Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei

Jeg fikk en PM av Tombra her på forumet der han spurte om noen nybegynner råd til enkel og grei oppgradering av understell/bremser på sin nyinnkjøpte Capri MK III 2.0, som han lurer på å sette en Zetec motor i.
Skulle bare svare han raskt, men det ble en lang sak når jeg først satt i gang.

Svaret mitt er nok ganske basic for folk som har holdt på med Capri en stund, men tenkte det kunne være til nytte for noen andre også, så jeg legger ut svaret mitt her..

Modifisering understell:
Det vanligste man gjorde tidligere var å få tak i komplett drivverk og understell fra en 2.8i, det funker bra på en 2.0 bil, men delene begynner å bli litt vanskelige å få tak i..

Men det finnes mye annet du kan gjøre, og det finnes mange alternativer. Spesielt i fra England. For vanlig veibruk er dette en god begynnelse.
Nye fjærer fremme - litt lavere og hardere. Senkeklosse bak + event singelfjærer fra 2.8i
Dempere - her får du flere typer vanlige innsatsgassdempere, men også "rimelige" justerbare dempere til fremme og bak, f.eks. Spax eller AVO. Man kan også få komplette coilover bein, men det blir nok litt i overkant her..+ vanskelig med biltilsynet.
Polyforinger er et must.
Det neste du MÅ gjøre er å kjøpe et ”Axle location kit” for bakakselen. Dette er den største (og muligens den beste) forbedringen du kan gjøre på bakstillinga uten store karosserimodifikasjoner. Dette kittet stabilisere bakakselen og strammer opp hele bakenden.
axlelocation_kit.jpg

Disse tingene gjør bilen MYE bedre å kjøre.

Utover dette kan du forsøke å få tak i stabstag fremme og bak fra 2.8i eller en av de siste engelske 2.0 (laser) bilene .- 24mm fremme og 14mm bak mot 19/20mm fremme og 11mm bak på din bil. (hvis jeg husker riktig i farta)

Bremser:
Den enkleste bremsemodifikasjonen er å kjøpe 2.8i br.skiver (de er ventilerte) og spacerkit til dine nåværende calipere slik at de kan brukes på 2.8i skiver. Bremsene blir ikke mye bedre men kjøler litt bedre...

Vil du gå et steg videre er CapriSport et sted å sjekke ut. De er greie å ha med å gjøre, her kan du kjøpe ferdige bremsekitt, eller kjøpe de ”vanskelige” delene av de og skaffe resten selv.(les billig)
Bremsekittene de ”utvikler” er så langt det lar seg gjøre basert på deler fra andre masseproduserte biler, slik at det kan skaffes brukt, eller nytt i hvlken som helst bilutstyrsbutikk (ikke noe svindyre spesial deler)
De dreier til navet slik at du kan bruke bremseskiver fra blant annet Sierra, og selger braketter så du kan bruke calipere fra f.eks. Scorpio eller Mondeo. Du kan få kit med skiver helt opp til 315mmm, men her er caliperne (Brembo) og skivene mye dyrere. De vanligste kittene er mer en gode nok for vei bruk og heter GTR 260 eller GTR 280. Original skivene er 242mm mot disse kittene på 260mm eller 283mm. Det første kittet passer inni 13” felger, og bruker Scorpio calipere. Det andre kittet passer inni 15” felger og bruker Mondeo calipere og Sierra Cosworth skiver. Dette er et effektive kit!

Du kan også utvide til skiver bak. Her er det flere størrelser fra 249mm skiver opp til 273mm og bruker Sierra/Scorpio calipere. Her er det viktig å velge størrelse i forhold til hva du har fremme. Selv det minste kittet for skiver bak er ALT for effektivt til å brukes sammen med originale bremser fremme. Enten låser du bremsene bak for tidlig, eller så må du strupe de så mye ned at de så vidt subber imot.

 

Edited by KIB
Posted

Foreslår sticky.. ;)

  • Like 1

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted
Et anti dive kit til stabstaget foran vil også hjelpe endel slik at bilen "neser/stuper" mindre ved oppbremsing.

Dette senker stabstaget i forkant.

Mvh Ketil

Gjøvik

 

Enig her... Men dette motvirkes også ved hardere og lavere fjærer

Posted

klippet fra det svenske ford forumet:

 

Forstilling

 

-stabstaget, antidive kit anbefales, forhindrer at bilen stuper voldsomt under oppbremsing, og hindrer også toe-out i samme situasjon.

 

-originale camberen er ikke noe tess ved f.eks banekjøring.

her er det flere muligheter, justerbare toppmonteringer eller bærearmer. eventuelt bore nye hull til barearmen 7-10mm ut og opp i forhold til de gamle.

 

-ved senking og/eller monterer antidive kit vil castervinkelen endres fordi stabstaget vil stå mere vannrett enn originalt. dette gjør at bilen kan bli sporete.

kan løses ved å forlenge halsen til foringa på stabstaget og bruke skiver til å skimse bærearmen framover igjen.

 

bakstilling

 

- akselen sitter kun i bladfjærene og et stusselig stabstag. ingenting annet enn fjærene holder akselen sideveis.

her er som KIB sier axle location kit en løsning på problemet, ellers så er panhard stag en skuddsikker løsning.

 

-det eneste som hindrer akselen i å "rulle" er stabstaget (med unntak av eldre caprier som har framover monterte stag ala' anti tramp).

her anbefales det å montere framover monterte stag for å holde akselen på plass, ihvertfall hvis man har bil med litt motoreffekt.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

eit tips hvis man starter fra scratch er å sømm-sveise chassiet.er rimelig mjukt i utgangspunktet

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted

Se her ja.. her var det respons med en gang!! Flott!

 

Kom gjerne med flere synspunkter/meninger hvis dere har!

 

Det er mange ting som kan gjøres og det er jo helt etter hva man skal buke bilen til og hvor langt man vil ta det. Det jeg hadde i tankene i det første innlegget, var enkle "bolt on" oppgraderinger.

 

Skal man bygge helt "villt" uten tanke på begrensninger som f.eks penger og biltilsyn kan man jo gjøre følgene:

 

Sømsveist karosseri med bur og Zakspeed breddesett

Wilwood bremser på 3-400++mm med 6 stempler calipere.

Coilover bein med justerbar demper

Compression struts

justerbare lenkarmer

justerbare fjærbenstopper

four link bakaksel oppheng

Watts-link

Fulltflytende bakaksling alà Grp 4 spec

Wilwood bak også

osv osv..

Og siden Capri (etter min mening) skal ha minst 6 sylindre kunne man reist og "lånt" en av motorene til Joel eller Magnor ;)

He.. he.. gøy å drømme

 

For å komme litt tilbake til virkeligheten igjen en tur så var det en ting jeg glemte i mitt første innlegg og det var fjærbeinstag. Det vil stive opp de lange innerskjermene en god del..

  • 2 years later...
Posted

Har en 76 mod carpi 1600 gt prosjekt som jeg tenkte jeg skulle sette i 2l zetec motor fra en 95 mod mondeo i med gassere er det noen av dere som har erfaring av hva slags modifikasjoner som trengs for å få det til og kan jeg få det godkjent på biltilsynet ?

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...