83

5............10,9......................2,82

6............10,2......................3,60

 

Syntes ikke at forskjellen i komp. var så stor, derimot forskjellen på motstanden i Kilo Ω(!) er vesentlig mye drøyere!

Noen tanker eller ideer der ute?

 

 

Takk for all hjelp! B)

Edited by Servofrøken

06 BMW Z4 2,5 SI *godværs-bil*

04 Ford Connect 1,8TD *Pendlebil*

87 Ford Sierra Sedan IST *Prosjekt*

83 Ford Sierra XR4I 24v. BOB Cosworth *Grombil* :D

***97 Ford Courier *SPIKER* ***

Link to comment
Share on other sites

Dette er den sølvgrå xr4i'n som ble solgt i trøndelag tidligere i år ikkesant?

 

Kompen ser ikke ille ut.

Hva det skal være av motstand i pluggkabler aner jeg ikke!

 

 

Nummereringern på sylinderene er som følger:

 

 

Frontrute

3----------6

 

2----------5

 

1----------4

Radiator

 

Og tenningsrekkefølgen på ALLE cologne motorene er:

 

1-4-2-5-3-6

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Dette er den sølvgrå xr4i'n som ble solgt i trøndelag tidligere i år ikkesant?

 

Kompen ser ikke ille ut.

Hva det skal være av motstand i pluggkabler aner jeg ikke!

 

 

Nummereringern på sylinderene er som følger:

 

 

Frontrute

3----------6

 

2----------5

 

1----------4

Radiator

 

Og tenningsrekkefølgen på ALLE cologne motorene er:

 

1-4-2-5-3-6

 

Det er det vet du! Var så heldig å fikk kjøpt den i en budrunde :)

 

Det er nyttig informasjon. Skal ut å dobbeltsjekke rekkefølgen i morgen.

 

 

Hadde noen andre pluggledninger liggende og målte motstanden i de, så nå sitter det bare kabler med motstand mellom 3,12 -> 3,60 kilo OHM. Coilen hadde 4,3 kilo OHM. Noen som har peil på dette? Den går mye gjevnere nå, men fortsatt litt urytmisk gange til tider!

 

Syns det er rart at det skal være så mye differanse på de forskjellige kablene, selv når de er kliss nye! Skal sies at jeg kjøpte de på Mekonomen da. Kunne se tydelig forskjell på sot på de forskjellige pluggene (når jeg målte motstand og komp tidligere i dag)

Edited by Servofrøken

06 BMW Z4 2,5 SI *godværs-bil*

04 Ford Connect 1,8TD *Pendlebil*

87 Ford Sierra Sedan IST *Prosjekt*

83 Ford Sierra XR4I 24v. BOB Cosworth *Grombil* :D

***97 Ford Courier *SPIKER* ***

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...