nightking Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Hei, bilen min går litt ujavnt på tomgang. Nybygd motor. Har hatt av gasspjeld sensorn, så denne er ikke justert skikkelig, prøvd å justere den litt for hånd, og endrer seg litt, men blir ikke helt bra. Kan dette være litt feil tenning? går fint når jeg får rusa den litt. Bobla litt på turtall, men det hjalp når jeg justerte sensorn! Noen som veit hvordan jeg får finjustert denne sensorn? Er sierra 4wd grønn topp motor! MVH Bjørnar Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
Escort RST WRC Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Har du tomgangsmotor i bruk på den?Den saken oppå spjeldet. Koble fra den og prøv da, er nok i orden da.Så justerer du tomgangen på skruen under spjeldet (14mm og flatt skrujern). TPS (gasspjeldsensor) MÅ finjusteres. Finner verdier her på forumet i den øverste klistede tråden på klubbforum delen. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
nightking Posted May 28, 2009 Author Posted May 28, 2009 (edited) Jeg prøvde å ta av kontakta på den hvite sensorn, og da stoppa den nesten. gikk dårligere på tomgang. Mener du jeg ikke skal koble til den i det hele tatt? Og sitter det en justeringsskrue under innsuget ? Og finner ikke ut hvor de verdiene står jeg :S , har sett det her på forumet før, men! Edited May 28, 2009 by nightking Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
grcossie Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Sierr...osis%20Info.pdf
JoaG Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 (edited) Som Escort RST WRC skreiv: 1. Koble fra stikket på tomgangsmotoren, då vil den gå på det turtallet som skruen tillater at motoren skal gå med.2. Så stiller du inn den på tomgangsturtallet som du ønsker.Ved å skru inn eller ut skruen. Ut er høgare turtall og inn er lågare turtall (Er vel normalt med rundt 800-1000rpm)3. Då kobler du på stikket på spjeldet igjen(er lurt å ta ut tomgangsmotoren for å vaske den med "One Shot" eller noko sånt for å fjerne skitt) Edited May 28, 2009 by JoaG
nightking Posted May 28, 2009 Author Posted May 28, 2009 For det første så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få justert den TPS sensorn. Driver av nå! Jeg måler på:11 and 30 = 386,3 ohm Her står det 300-600 ohm, er det samme bare den er innenfor? 30 and 17 = 384,8 ohm Også står det: 30 and 17 WHILE OPENING THROTTLE FROM 600 TO 40 OHMS.. = Og her får jeg 390 ohm ca på null gass, og 120 ohm på full gass! Hvorfor stemmer ikke dette? Jeg får heller ikke justert denne så den går høyrere enn ca 400 ohm. Og når det gjelder den tomgangsskruen, så er det ikkenoe som stikker ut, er kun en skrue inni ett hull. Og den sitter fast! Skrutrekkern glepper selvfølgelig Er smule forvirra her nå! Hehe Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
xr4ti Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Du har ikke L8/P8 TPS og L1/L6 ECU da? Har du det må du bytte om de to ytterste ledningene inn til TPSen!
nightking Posted May 28, 2009 Author Posted May 28, 2009 Jeg har 2wd ledningsnett L6, og L6 hjerne. og 4wd motor og TPS. Er bare det å få justert det riktig. Må også ha nytt gasspjeld, fordi tomgangsskruen min er umulig å skru på.. Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
Escort RST WRC Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Viss TPS'en din er merket LP09 så må du bytte om på de ytterste ledningene inn på den.Har du gjort dette? Ang. måling av TPS, er du sikker på at du har et multimeter som er til å stole på?Viss du ikke får verdiene innenfor det de skal være, når alt annet er i orden, vil jeg anbefale deg å bytte TPS.Desse verdiene må stemme.. De målingene som skal være når du åpner (while opening) så skal du ha gradvis mer/mindre motstand,og det må ikke være noen steder den mister motstanden. Gjør den dette er den defekt, og dette er ofte det tydeligeste feilen å finne på TPS. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
nightking Posted May 29, 2009 Author Posted May 29, 2009 Jepp, har byttet om de to ytterste ledningene. Ja har ett multimeter som funker, er nylig kalibrert.Men det står jo 300-600 ohm, betyr det bare at den skal være mellom der eller? Uansett så går den ikke ifra 600 til 40 ohm uansett.Men jeg får prøve en ny sensor da.. Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
Escort RST WRC Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 Okay, den er grei. Ja, det betyr at den skal være innenfor det området der.Men når du tar den saakte fra null gass til fullgass og motsatt, slik det er beskrevet,får du da opp verdier over hele skalaen?Ingen hull? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
nightking Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 Okay, den er grei. Ja, det betyr at den skal være innenfor det området der.Men når du tar den saakte fra null gass til fullgass og motsatt, slik det er beskrevet,får du da opp verdier over hele skalaen?Ingen hull? Ja den beveger seg hele veien, men ikke fra 600 ohm til 40 ohm. Men uansett hvordan jeg justerer den så går den ikke til 600 ohm på null gass. Men veit ikke om det er riktig jeg.. Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now