eivi91 Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 (edited) Hei! Lurer på hvor mye orginal clutchen til Sierra egentlig tåler? Snakk om en DOHC maskin.F.eks. hvis jeg vil legge bilen brei, så er det mye enklere å "dumpe" clutchen inn og ut kjapt, slik at bilen slipper. Er dette veldig skadelig? Prøvde det nå i stad, men vet ikke om jeg tør fortsette med det. Vil ikke slite ut clutchen. EDIT:Ikke det at jeg kun driver å sladder og herjer 24/7, kjører somregel pent. Men en gang i blant liksom. Edited May 26, 2009 by eivi91 '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Sliter jo litt på clutchen sikkert. Jeg og en kompis clutcha bilen i kanskje 40 km/t og fikk sladd på hele dritten, låg jo bredt og fint til boltene til høyre bakhjul knakk Slik gikk det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 (edited) Det sliter jo endel på cluchen da å gjøre sånn.. MEN cluch er jo en grei jobb å bytte på disse bilene da:) Det aller verste som kan skje visst cluchen er dårlig så kan den explodere\revne. gjort det på en av de gamle sierraene mine En gang i blandt gjør som regel ikke noe Edited May 26, 2009 by Stianwang Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 det kommer jo litt ann på hvor og når du gjør det.. om det er på rein våt kald vei hvor du ikke har så mye feste gjør det nok ikke så mye, men om det er av typen 5500rpm på tørr varm asfalt ville ikke jeg gjort det ivertfall.. desuten trur jeg kassa de tar kvelden først.. jeg dumpa clutshen når jeg girte fra 1 til andre opp en bakke, hadde godt drag så hadde nok litt mye turtall.. uansett dekka ga ikke fra seg så mye som en lyd eller noe antydning til å ville spinne, men kassa derimot hørtes ut som om den var full med stein etterpå så tenk på hvor mye feste du har og turtallet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 (edited) Starta flere ganger i 3 gir jeg på tørr asfalt og 6000rpm med doch kassa mi funket gull det! men da slapp den også da:) hehe.. MT75 kassa tåler MYE juling så lenge du gir den tid til å få syncronisert seg:) og får dekka til å slippe Edited May 26, 2009 by Stianwang Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted May 27, 2009 Author Share Posted May 27, 2009 Ja, er jo på vått sleipt føre jeg evt. gjør det. OM clutchen skulle ryke, finnes det noen forsterket clutch til DOHC? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Samma clutch som på ohc (pinto), så passer selv om det ikke står dohc på esken Burtonpower har clutch til deg.Jeg kjører med:* AP RACING CLUTCH PLATE: HEAVY DUTY SOHC PINTO/BDA 1"x23 SPLINE, 215mm* AP RACING CLUTCH COVER: SOHC PINTO 2.0, 215mmFunker fjell, har blitt en del tyngre pedal.Skal du bytte så plan svinghjulet ditt i samma slengen så du får bra annleggsflate. -Even Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Eg slipper clutchen beint ut på 2gir, spinner fint på våt assfalt Er jo bare å bytte vist det smeller da. Men lurer på en ting, kan en bruke pinto svinghjul på dohc`en ? Orginale er jo ENORMT ! 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Eg slipper clutchen beint ut på 2gir, spinner fint på våt assfalt Er jo bare å bytte vist det smeller da. Men lurer på en ting, kan en bruke pinto svinghjul på dohc`en ? Orginale er jo ENORMT ! Nei. Boltsirkelen er ikke den samme. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Den eneste muligheten er å få det dreia av ? 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Den eneste muligheten er å få det dreia av ? Kan fint dreie av det litt ja 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
92cossi Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Hvor mye kan en dreie av det da sånn ca? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 På min IS er det dreid ca 3 kg, så 3-4 kg bør vel g bra. Bare ikke ta så mye at det blir alt for stor fare for at svinghjulet eksploderer på høyt turtall. husk også at vekt man fjerner fra den ytre radien har mer å si enn det man fjerner fra den indre radien. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 hørt om flere så har letta dohc svinghjulet over 5 kg så d skulle jeg tro går fint Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Sliter jo litt på clutchen sikkert. Jeg og en kompis clutcha bilen i kanskje 40 km/t og fikk sladd på hele dritten, låg jo bredt og fint til boltene til høyre bakhjul knakk Denne du snakker om ? hehehttp://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdIte...fied=1242818066Fin reklame for kompisen din da 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 (edited) Hehe, er ikke han som selgern som krasja. En annen kompis av meg som kjøpte den, så den bilen der er vel ikke til salgs lengre egentlig Eneste som bør skiftes er vel bensintank og nav, så skal den være noe lunde kjørbar Edited June 3, 2009 by etakle Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Ja, er jo på vått sleipt føre jeg evt. gjør det. OM clutchen skulle ryke, finnes det noen forsterket clutch til DOHC? du kjøre nok alt for pinglete til og bekymre deg over gåen cluch ... den tåle mye med standar motor trenge normalt sett ikke noe bedre men er bilen gått 250000 kan den jo trenge ny av vanlig slitasje ... HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 nå sliter du vel ikke clutchen av å sparke den... for da går den jo rett i lås uten sluring/slitasje. Å lette svinghjulet er bare dumt, da forsvinner alt momentet du trenger til å rive løs hjula når du sparker cltuchen. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Svinghjulet på dohc (I4) er vanvittig overdimensjonert, å lette det skader ikke noe som helst på momentet.Man letter jo bare på roterende masse. 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now